چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳ Wednesday, 17 April , 2024 ساعت ×
توسعه صنعت فولاد زنجیره‌ای از اشتغال ایجاد می‌کند
01 دی 1399 - 5:38
شناسه : 3617
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت توسعه صنعت فولاد در کشوربه عنوان یکی از صنایع پایه گفت: توجه به رشد و توسعه اصولی صنعت فولاد در ایران می‌تواند تضمینی برای رونق سایر صنایع نیز باشد.
ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات به نقل از ایراسین، سیدجواد حسینی‌کیا گفت: خوشبختانه با توجه به ذخایر مناسب سنگ معدن و همچنین سند چشم انداز تعیین شده درزمینه فولاد دستاوردهای مناسبی در بخش‌های مختلف این صنعت به نام جمهوری اسلامی ایران ثبت شده است که می‌توانیم با مدیریت بهینه و استفاده از فناوری‌های نوین این روند را تکمیل کنیم.
حسینی‌کیا در ادامه افزود: سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد در واقع سرمایه گذاری در زنجیره‌ای از ارزش‌افزوده است، چون با تولید این ماده به عنوان ماده اولیه تولید در صنایع پایین دستی به نوعی این صنایع را تقویت و ارزش افزوده مناسب برای اقتصاد کشور مهیا کرده‌ایم.
وی همچنین درباره این میزان ارزش افزوده ایجاد شده در این صنعت تاکید کرد: استانداردهای بین‌المللی در بررسی ایجاد ارزش افزوده سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد نشان می‌دهد هر یک دلار سرمایه‌گذاری مستقیم در صنعت فولاد به دو و نیم دلار ارزش افزوده در صنایع پایین دستی و سایر بخش‌های اقتصادی منجر خواهد شد.
این عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی معتقد است درصورت مدیریت صحیح و دقیق سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد و همچنین نظارت مناسب در کل زنجیره بدون تردید ایران می‌تواند دستاوردهای بسیار مناسبی در کل اقتصاد خود تجربه کند به این دلیل که صنایع مناسبی در تکمیل زنجیره تولید به خود دیده که می‌تواند با صادرات کالای نهایی ارزش افزوده مطلوبی داشته باشد.
به گفته وی صنایعی همچون خودروسازی، لوله و پروفیل، لوازم خانگی و واگن‌سازی همه و همه مواردی هستند که می‌توانند با استفاده از فولاد تولید داخل کشور کالاهایی با ارزش افزوده بسیار بالا تولید کنند که نه تنها نیازهای داخلی کشورمان را تامین می‌کند بلکه در بازارهای بین‌المللی ارزش افزوده مناسبی هم خواهد داشت.
حسینی‌کیا در ادامه به خبرنگار ایراسین گفت: البته دستاوردهای صنعت فولاد تنها در بخش ارزش افزوده خلاصه نمی‌شود بلکه به نوعی در ایجاد مشاغل هم اثرگذاری بسیار مثبتی دارد، چون درصورتی که یک زنجیره کامل تولید را در این بخش مدنظرداشته باشیم می‌بینیم از معادن تا تولید و توزیع کالای نهایی اشتغالزایی خواهد داشت.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن اظهار کرد: در بررسی‌هایی که انجام شده و با استناد به استانداردهای بین‌المللی اشتغالزایی صنعت فولاد به‌گونه‌ای است که هر دو فرصت شغلی مستقیم در صنعت فولاد تقریبا ۱۳ نفر فرصت شغلی در سایر زنجیره تأمین ایجاد می‌کند که اگر این روند را تا پایان زنجیره تولید کالای نهایی مدنظر داشته باشیم رقم قابل توجهی از فرصت‌های شغلی خواهیم داشت.
وی معتقد است بخشی از مشاغل حذف شده طی سال‌های اخیر مربوط به عدم توجه به اهمیت همین ماده اولیه در صنایع پایین دستی و سوء نظارت در زمینه توزیع فولاد است به صورتی که مثلا خودروسازی ایران با مشکل روبرو شد و مشاغلی در قطعه‌سازی به دلیل کمبود مواد اولیه از دست رفت یا در صنعت لوازم خانگی همینطور.
حسینی‌کیا در همین حال تصریح کرد: خوشبختانه در صنعت فولاد میزان خودکفایی و بومی‌سازی دانش در خطوط تولید به اندازه‌ای بالاست که می‌توانیم با استفاده از مزایای دیگر همچون انرژی‌ارزان قیمت، نیروی متخصص ارزان‌قیمت و دسترسی به آبهای آزاد محصولات نهایی با کیفیت و قیمت مناسبی را روانه بازارهای مصرف کنیم که برای اقتصاد ایران ارزش افزوده بالایی ایجادخواهند کرد.
به گفته حسینی‌کیا در صورتی که سرمایه‌گذاری اصولی در این زمینه داشته باشیم حتی واردات سنگ آهن از کشورهای دیگر و تبدیل آن به کالای نهایی برای ایران اقتصادی شده و می‌تواند سهم بازار بین‌المللی مناسبی ایجاد کند، به همین دلیل نباید به دلیل نگرانی کمبود سنگ آهن طرح‌های فولادی را زیر سئوال برد.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان تصریح کرد: البته بخش قابل توجهی از کمبود احتمالی سنگ آهن در ایران را می‌توان با استفاده از فناوری‌های نوین تامین کرد، چون هنوز در بخش اکتشاف و درصد استخراج مواد معدنی جای کار داریم که این خود می‌تواند فرصتی به‌جای فکر کردن به موضوع واردات و تامین مواد اولیه مورد نیاز صنعت فولاد از خارج از مرزها شناخته شود.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.