سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
تولید اکسید نیکل از پساب الکترولس
14 دی 1401 - 8:23
شناسه : 32349
توسط شرکت برنا نانو آلومینیوم آزموده محقق شد: نادر محمدیان مدیرعامل شرکت برنا نانو آلومینیوم آزموده از تولید اکسید نیکل از پساب الکترولس خبر داد.
ارسال توسط : منبع : باشگاه آلومینیوم
پ
پ

به گزارش فلزات نیوز، شرکت برنا نانو آلومینیوم آزموده مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، با تغییر مواد اولیه نانو اکسید نیکل در خلوص ۹۹ و ۹۹٫۹۹ درصد موفق به تولید اکسید نیکل از پساب الکترولس شد.

نادر محمدیان مدیرعامل این شرکت گفت: شرکت فناور برنا نانو آلومینیوم آزموده از سال ۱۳۹۸ بر اساس دو اختراع داخلی، پتنت و جایزه فرهیختگان با طرح سیم نانو ساختار آلومینیوم به شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان ورود پیدا کرده است. پس از ساخت نمونه اولیه، به‌دلیل نیاز به سرمایه‌گذاری بالا و عدم اولویت در طرح‌های ملی فناورانه کشور، این محصول کنار گذاشته می‌شود.

وی افزود: از این رو ایده تصفیه پساب‌های الکترولس و آبکاری نیکل مطرح شد که این پساب‌ها در چاه‌ها و فاضلاب‌های شهری تخلیه می‌شود و متاسفانه در کمپوست به‌دست آمده از جلبک تصفیه فاضلاب موجود است. حد مجاز نیکل موجود در کمپوست ۲۰۰ پی پی ام است که در حال حاضر در فاضلاب‌های شهری به دلیل پساب‌های صنعتی که وارد آن می شود چند ده برابر بیشتر است.

محمدیان تصریح کرد: تلاش خودمان را بکار گرفتیم تا از پساب‌ها به عنوان محصولی که در صنعت قابل استفاده باشد بهره‌برداری نماییم اما به دلیل اینکه تمایلی برای همکاری در بین شرکت‌های بزرگ و متولیان امر وجود ندارد مجبور شدیم از آن نیز صرفه نظر کنیم.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ بر روی تولید اکسید نیکل که از پساب الکترولس به‌دست آمده بود، تمرکز کردیم و با تغییر مواد اولیه نانو اکسید نیکل در خلوص ۹۹ و ۹۹٫۹۹ درصد در دو رنگ مشکی و سبز تولید شد.

محمدیان اظهار کرد: اکسید نیکل یک ماده وارداتی است و برای رنگدانه‌های مشکی صنعت سرامیک مورد استفاده قرار می‌گیرد و قابلیت جایگزینی محصول نانو با ذرات میکرون با کاهش بیش از ۵۰ درصد وزنی مصرف و بهبود اندازه دانه کل پیگمنت وجود دارد.

شرکت برنا نانو آلومینیوم آزموده  به نیاز بالای کشور به این محصول اشاره و تصریح کرد: میزان واردات نیکل اکسید در سال ۱۳۹۹ حدود یک و نیم میلیارد دلار بوده است؛ علاوه بر این کاربرد دیگر این محصول به ویژه نانوی آن در صنعت الکترونیک است.

محمدیان در خصوص صرفه اقتصادی این محصول هم گفت: قیمت نمونه چینی آن حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ دلار برای هر کیلو است. این در حالی است که تولید این محصول توسط شرکت فناور برنا نانو آلومینیوم آزموده حدود ۷۰ درصد کمتر از هزینه وارداتی آن و مقرون به صرفه است.

مدیرعامل شرکت برنا نانو آلومینیوم آزموده اعلام کرد: اکنون این محصول در مسیر دریافت حمایت سازمان نانو قرار گرفته است.

محمدیان گفت: همچنین طراحی ساخت پایلوت کوره تشویه بستر معلق در این شرکت انجام شده که معادن آهن هماتیت بسیاری در کشور وجود دارد که در زنجیره فولاد نمی‌تواند جایگزین معادن مگنتیت موجود باشد به همین خاطر این پایلوت، تبدیل هماتیت به مگنتیت را بر اساس تئوری ذرات معلق انجام می‌دهد که طرح فنی آن به شرکت فولاد مبارکه ارائه شده و توسط شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه تأیید گردیده و در مرحله نهایی قرارداد است.

شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان فعالیت اجرایی خود را نزدیک به سه دهه است که به طور جدی با راه‌اندازی اولین مرکز رشد در کشور و با هدف حمایت و هدایت شرکت‌های فناور نوپا که ایده‌های نوآورانه و فناورانه داشته و امکانات لازم جهت عملیاتی نمودن را ندارند، آغاز کرد و به عنوان حلقه واسط میان دولت، صنعت و دانشگاه در جهت توسعه اقتصادی مبتنی بر دانش و نهایتا تبدیل علم به ثروت در کشور ایفای نقش کرده است. هم‌اکنون در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بیش از ۶۴۰ واحد فناور مستقر بوده و برای بیش از ۸۴۰۰ نفر نیز اشتغال پایدار ایجاد شده است.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.