سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
توسعه یکی از اهداف مهم گهرزمین است
06 بهمن 1400 - 9:50
شناسه : 23662
شرکت سنگ‌آهن گهرزمین در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۰ مبنی بر «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» توانسته از ابتدای امسال تا پایان آبان‌ماه سال جاری با تولید سه میلیون و ۱۷۵ هزار و ۷۶۴ تن کنسانتره، نقش بسزایی را در چرخه فولاد کشور ایفا نماید.
ارسال توسط : منبع : روابط عمومی گهرزمین
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، معادن می‌توانند از طریق ایجاد ظرفیت‌ها و موادخام برای تولید، ایجاد اشتغال، ارزش افزوده و درآمد‌های مالیاتی رشد و توسعه کشور‌ها را سرعت بخشند. لذا تحقق این امر با سیاست‌گذاری‌های صحیح در حوزه معدن و ارزیابی اثرات آن روی سایر بخش‌های اقتصادی ممکن است. افزایش سرمایه‌گذاری و تولید در این بخش از طریق افزایش بازدهی سرمایه در بخش معدن و صنایع معدنی، موجب افزایش سرمایه‌گذاری در معادن می‌شود. حوزه معدن به عنوان یکی از مهمترین بخش‌های اقتصادی کشور‌های دارای وفور منابع بوده که از ارتباطات پیشین و به ویژه پسین زیادی برخوردار است.

ارتباطات پسین شامل فعالیت‌های پایین‌دستی بخش معدن مانند ذوب، پایش و فراوری است؛ بنابراین رشد این بخش می‌تواند به عنوان یکی از محرکه‌های اقتصادی، نقش انکارناپذیری در توسعه اقتصادی ایران داشته باشد.

ایران در حال حاضر با داشتن بیش از ۱۲ نوع ماده معدنی غیرنفتی و ذخایر حدود ۴۹ میلیارد تنی، جزو ۶۱ کشور اول دنیا در کانی‌های فلزی و غیرفلزی است. وجود این ذخایر عظیم و همچنین امکان دسترسی به انرژی‌های، ارزان قیمت و نیروی انسانی مناسب، موقعیت استراتژیک و رقابت‌پذیر بودن محصولات آن در بازار‌های منطقه‌ای و جهانی اقتضا می‌کند که تمام اقدامات و امکانات لازم در جهت سهیم شدن این بخش در تجارت و بازار‌های جهانی به عمل آید.

شرکت سنگ‌آهن گهرزمین در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۰ مبنی بر «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» توانسته از ابتدای امسال تا پایان آبان‌ماه سال جاری با تولید سه میلیون و ۱۷۵ هزار و ۷۶۴ تن کنسانتره، نقش بسزایی را در چرخه فولاد کشور ایفا نماید.

اثرات افزایش سرمایه‌گذاری و بهره‌وری بخش معدن بر ارزش افزوده وصادرات بخش‌های مختلف اقتصادی ایران با استفاده از مدل تعادل عمومی قابل محاسبه است. با توجه به فرصت‌های نسبی موجود در بخش معدن و لزوم تنوع بخشیدن به اقتصاد کشور در جهت کاهش وابستگی به نفت و رشد صادرات غیر نفتی، درک بهتری از نقش معدن در اقتصاد کشور می‌تواند سیاست‌گذاران کشور را در تعیین و تصویب برنامه‌های توسعه‌ای یاری نماید.

شرکت سنگ‌آهن گهرزمین که از شرکت‌های بزرگ معدنی و صنعتی محسوب می‌شود علاوه بر تولید مضاعف محصولاتی نظیر کنسانتره سنگ‌آهن و گندله سنگ‌آهن، سهم قابل توجهی از اشتغال‌زایی را به خود اختصاص داده است.

از جمله طرح‌های توسعه‌ای شرکت گهرزمین می‌توان به پروژه افزایش کنسانتره و گندله، پروژه انتقال خط ۲ آب خلیج فارس، احداث ۳ کارخانه آهن‌اسفنجی هر یک با ظرفیت ۱٫۷ میلیون تن، احداث کارخانه ذوب با ظرفیت تولید سه میلیون تن، احداث کارخانه نورد با ظرفیت سه میلیون تن و احداث نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی اشاره نمود.

