سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
تولید ۲۶۰ هزار تن شمش آلومینیوم
01 آبان 1400 - 13:45
شناسه : 19523
براساس گزارش‌های منتشر شده، آلومینیوم‌سازان توانستند در نیمه نخست امسال ۲۶۰ هزار و ۶۷۹ تن شمش آلومینیوم تولید کنند. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشدی ۲۳ درصدی را نشان می‌دهد.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، بررسی‌ها نشان می‌دهد که در نیمه نخست امسال، چهار شرکت بزرگ آلومینای ایران، المهدی، ایرالکو و سالکو در مجموع توانستند ۲۶۰ هزار و ۶۷۹ تن شمش آلومینیوم تولید کنند. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشدی ۲۳ درصدی داشته است.

در این مدت ۱۸ هزار و ۷۴۱ تن شمش آلومینیوم (رشد ۶۷ درصدی) در شرکت آلومینای ایران، ۷۳ هزار و ۴۹۳ تن شمش (افت ۷ درصدی) در المهدی، ۹۰ هزار و ۶۴۴ تن شمش (افت ۵ درصدی) در ایرالکو ‌و ۷۷ هزار و ۸۰۱ تن شمش در سالکو (رشد ۲۰۶ درصدی) تولید شد. با این حال، تولید پودر آلومینا در تنها شرکت تولیدکننده این محصول که ماده اولیه تولید آلومینیوم به شمار می‌رود، با کاهش ۵ درصدی در مقایسه با سال گذشته مواجه شد و به ۱۱۶ هزار و ۱۹۳ تن رسید.

رشد ۴ درصدی تولید کنسانتره‌آهن

شرکت‌های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی کشور در نیمه نخست ۱۴۰۰ موفق به افزایش تولید گندله سنگ‌آهن و کنسانتره سنگ‌‌آهن در هم‌سنجی با سال گذشته شدند، با این حال در بخش آهن‌اسفنجی کاهش تولید به ثبت رسید.

واکاوی آمار عملکرد شرکت‌های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی ایران شامل سنگ‌آهن جلال‌آباد (فکور صنعت)، گهر زمین، اپال پارسیان سنگان، شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر (سناباد)، میدکو، گل‌گهر، چادرملو، صنایع معدنی فولاد سنگان، سنگ‌آهن مرکزی و صبانور در نیمه نخست ۱۴۰۰ نشان می‌دهد شرکت‌های یاد شده ۲۵ میلیون و ۵۱۷ هزار و ۳۷۸ تن کنسانتره سنگ‌آهن تولید کردند که نشان‌دهنده رشد ۴ درصدی در هم‌سنجی با سال گذشته است.

در این مدت شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر با هشت میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۷۱ تن تولید و ثبت رشد ۳ درصدی، بهترین عملکرد تولید را در بین شرکت‌ها داشت و پس از آن سنگ‌آهن چادرملو با ۶ میلیون و ۱۶۱ هزار و ۱۰۸ تن تولید و رشد ۱۱ درصدی جایگاه دوم را به خود اختصاص داد.

رشد ۴ درصدی تولید گندله

برپایه این آمارها، از ابتدای امسال تا پایان شهریورماه ۲۳ میلیون و ۸۶۰ هزار و ۸۳۲ تن گندله سنگ‌آهن توسط گندله‌سازان یعنی شرکت‌های فولادمبارکه، فولاد خوزستان، میدکو، فولاد خراسان، چادرملو، سنگ‌آهن مرکزی، گل‌گهر، اپال پارسیان سنگان، فولاد سنگان خراسان، شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر (سناباد) و صبانور تولید شد که نشان‌دهنده رشد ۴ درصدی در هم‌سنجی با سال گذشته است.

در این میان شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر با تولید ۶ میلیون و ۷۵ هزار و ۷۲ تن گندله سنگ‌آهن و افت ۴ درصدی رکورددار شد و پس از آن فولادمبارکه با سه میلیون و ۵۹۸ هزار و ۶۵ تن (کاهش ۶ درصدی) رتبه دوم را به خود اختصاص داد.

افت ۶ درصدی آهن‌اسفنجی

در بخش آهن‌اسفنجی نیز شرکت‌های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی در ۶ ماهه نخست امسال ۱۴ میلیون و ۵۲۷ هزار و ۹۲۰ تن تولید داشتند که حکایت از کاهش ۶ درصدی دارد.

فولادمبارکه، فولاد سفید دشت، سبا، فولاد هرمزگان، فولاد کاوه جنوب، آهن و فولاد غدیر، میدکو، فولاد خوزستان، فولاد خراسان، ذوب‌آهن اصفهان، فولاد میانه، فولاد سبزوار، فولاد شادگان، صبافولاد، فولاد نی‌ریز، آهن و فولاد ارفع، آهن و فولاد گل‌گهر، چادرملو، جهان فولاد سیرجان و فولاد بافت، شرکت‌های اصلی فعال در تولید آهن‌اسفنجی هستند که در شهریورماه امسال نیز دو میلیون و ۳۷۷ هزار و ۴۳۳ تن تولید داشتند.

رکورد بیشترین تولید آهن‌اسفنجی در ۶ ماهه ابتدایی امسال به فولادمبارکه با سه میلیون و ۴۴۰ هزار و ۷۴۹ تن و بیشترین رشد تولید ۶ ماهه به فولاد سبزوار با ۱۰۵ درصد رسید.

گفتنی است، کل ذخایر اثبات شده معادن ایران در حدود ۶۰ میلیارد تن برآورد شده که با اجرای اولویت نخست اکتشافی کشور در گستره‌­ای به مساحت ۵۰۰ هزار کیلومتر مربع، انتظار می‌رود به بیش از ۱۰۰ میلیارد تن برسد. از این رو بخش معدن و صنایع معدنی یکی از حوزه­‌های مهم و اثرگذار در تولید و تجارت کشور به شمار می‌آید.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.