جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
تولید فراتر از ۱۸ میلیون تن محصول فولادی
04 تیر 1401 - 12:59
شناسه : 29444
در سال 1400 اتفاق افتاد: معاون مالی و سرمایه انسانی چادرملو گفت: واحد فولادسازی این شرکت در سال 1400 توانست بیش از ظرفیت اسمی و به میزان یک میلیون و 54 هزار تن فولاد تولید کند و همچنین یک میلیون و 464 هزار تن آهن‌اسفنجی، سه میلیون و 809 هزار تن گندله و 12 میلیون و 186 هزار تن کنسانتره سنگ‌آهن نیز تولید کرده است.
ارسال توسط : منبع : روابط عمومی چادرملو
پ
پ

به گزارش اخبار فلزات، فرهاد آذرین‌فر معاون مالی و سرمایه انسانی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، به مناسبت هفته معدن و صنعت با اشاره به نقش این شرکت معدنی و صنعتی فولاد کشور، اظهار داشت: چادرملو طی سال‌های اخیر، با در اختیار داشتن زنجیره کامل فولاد از معدن تا تولید شمش، عملکردی مطلوب در این صنعت استراتژیک داشته است. واحد فولادسازی این شرکت طی سال ۱۴۰۰، توانست بیش از ظرفیت اسمی و به میزان یک میلیون و ۵۴ هزار تن فولاد تولید کند. علاوه‌براین، طی سال گذشته، یک میلیون و ۴۶۴ هزار تن آهن‌اسفنجی، سه میلیون و ۸۰۹ هزار تن گندله و ۱۲ میلیون و ۱۸۶ هزار تن کنسانتره سنگ‌آهن تولید کرده است.

وی در خصوص پیامدهای ناشی از چالش‌های تامین انرژی تصریح کرد: اگرچه چادرملو در کنار خط لوله گاز سراسری کشور قرار دارد و برق مورد نیاز واحدهای معدنی و صنعتی شرکت نیز توسط نیروگاه‌ها‌ اختصاصی شرکت تامین می‌شود، اما‌ قطعی گاز در فصل زمستان، منجر به از دست دادن ۱۵۰ هزار تن فولاد در این واحد صنعتی شد.

آذرین‌فر، گفت: طرح اصلاح و آزادسازی نرخ انرژی که از اوخر سال گذشته برای صنایع کشور اعمال شده است، موجب افزایش هزینه‌ها شد و تبعاتی برای شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به همراه داشت. طی سال‌ ۱۳۹۹، سهم هزینه‌های انرژی از کل بهای تمام ‌شده درآمدهای عملیاتی شررکت، برابر با ۳٫۶ درصد بود، اما طی سال ۱۴۰۰، با افزایش نرخ حامل‌های انرژی، سهم هزینه‌های انرژی از کل هزینه‌های تولید به حدود ۱۰ درصد افزایش یافت که تاثیرات این افزایش هزینه‌ها در بهای تمام ‌شده محصولات شرکت معدنی و صنعتی چادرملو کاملا مشهود است. ضمن اینکه آزادسازی و اصلاح نرخ حامل‌های انرژی نیز، با اثرگذاری بر بهای تمام‌ شده کالای ساخته ‌شده، توان رقابت‌پذیری محصولات فولادی را در بازارهای بین‌المللی کاهش داده است. طی این سال، بهای تمام‌ شده درآمدهای عملیاتی چادرملو ۱۸۰ هزار و ۲۸۹ میلیارد ریال  بوده که نسبت به سال ۱۳۹۹ رشدی ۹۰ درصدی داشته است.

معاون مالی و سرمایه انسانی چادرملو، در خصوص تدابیر این شرکت برای گذر از بحران انرژی، گفت: شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، با توجه به نقش اثرگذار خود در صنعت فولاد، همواره به دنبال بهینه‌سازی مصرف انرژی در صنعت فولاد بوده است. به همین منظور، برنامه‌هایی برای کاهش مصرف آب برای واحدهای تولید اجرا شد و هم‌اکنون در واحد فولادسازی شرکت، به ازای هر تن فولاد، کم‌تر از یک مترمکعب آب مصرف می‌شود.

وی ادامه داد: در واقع، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، با وجود سرمایه‌گذاری در جهت شیرین‌سازی و انتقال آب خلیج‌فارس به مجتمع صنعتی خود در اردکان یزد، با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین (روش هات‌شارژ ) و بازگرداندن آب مصرفی به چرخه تولید، توانسته است آب مصرفی در صنعت خود را به حداقل برساند.

معاون مالی و سرمایه انسانی چادرملو، اضافه کرد: در زمینه رفع چالش‌های موجود جهت تامین برق، این شرکت با احداث یک نیروگاه سیکل ترکیبی با ظرفیت ۵۰۰ مگاوات و نیروگاه خورشیدی با ظرفیت  مگاوات در اردکان یزد، تلاش کرد علاوه بر تامین برق مورد نیاز خود که حدود ۱۸۰ مگاوات است، مازاد آن را در اختیار شبکه سراسری برق قرار دهد، ولی متاسفانه همچنان مشمول برنامه زمان‌بندی قطع برق شده است .

آذرین‌فر در ادامه، یادآور شد: با توجه اجرای طرح‌هایی مبتنی بر افزایش ظرفیت تولید که در دستور کار چادرملو است، برای ساخت دو واحد نیروگاه ۵۴۶ مگاواتی سیکل ترکیبی، یک نیروگاه خورشیدی ۱۰۰ مگاواتی و دو نیروگاه دیگر ۱۰ مگاواتی برنامه‌ریزی کرده‌ایم که مجموع تولید برق نیروگاه‌های این شرکت، به یک هزار و ۷۱۲ مگاوات خواهد رسید. وی در پایان خاطرنشان کرد: در مجموع، سیاست‌گذاری شرکت معدنی و صنعتی چادرملو همواره مبتنی بر خلق ارزش و رفع مشکلات و چالش‌های صنعت، به خصوص در حوزه انرژی بوده است و برنامه‌ریزی‌ها برای محدودیت‌های انرژی صنایع طبق طرح از پیش ‌تعیین ‌شده باشد، می‌توان بخشی از خسارت‌های ناشی از قطع ناگهانی آن‌ها را به حداقل رساند.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.