جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
توسعه زیرساخت‌ها، پیش نیاز توسعه فولاد
12 شهریور 1401 - 9:50
شناسه : 31464
رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: با توجه به اینکه پیش نیاز توسعه فولاد، توسعه زیرساخت‌ها است، یاید به زیرساخت‌ها توجه شود تا تبدیل به گلوگاه‌های زنجیره فولاد نشود.
ارسال توسط : منبع : شرکت فولاد مبارکه
پ
پ

به گزارش اخبار فلزات و به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه، بهرام سبحانی اظهار کرد: نمایشگاه ویترین عرضه خدمات و تولیدات است و با توجه به روند به رشد صنعت فولاد در ایران و اضافه شدن واحدهای تولیدی جدید این نمایشگاه می‌تواند تاثیر مثبتی بر این صنعت داشته باشد.

وی ادامه داد: از نظر کیفی و کمی توسعه‌های مختلف در صنعت فولاد انجام می‌گیرد که این موضوع نیازهای مختلف در صنایع پایین‌دست و بالادست به منابع مختلف ازجمله ملزومات، مواد اولیه، ماشین‌آلات و غیره را افزایش می‌دهد. زنجیره فولاد طیف گسترده‌ای دارد و یک فولادساز نمی‌تواند بخش‌های مختلف زنجیره را تدارک ببیند. این نمایشگاه باعث شده تا هر آنچه ظرفیت در کشور وجود دارد، زیر یک سقف به نمایش گذاشته شود و ذی‌نفعان مختلف آن را ببینند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران درباره مشکلات مواد اولیه در صنعت فولاد تاکید کرد: در مجموع از نظر تعادل مواد اولیه از ابتدا تا انتهای زنجیره تولید در صنعت فولاد مشکلی وجود ندارد اما برخی مشکلات در این حوزه وجود دارد. به عنوان مثال سنگ‌آهنی که باید در فولاد مبارکه تبدیل به فولاد شود، در جایی دیگر تبدیل به گندله می‌شود که بازار ندارد. در تولید فولاد صرفا ناهماهنگی‌هایی وجود دارد که باید برطرف شود.

در زنجیره فولاد ناهماهنگی‌هایی وجود دارد

سبحانی با تاکید بر اهمیت اکتشاف معادن جدید در کشور، تصریح کرد: باید محدوده‌های معدنی در کشور شناسایی شود و عملیات اکتشاف، استخراج و فرآوری در معادن صورت گیرد. در حال حاضر ۳۰ میلیون تن تولید فولاد در کشور داریم. بر اساس سند چشم‌انداز توسعه ۱۴۰۴ باید به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در سال دست پیدا کنیم که با این شرایط مواد اولیه و ناهماهنگی در زنجیره امکان رسیدن به این عدد وجود ندارد.

وی درباره تاثیر تحریم‌ها در بازار صادرات فولاد ایران، تصریح کرد: تحریم‌ها به دیروز و امروز مربوط نمی‌شود و کشور سال‌ها است با این تحریم‌ها دست و پنجه نرم می‌کند، در سال ۹۵ و در اوج تحریم ایران حدود دو میلیون تن فولاد صادر می‌کرد. البته تحریم کار را سخت می‌کند و در غیاب تحریم می‌توان مستقیم محصول را به مصرف‌کننده نهایی فروخت اما با وجود تحریم‌ها پا واسطه‌ها به میان می‌آید که هزینه‌های صادرات و ریسک را بالا می‌برد. با این وجود فولادسازان کانال‌های رفع تحریم را پیدا کردند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به نوسانات قیمت جهانی فولاد، خاطرنشان کرد: قیمت‌های یک سال پیش با قیمت کنونی تفاوت زیادی نداشت اما در یک سال گذشته و در یک مقطع به دلیل جنگ بین روسیه و اکراین قیمت‎‌های جهانی به یک مرتبه افزایش قیمتی ایجاد شد که فرصت خوبی بود، تولیدکنندگان صادرات انجام دهند اما با بی‌تدبیری عوارضی وضع شد که جلوی صادرات را گرفت. در حال حاضر قیمت‌ها در بازار جهانی نسبت به دو ماه اخیر کاهش داشته و به صورت سینوسی این نوسانات همیشه وجود داشته است.

پیش نیاز توسعه فولاد، توسعه زیرساخت‌ها است

سبحانی افزود: صنایع خودرو و مسکن ادعا دارند که افزایش قیمت فولاد در افزایش محصولات آن‌ها نیز اثرگذار است و با هر افزایش قیمت در فولاد قیمت آن‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند اما وقتی قیمت فولاد کاهش می‌یابد، در این صنعت کاهشی حاصل نمی‌شود. ضمن اینکه یک خودرو حجم نه چندان زیادی از ورق فولادی مصرف می‌کند. این موضوع در عین حالی که تاثیر زیادی در قیمت نهایی خودرو ندارد، تبدیل به جاده‌ای یک طرفه برای خودروسازان شده که فقط قیمت را افزایش دهند.

وی درباره فعالیت شرکت فولاد مبارکه در حوزه‌های زیرساختی، اظهار کرد: پیش نیاز توسعه فولاد، توسعه زیرساخت‌ها است. برای تولید یک میلیون تن فولاد، چهار میلیون تن حمل و نقل انجام می‌گیرد. برای توسعه صنعت فولاد نیاز است که به این زیرساخت‌ها توجه شود تا تبدیل به گلوگاه‌های زنجیره فولاد نشود. زیرساخت‌ها ازجمله راه‌آهن، جاده، آب و انرژی زیرساخت‌هایی هستند که باید دوشادوش فولاد توسعه یابند.

انتهای پیام//

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.