سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
ثبت رکوردهای مداوم در فولادمبارکه
17 فروردین 1400 - 13:46
شناسه : 9903
شرکت فولادمبارکه اصفهان در راستای لبیک به منویات مقام معظم رهبری و پاسخ به تقاضای داخلی و خارجی، موفق به ثبت ۱۴ رکورد در ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم طی ۷۵ روز پایانی سال ۱۳۹۹ شد که از این حیث، رکورد تازه‌ای را در این زمینه به ثبت می‌رساند.
ارسال توسط : منبع : روابط عمومی فولادمبارکه
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، کاربرد گسترده فولاد در صنایع مختلف و افزایش جمعیت، باعث شده تا تقاضا برای این محصول کلیدی به صورت سالانه افزایش پیدا کند. لذا برای این منظور، لازم است که تولیدکنندگان نیز گام به گام در راستای تامین این حجم تقاضا، کوشا عمل کنند. این مسئله در شرایط سیاسی-اقتصادی ایران که از تحریم‌های بین‌المللی گسترده رنج می‌برد، اهمیت ویژه‌ای دارد. علاوه بر این، با توجه به حجم واردات محصولات فولادی و خروج ارز از کشور، تقویت فولادسازان داخلی قدرتمند به ویژه حمایت از طرح‌های توسعه‌ای شرکت فولادمبارکه، نقش قابل توجهی در جلوگیری از خروج ارز از کشور خواهد داشت.

این شرکت با بررسی تقاضای داخلی و خارجی در حوزه فولاد کوشیده تا علی‌رغم همه تحریم‌ها و دشواری‌های تولید در کشور، فرایند توسعه‌ای پیوسته خود را به پیش برده و نقش پررنگی را در بخش‌های مختلف از جمله تولید فولاد خام (تختال) و در نهایت ورق‌های فولادی، ایفا کند.

کسب رکوردها؛ پاسخی به نیازهای داخلی و صادرات

فولادمبارکه با تهیه برنامه‌های تولیدی مختلف و کسب رکوردهای متعدد در تلاش است تا علاوه بر قدرت‌نمایی در عرصه تولید فولاد کشور، ضمن پاسخ کامل به نیازهای داخلی، بخشی از تقاضای بین‌المللی را نیز تامین کند. ثبت ۱۴ رکورد مختلف در کمتر از ۷۵ روز پایانی سال ۱۳۹۹، تنها توسط ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم فولادمبارکه، مُهر تاییدی بر قدرت این شرکت در عرصه تولید فولاد خام است.

در همین راستا، عباس محمدی مدیر تولید فولاد ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولادمبارکه، درباره جزئیات رکوردهای پی در پی این بخش، اظهار داشت: فولادمبارکه به ترتیب در تاریخ ۳۰ بهمن ماه سال ۱۳۹۹، رکورد ۱۳۵ ذوب روزانه، ۱۷ اسفندماه رکورد ۱۳۸ ذوب و ۱۸ اسفندماه (کمتر از ۲۴ ساعت نسبت به رکورد پیشین) ۱۴۰ ذوب در واحد فولادسازی به ثبت رساند. همچنین در مجموع رکورد تولید ماهیانه تختال در اسفندماه سال گذشته، از ۶۰۰ هزار تن عبور کرد و به ۶۶۰ هزار تن رسید که رکورد جدیدی برای این شرکت محسوب می‌شود.

وی افزود: علاوه بر این، ۱۸ اسفندماه سال ۱۳۹۹ بیش از ۳۱ هزار تن متریال شامل آهن‌اسفنجی، آهک، دولومیت، شارژ کوره‌های قوس الکترویکی شد که رکورد دیگری در این ناحیه به شمار می‌رود.

