سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
تکاپوی مجلس در جهت تقویت اقتصاد دانش‌بنیان
12 بهمن 1400 - 16:42
شناسه : 24008
رییس فراکسیون اقتصاد دانش بنیان مجلس شورای اسلامی گفت: بخش معدن بیشترین پتانسیل را در ایجاد استارتاپ و شرکت‌های دانش‌بنیان دارد، اما متاسفانه کمترین تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در این بخش مشغول به فعالیت هستند.
ارسال توسط : منبع : ایمینو
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، محسن دهنوی رییس فراکسیون اقتصاد دانش‌بنیان مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: نخبگان در حوزه معدن حضور کمرنگی دارند در حالی که باید بستر فعالیت استارت آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان را تقویت کنیم تا تعداد افراد نخبه و متخصص در آن بخش بیشتر شود.

وی با اشاره به برگزاری نشست اخیر مجلس با وزارت صنعت، معدن و تجارت، افزود: با توجه به جلساتی که با وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه توسعه شرکت‌های استارت آپ و دانش‌بنیان در بخش صنعت و معدن داشتیم، مهمترین وظیفه وزارتخانه آن است که شرکت‌های معدنی را به سمت تحقیق و توسعه ترغیب کند. در این مسیر بازیگر اصلی خود دولت است. البته ایمیدرو با راه‌اندازی مرکز نوآوری ایمینو در این زمینه تلاش‌هایی را انجام داد، اما با توجه به پتانسیلی که بخش معدن دارد، بهتر است اکوسیستم نوآوری در این عرصه تقویت شود.

تعدیل پرداخت مالیات برای شرکت‌های دانش‌بنیان

رییس فراکسیون اقتصاد دانش‌بنیان مجلس در ادامه با اشاره به تدوین قانون جهت تولید دانش‌بنیان، گفت: تاکنون بیش از ۱۰۱ چالش قانونی شرکت‌های دانش‌بنیان در مجلس شناسایی شده است. در همین راستا در تلاش هستیم تا زیرساخت‌های لازم برای چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم شود.

دهنوی درباره رفع مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان در صنایع مختلف بیان کرد: در مجلس سعی کردیم زیرساخت‌های پارک‌های علم و فناوری را فراهم، کسب و کارهای نوپا را مورد حمایت قرار دهیم، زیرا امور بیمه، مالیات و بانکی شرکت‌های دانش‌بنیان را با مشکلاتی مواجه می‌کند و اغلب شرکت‌ها در این رابطه انتقادات زیادی دارند. بنابراین تلاش کردیم در بحث بیمه و بخشودگی بخشی از جرایم، تامین اجتماعی این شرکت‌ها را مورد حمایت قرار دهیم و همچنین بخشودگی مالیاتی را برای شرکت‌هایی که فعالیت‌های تحقیقاتی انجام می‌دهند، اعمال و در طرح جهش تولید دانش‌بنیان، ماده ۸ که مربوط به حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات است، ساختار جدیدی را برای هماهنگی و همسان کردن و یکدست کردن توانایی توان اجرایی مجلس در راستای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان ایجاد کنیم‌.

وی با بیان اینکه موضوع شرکت دانش‌بنیان یک پدیده اقتصادی است، ادامه داد: شرکت دانش‌بنیان یعنی شرکتی که مسئله اصلی آن تولید، فروش، تامین مالی و ارتباط با صنعت است و در گذشته ساختاری در کشور برای اینکه وزارت صنعت را در کنار وزارتخانه‌های دیگر قرار دهد تا مسئله دانش‌بنیان را حل کند وجود نداشت. لذا در قانون جهش دانش‌بنیان مجلس، ساختاری تحت عنوان شورای راهبردی دانش‌بنیان کشور به ریاست رییس‌جمهور و نایب‌رییس معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور و حضور وزارتخانه‌های مختلف را پیشنهاد دادیم و امیدواریم با فعال شدن آن بخش عمده‌ای از مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان حل و فصل شود. البته برای نظارت هم ساز و کارهای لازم را پیش‌بینی کرده‌ایم و چهار نفر از نمایندگان مجلس به عنوان ناظر در شورا حضور دارند.

رییس فراکسیون اقتصاد دانش‌بنیان مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به مشوق‌هایی که برای بخش خصوصی در قانون اقتصاد دانش‌بنیان در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: درصدد هستیم که شرکت‌ها به جای پرداخت مالیات آن را صرف تحقیق، توسعه و حمایت از دانش‌بنیان کنند. در واقع این شرکت‌ها می‌توانند به جای اینکه این میزان مالیات را به دولت بدهند، همین مبلغ را صرف کار تحقیق، توسعه و تکنولوژی شرکت خود کنند تا شاهد افزایش سود شرکت خود نیز باشند.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.