سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت ×
تولید مازاد طرح قائم به دیگر فولادسازان فروخته می‌شود
11 اسفند 1399 - 13:08
شناسه : 8169
معاون بهره‌برداری ذوب‌آهن اصفهان: معاون بهره‌برداری ذوب‌آهن اصفهان گفت: کارگاه آهن‌اسفنجی ذوب‌آهن اصفهان که با نام طرح قائم شناخته می‌شود، روزانه ۶۰۰ تن تولید دارد که ۴۰۰ تن از آن در ذوب‌آهن استفاده و مابقی به سایر فولادسازان فروخته می‌شود.
ارسال توسط : منبع : ایسنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، مهرداد تولائیان معاون بهرهبرداری ذوبآهن اصفهان در خصوص جزئیات طرح قائم، اظهار داشت: طرح قائم یکی از طرح‌های برنامه‌ریزی شده ذوب‌آهن در سال ۱۳۷۴ بود که با روشی متفاوت از سایر کارخانجات فولاد، گندله سنگ‌آهن را به آهن‌اسفنجی تبدیل می‌کند.

وی افزود: متاسفانه به دلیل مشکلات تامین مواد اولیه گندله سنگ‌آهن مورد نیاز کارگاه قائم در کنار چالش تامین نقدینگی، حدود یک سال و نیم پیش این کارگاه متوقف شد. به همین خاطر طی مدت مذکور، اقدامات تعمیراتی در آن صورت گرفت.

معاون بهره‌برداری ذوب‌آهن اصفهان گفت: ذوب‌آهن اصفهان با توجه به سیاست‌گذاری‌های خود، قراردادی با شرکتی منعقد کرد تا ضمن تامین گندله سنگ‌آهن مورد نیاز، این کارگاه نیز بتواند به تولید آهن‌اسفنجی ادامه دهد که خوشبختانه این اتفاق در هفته گذشته عملیاتی شد.

تولائیان بیان کرد: نقش آهن‌اسفنجی این است که در فرایند تولید، جایگزین قراضه شود که هم به لحاظ اقتصادی و هم در موضوع تامین، قیمت و شرایط بهتری نسبت به قراضه دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت سالانه تولید این کارگاه ۲۰۰ هزار تن آهن‌اسفنجی است، تصریح کرد: آهن‌اسفنجی در ذوب‌آهن اصفهان به عنوان قراضه داخل کنورتورها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول استراتژیک در سایر صنایع فولادی به عنوان بیس آهن، در کوره‌های قوس استفاده می‌شود.

معاون بهره برداری ذوب‌آهن اصفهان با اشاره به اینکه کارگاه قائم، علاوه بر تامین نیاز آهن‌اسفنجی ذوب‌آهن اصفهان، ظرفیت مازاد آن به دیگر شرکت‌های فولادی فروخته می‌شود، اذعان داشت: این کارگاه روزانه ۶۰۰ تن آهن‌اسفنجی تولید می‌کند که ۴۰۰ تن از آن در ذوب آهن استفاده و ۲۰۰ تن دیگر به فولادسازان فروخته می‌شود.

تولائیان در پایان با تاکید بر اینکه تامین قراضه در کشور سخت و بسیار گران‌قیمت است و در ایران قراضه فولاد زیادی نداریم، خاطرنشان کرد: راه‌اندازی دوباره کارگاه قائم تولید آهن‌اسفنجی در داخل مجموعه، باعث می‌شود که بخشی از قراضه از فرایند تولید ذوب آهن و مابقی از آهن اسفنجی تولیدی این کارگاه تامین شود.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.