سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
توسعه زیرساخت‌ها برای جهش تولید در مادکوش
29 بهمن 1399 - 13:03
شناسه : 7346
خلج طهرانی عنوان کرد: مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس از فراهم آوردن زیرساخت‌ها برای ایجاد جهش تولید و بهره‌برداری از شرکت گندله‌سازی مادکوش خبر داد.
ارسال توسط : منبع : روابط عمومی منطقه ویژه خلیج فارس
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، حسن خلج طهرانی مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس يکي از اهداف تاسیس مناطق ويژه اقتصادي را جذب سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي از طريق فراهم کردن زيرساخت‌هاي مناسب، تسهيل صدور مجوزها، تسهيل واردات و صادرات دانست و اظهار داشت: از تمام ظرفیت‌ها برای ایجاد رونق و جهش در تولید استفاده خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه فرصت‌هاي بسياري براي سرمايه‌گذاري در اين منطقه وجود دارد به تشریح تاريخچه احداث و راه‌اندازي گندله‌‌سازی مادکوش به‌ عنوان طرحی تولیدمحور و اشتغال‌زا پرداخت و افزود: طرح گندله‌سازي ۵ ميليون تني مادکوش در سال ۱۳۸۶ با مکان‌يابي، ارزيابي تکنولوژي و ظرفيت نهايي آغاز شد. در اين طرح، با توجه به نظرات مشاوران داخلي و خارجي درباره طرح‌هاي مشابه، اين نتيجه حاصل شد که تاسیس کارخانه با ظرفيت نهايي ۵ ميليون تن و در ۲ فاز اجرایی شود که به ‌زودی این طرح به‌ صورت ویدئوکنفرانسی به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس، دليل اصلي انتخاب منطقه ويژه اقتصادي خليج‌فارس براي احداث کارخانه را مزاياي آن، به خصوص همجوار بودن با آب‌هاي آزاد ذکر کرد و گفت: منطقه ويژه خليج‌فارس به زيرساخت‌هاي اساسي به ويژه گاز نزديک است و در همين حال، آب موردنیاز صنايع را نيز مي‌تواند از طريق شيرين‌سازي آب دريا تامین کند که همین موضوع، سرمایه‌‌گذاران را به این منطقه جذب کرده است.

خلج طهرانی اضافه کرد: در پی فراهم شدن زیرساخت‌ها از اردیبهشت‌ماه سال جاري، ضمن راه‌اندازی فاز تولیدی واحد گندله‌سازي مادکوش، تولید خود را با تمام توان ادامه داد؛ به طوری که در حال حاضر، ميزان توليد کارخانه به حدود ۵ هزار تن به صورت روزانه افزایش یافته است.

وی یادآور شد: مادکوش يکي از ارکان صنعت فولاد کشور و تامين‌کنندگان گندله براي واحدهاي احياي مستقيم محسوب مي‌شود و خوشبختانه کيفيت گندله این شرکت مطلوب است و در اختيار واحدهاي توليد آهن اسفنجي قرار می‌گیرد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس تصریح کرد: نخستين محصول گندله‌سازي مادکوش توانست تمام مشخصات کيفي يک گندله موردنیاز کارخانه‌هاي احياي مستقيم را داشته باشد؛ به همين دليل، فروش محصولات چالش سرمایه‌گذاران نیست و آنان تلاش دارند که کارخانه به ظرفيت اسمي خود برسد .

خلج طهرانی ادامه داد: تمامي ارکان منطقه ويژه در زمینه‌های مختلف با مادکوش همراهي و از آن حمايت کردند تا چالش‌هاي مربوط به دوره احداث کارخانه برطرف شود و به نوعی پس از بهره‌برداري نیز حمايت‌ها ادامه داشته است؛ به ‌طوری‌ که انتقال کنسانتره موردنیاز کارخانه با استفاده از امکانات زيرساختي اين منطقه، مانند راه‌آهن، واحد انباشت و برداشت، به راحتي صورت پذیرد. همچنین خروج گندله از منطقه به مقاصد مشتريان نيز از طريق راه‌آهن صورت مي‌گيرد. بنابراين هم در بخش مجوزها و هم در استفاده از زيرساخت‌ها، منطقه ويژه خليج‌فارس نهايت حمايت را از مادکوش مي‌کند.

وی در خاتمه تشریح احداث فاز دوم این مجموعه خاطرنشان کرد: کارخانه گندله‌سازي مادکوش براي ۲ فاز ۲٫۵ ميليون تني و در مجموع، ۵ ميليون تن طراحي شده است؛ بنابراين بسياري از زيرساخت‌هاي آن نيز براي ظرفيت نهايي، يعني ۵ ميليون تن، طراحي شده‌اند. همچنين بخش‌هاي برداشت، انباشت و انرژي بر اساس ظرفيت ۵ ميليون تن گندله تامین می‌شوند و براي اينکه روند احداث فاز دوم تسريع شود، پس از صدور پروانه بهره‌برداري در فاز نخست، مجوز احداث فاز دوم نيز اخذ خواهد شد تا فاز دوم کارخانه در سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداري کامل برسد.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.