جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
توسعه همکاری ایران و فنلاند در بخش علوم زمین و معدن
03 تیر 1400 - 11:40
شناسه : 14246
نشست سازمان‌های زمین‌شناسی ایران و فنلاند به‌منظور توسعه و ادامه همکاری‌های دوجانبه در بخش علوم‌زمین و معدن در تاریخ دوم تیر ماه 1400 به صورت وبینار در محل این سازمان برگزار شد.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، فروزنده ودیعتی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فنلاند شرکت در وبینار مشترک سازمان‌های زمین‌شناسی ایران و فنلاند را به عنوان یک افتخار بزرگ یاد کرد و اظهار داشت: از رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به عنوان یکی از معاونان وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین Tiilikainen مدیرکل برجسته سازمان زمین‌شناسی فنلاند (GTK) و وزیر پیشین محیط‌‌زیست، انرژی و مسکن کشور فنلاند تشکر می‌کنیم.

وی افزود: گسترش و تقویت همکاری دو جانبه با فنلاند در همه زمینه‌ها هدف دولت جمهوری اسلامی ایران است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در فنلاند با بیان اینکه سازمان زمین‌شناسی ایران دارای سوابق ارزشمند، تخصص و کارهای برجسته منحصر به فرد در غرب آسیا است، گفت: سازمان زمین‌شناسی فنلاند به عنوان یکی از مرکز موفق اروپا در ارزیابی و استفاده پایدار از منابع زمین‌شناسی به شمار می‌آید.

ودیعتی با تاکید بر اینکه محیط‌‌های ساخته شده و طبیعی می‌توانند کیفیت زندگی ما را ارتقا داده یا تخریب کنند، بیان کرد: از تخصص زمین‌شناسی می‌توان برای مقابله با چالش‌های بزرگ جهانی مربوط به توسعه پایدار، اقتصاد بازیافت، آب سالم، انرژی پاک، تغییرات اقلیمی و حوادث طبیعی استفاده کرد. لذا زمینه‌هایی مانند مدیریت پایگاه داده‌ها، مدیریت منابع آب به ویژه مدیریت آب‌های زیرزمینی، اکتشاف و فراوری مواد معدنی، ژئوفیزیک و توسعه خدمات دیجیتال فرصتی برای هر دو طرف در جهت کشف راه‌های جدید همکاری است.

وی ضمن اشاره به همکاری آموزشی و تبادل علمی بین ایران و فنلاند در غرب آسیا و زمین‌شناسی خاورمیانه، ادامه داد: کسب راه‌حل‌های جدید برای فراوری مواد معدنی، پسماند، آب و افزایش دانش در مورد چرخه‌های زندگی برای توسعه هر چه بیشتر یکی از موارد مهم در این زمینه محسوب می‌شود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در فنلاند با بیان اینکه توجه به پدیده خشکسالی در ایران ایجاد زمینه همکاری برای موضوعات مدیریت منابع آب به ویژه آب‌های زیرزمینی ضروری به نظر می‌رسد، تصریح کرد: ایران و فنلاند هر دو دارای تجربه‌های طولانی در بخش‌های مختلف زمین‌شناسی هستند که بر همین اساس می‌توان از این تجربیات استفاده کرد.

توسعه همکاری‌های علمی منطقه‌ای و بین‌المللی جهت مقابله با مخاطرات طبیعی

علیرضا شهیدی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس این سازمان در این نشست ضمن تشکر از زحمات سفیر جمهوری اسلامی ایران در هلسینکی و کیجونور وانتو سفیر فنلاند در تهران جهت پایه‌ریزی مقدمات این وبینار، اذعان داشت: امیدواریم در جلسه امروز بتوانیم با شناسایی درست از توانمندی‌ها و نیازهای هر دو سازمان، آینده همکاری‌های علمی با یکدیگر را برنامه‌ریزی کنیم.

وی با بیان اینکه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور از سال ۱۹۵۹ میلادی و حدود ۶۲ سال پیش تاسیس شد و یادآور شد: این سازمان در طول این سالیان وظیفه تولید و اطلاعات پایه زمین‌شناسی و اکتشاف در کل کشور را به عهده داشته است.

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور تولید نقشه‌های زمین‌شناسی کوچک، متوسط و بزرگ مقیاس زمین‌شناسی و اکتشافی، شناسایی و پایش مخاطرات زمین‌شناسی و اجرای پروژه‌های ملی و بین‌المللی، مسئولیت تولید نقشه‌های خاورمیانه در لایه‌های گوناگون (به عنوان مسئول cgmw) برگزاری ۳۹ گردهمایی تخصصی ملی و بین‌المللی علوم زمین در کشور از جمله فعالیت‌های این سازمان برشمرد.

شهیدی ضمن اشاره به تغییرات اقلیمی در سطح جهان و به ویژه ایران عنوان کرد: ایران با مشکلاتی شامل تامین آب شرب کشاورزی، خشکسالی، بروز سیل و زمین‌لغزش در برخی نقاط و فرونشست و ریزگردها مواجه شده است.

وی در پایان ضمن ابراز امیدواری، خاطرنشان کرد: با همکاری‌های علمی منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه میان سازمان‌های زمین‌شناسی می‌توانیم بر پاره‌ای از این مشکلات چیره شویم.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.