سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
تولید شمش ۹۵ تن فولادی در اسفراین
25 شهریور 1400 - 10:59
شناسه : 17883
معاون مهندسی و کیفیت مجتمع صنعتی اسفراین گفت: تولید شمش فوق سنگین ۹۵ تن با استفاده از کوکیل یکپارچه و به روش ریخته‌گری دو پاتیله برای نخستین بار در کشور به همت متخصصان داخلی و با به‌کارگیری دانش روز فولادسازی در این مجتمع ریخته‌گری شد.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، محمود نظام دوست معاون مهندسی و کیفیت مجتمع صنعتی اسفراین، اظهار داشت: در تولید این شمش به منظور ارتقای توان تکنولوژیکی مجتمع و برای اولین بار در ایران پس از شبیه‌سازی، طراحی کوکیل و متعلقات، تمامی مراحل مدل‌سازی، قالب‌گیری، ریخته‌گری و در نهایت ماشین‌کاری و عملیات حرارتی آن‌ها در مجتمع صنعتی اسفراین انجام شده است. در این روش به منظور ارتقای کیفی هرچه بیشتر شمش تولیدی، برای اولین بار در طی فرایند ریخته‌گری، دمش آرگون از طریق پرژین پلاک به داخل پاتیل شماره ۲ صورت گرفت.

وی افزود: پس از رعایت ملزومات فولادسازی و متالورژی ثانویه با توجه به اینکه ظرفیت کوره و پاتیل‌های مجتمع ۵۰ تنی است در این روش از تکنیک دو پاتیله یا ریخته‌گری تحت خلاء (VSD) استفاده کردیم که کاری بسیار ارزشمند است. در این راستا کارشناسان و مهندسان این مجتمع تمامی مراحل ساخت و طراحی قالب چدنی را انجام دادند.

معاون مهندسی و کیفیت مجتمع صنعتی اسفراین با بیان اینکه در گذشته نیز شمش فوق سنگین ۱۱۰ تن در مجتمع صنعتی اسفراین با استفاده از کوکیل دو تکه و دارای expantion تولید شده است، گفت: مزیت روش جدید استفاده از کوکیل یکپارچه است که باعث ارتقای کیفی هرچه بیشتر شمش تولیدی می‌شود. لذا با توجه به نیازمندی کشور در خصوص قطعات حجیم مورد استفاده در صنایع استراتژیک و همچنین با رویکرد متنوع‌سازی سبد محصولات مجتمع، برنامه تولید شمش ۹۵ تنی در دستور تولید این مجتمع عظیم صنعتی قرار گرفت.

نظام دوست در پایان خاطرنشان کرد: تولید این شمش، نقطه عطفی در صنعت فولادسازی و شمش‌ریزی قطعات سنگین در کشور خواهد بود و نیاز صنایع بزرگ ایران به واردات محصولات استراتژیک در صنایع مختلف خصوصا در شرایط تحریم موجود برطرف و از خروج مقدار قابل‌توجهی ارز جلوگیری خواهد شد.

مجتمع صنعتی فولاد اسفراین از شرکت‌های زیر پوشش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و بزرگ‌ترین تولیدکننده قطعات و مقاطع فولاد آلیاژی در خاورمیانه است که امکان ساخت بیش از ۱۴۰ گرید فولاد آلیاژی را دارد. این مجتمع عظیم صنعتی به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده قطعات، مقاطع فورج و ریخته‌گری سنگین و فوق سنگین فولاد آلیاژی، با داشتن متخصصان توانمند و فناوری پیشرفته، توانایی رفع نیازهای راهبردی صنایع کشور در بخ‌ های نفت و گاز، نیروگاهی، کشتی‌سازی و ماشین‌سازی، ریلی و صنایع معدن و فولاد را دارد.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.