پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت ×
تولید زغال‌سنگ در تلاش برای کسب رکوردی جدید
06 دی 1400 - 13:46
شناسه : 22289
براساس گزارش‌های منتشر شده، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) اعلام کرد که با وجود کاهش تولید زغال‌سنگ در چند کشور و پیگیری اهداف کربن‌زدایی پس از اجلاس آب و هواییCOP۲۶، تولید این محصول به بالاترین میزان خود خواهد رسید.
ارسال توسط : منبع : کالا خبر
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، تقاضا برای زغال‌سنگ عمدتا به دلیل نیاز کشورهای بزرگ آسیایی که هنوز به سوخت فسیلی متکی هستند و همچنین کمبود گاز که کشورهای اروپایی را مجبور به بازگشت و استفاده از زغال‌سنگ کرده، تا سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، زغال‌سنگ در سال جاری میلادی بازگشت چشمگیری را تجربه کرده، به طوری که سطح تولید طی سال ۲۰۲۱ به بالاترین حد خود خواهد رسید و سطح تقاضا در سال ۲۰۲۲ نیز به اوج خود می‌رسد. حتی با وجود اینکه تولید برق از زغال‌سنگ در سراسر جهان طی سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ کاهش یافت و بسیاری از کشورها از این ماده آلاینده دور شدند، پیش‌بینی می‌شود امسال حدود ۹ درصد افزایش یابد و به ۱۰ هزار و ۳۵۰ تراوات ساعت برسد. دلیل افزایش تقاضا برای برق عمدتا بهبود سریع‌تر از حد انتظار اقتصاد جهانی پس از همه‌گیری ویروس کرونا اعلام شد.

در طول سال ۲۰۲۰، تقاضا برای زغال‌سنگ، نفت و گاز به طور قابل توجهی کاهش یافت؛ چراکه کشورهای سراسر جهان محدودیت‌هایی را برای جابه‌جایی اعمال کردند. بسیاری از سازمان‌ها این لحظه را به‌عنوان لحظه فشار برای گذار از سوخت‌های فسیلی به جایگزین‌های تجدیدپذیر می‌دانستند.

در حالی که تقاضای انرژی در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است، برخی کشورها نیز در تولید نفت و گاز با مشکل مواجه شده‌اند که این امر منجر به کمبود حامل‌های انرژی شده است. افزایش قیمت سوخت‌های فسیلی نیز مصرف‌کنندگان را به سمت زغال‌سنگ که قیمت رقابتی‌تری دارد، سوق داد.

فاتح بیرول رییس آژانس بین‌المللی انرژی، نگرانی‌های خود را در مورد این روند ابراز کرد و گفت: زغال‌سنگ بزرگ‌ترین منبع انتشار کربن در جهان است و سطح بی‌سابقه تولید برق از زغال‌سنگ در سال جاری، نشانه‌ای نگران‌کننده از دور بودن جهان از مسیر خود برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به سمت صفر خالص است.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.