عملیات اکتشاف و پی‌جویی سنگ‌آهن را در منطقه‌ای در جنوب غرب سیرجان (استان کرمان) طی سال ۱۳۴۸ آغاز و سپس شرکت ایروسرویس در محدوده‌ای به وسعت ۴۵ هزار کیلومتر مربع درفاصله بین آباده فارس تا جازموریان، برداشت‌های ژئوفیزیک هوایی را انجام و آنومالی‌های متعددی که دارای پتانسیل‌های بالایی از سنگ‌آهن بودند را مشخص نمود.

فعالیت شرکت گهرزمین عبارتند از:

  • اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری از معادن سنگ‌آهن و تولید کنسانتره، گندله و فولاد از آن.
  • نصب و راه‌اندازی، تعمیرات، نگهداری، بازرسی، سرویس تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز شرکت.
  • خرید و تهیه انواع و اقسام ماشین‌آلات و تجهیزات و تاسیسات و مصالح مورد نیاز برای انجام موضوع شرکت
  • انجام خدمات مهندسی، مشاوره، مدیریت و فراهم نمودن دانش فنی از داخل و یا خارج برای تحقق موضوع شرکت.
  • مشارکت و سرمایه‌گذاری در سایر شرکت‌ها و طرح‌های معدنی و صنعتی، انعقاد قرارداد‌های پیمانکاری به منظور ارائه خدمات فنی و مهندسی
  • مبادرت به کلیه امور بازرگانی از قبیل خرید و فروش، صادرات و واردات و کلیه امور و عملیاتی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم در جهت اجرای موضوع شرکت ضرورت داشته باشد.
  • اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری از معادن سنگ‌آهن و تولید در ۳ خط کنسانتره و ۱ خط گندله

ظرفیت‌های تولید:

  • بزرگ‌ترین سنگ شکن خاورمیانه با ظرفیت ۱۵ میلیون تن
  • خط یک تا ۳ کنسانتره هر کدام با ظرفیت دو میلیون تن در سال

در حال حاضر سه خط کنسانتره هر کدام به ظرفیت دو میلیون تن و جمعا ۶ میلیون تن کنسانتره طی سال در حال بهره‌برداری است. خط ۱ گندله‌سازی با ظرفیت سالانه پنج میلیون تن و تولید ۱۶ درصد گندله کشور در حال بهره‌برداری است.

طرح‌های توسعه‌ای گهرزمین

شرکت سنگ‌آهن گهرزمین در برنامه‌ریزی کلان خود فعالیت‌های بسیاری را در راستای توسعه اقتصادی کشور در دستور کار قرار داده که بخشی از آن به شرح زیر است:

  1. احداث کارخانه ذوب با ظرفیت تولید سه میلیون تن
  2. پروژه خط ۲ انتقال آب خلیج فارس
  3. پروژه افزایش ظرفیت کنسانتره به میزان ۲ میلیون تن
  4. پروژه افزایش ظرفیت گندله به میزان ۲٫۵ میلیون تن
  5. احداث ۳ کارخانه آهن‌اسفنجی با ظرفیت هریک ۱٫۷ میلیون تن
  6. احداث نیروگاه ۵۰۰ مگاوات بردسیر
  7. پروژه اکتشاف و توسعه ذخایر معادن: پهنه‌های نهبندان و جبال بارز و معادن جانجا و خونیک
  8. پروژه IPCC انتقال پیوسته
  9. پروژه بازیابی آب از سد‌های باطله
  10. پروژه انتقال خط ریلی
  11. مشارکت در احداث پایانه و اسکله مکانیزه تخلیه و بارگیری مواد معدنی اسکله شهید رجایی
  12. مشارکت در تولید لاستیک ماشین‌آلات معدنی کرمان
  13. پروژه اجرای راه‌های دسترسی ساختمان اداری
  14. محوطه‌سازی و زیرساخت‌ها در سایت‌های توسعه‌ای (۱۳ ساختمان)
  15. پروژه نمک‌گیری از PIT معدن شماره ۳
  16. راه‌اندازی پروژه خط استاکر و ریکلایمر

امید است همت و تلاش متخصصان، مهندسان و کارگران مجموعه سنگ‌آهن گهرزمین همچون همیشه گام‌های موثری در مسیر اعتلای اهداف والای این مرز و بوم و توسعه هرچه بیشتر شعار «ما خاک پاک این سرزمین را گهرزمین کرده‌ایم» به ارمغان آورد.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.