مدیر تولید فولاد ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولادمبارکه، گفت: همچنین رکورد کم‌ترین مصرف انرژی برای یکی از کوره‌ها با ۵۱۲ کیلووات ساعت بر تن مذاب، در این تاریخ به ثبت رسیده است؛ این مقدار به طور متوسط ۵۴۶ کیلووات ساعت بر تن مذاب، برای سایر کوره‌ها بود. علاوه بر این، در ۲۴ اسفندماه سال ۱۳۹۹ نیز رکورد حمل سه هزار و ۱۲۰ تن هات بریکت که نوعی متریال ورودی به کوره‌های قوس الکتریکی و مشابه با آهن‌اسفنجی است، طی ۲۴ ساعت به ثبت رسید.

محمدی بیان کرد: ۱۸ اسفندماه سال گذشته، رکورد انتقال یک هزار و ۵۸۶ تن آهک، انتقال ۹۹۱ تن دولومیت در ۲۰ اسفندماه سال گذشته و رکورد حمل ۷۰ سبد ۵۰ تنی قراضه در ۱۶ بهمن ماه نیز محقق شده است.

وی یادآور شد: فارغ از رکوردهای فوق، در ۱۹ دی ماه سال ۱۳۹۹، شرکت فولادمبارکه موفق به ثبت رکورد ۲۲ ذوب با یک کوره شد. برای درک بهتر این رکورد باید خاطرنشان کرد که متوسط هر کوره تقریبا ۱۵ ذوب است. بسیاری از فولادسازان خارجی هزینه‌های هنگفتی برای افزایش ظرفیت کوره‌ها به ۲۱ ذوب در روز انجام می‌دهند، در حالی که این شرکت به راحتی و با برنامه‌ریزی دقیق، از ۲۱ ذوب در روز نیز فراتر رفته است.

فولادمبارکه برخی فولادسازان جهانی را به چالش کشیده است

مدیر تولید فولاد ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولادمبارکه، گفت: فولادمبارکه، مجموعه‌ای پویا با کارکنان با انگیزه و همچنین توانایی و همت بالا است که تحت یک سیستم مدیریتی هشیار، توانمند و خبره، توانست خود را در سطح بزرگ‌ترین فولادسازان جهان نشان دهد و حتی شاخص‌های و پارامترهای تولید فولاد برخی از فولادسازان را به چالش بکشد.

محمدی با بیان اینکه بخش فولادسازی شرکت فولادمبارکه بر اساس تولید ماهیانه ۶۰۰ هزار تن اسلب طراحی شده است، بیان کرد: با همت کارکنان متخصص فولادمبارکه در اسفندماه سال ۱۳۹۹، از ظرفیت اسمی تولید ۶۰۰ هزار تن در ماه پیشی گرفته و به ۶۶۰ هزار تن رسیده است.

بهبود نقاط گلوگاهی؛ راز افزایش تعداد ذوب در فولادمبارکه

مدیر تولید فولاد ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولادمبارکه، درباره نحوه دستیابی این شرکت به رکوردهای پیاپی، تصریح کرد: بر اساس پیشنهاداتی که از طریق مجموعه عملیاتی و پشتیبانی سازمان دریافت شد، با بهبود نقاط گلوگاهی سعی شد تا زمان خواب تجهیز (زمان بین دو ذوب؛ (power off time کاهش یابد. با این روش موفق شده‌ایم تعداد ذوب کوره‌ها را به صورت روزانه افزایش دهیم.

ثبت رکورد تولید ۷ میلیون تن فولاد خام در سال

قاسم خوشدل‌پور مدیر واحد ریخته‌گری مداوم و تولید اسلب فولاد مبارکه نیز درباره رکوردهای این بخش طی سال گذشته، اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده شرکت فولادمبارکه، با ثبت رکورد تولید ۶۶۰ هزار تن تختال در اسفندماه سال گذشته، به رکورد تولید هفت میلیون تن تختال در سال ۱۳۹۹ دست یافتیم که رکورد قابل توجهی برای شرکت به شمار می‌رود.

وی افزود: از نیمه دوم دی ماه سال ۱۳۹۹ تا پایان این سال، رکوردهای متعددی به ثبت رسیده است که فارغ از سه رکورد ۱۳۵، ۱۳۸ و ۱۴۰ ذوب، می‌توان به تولید تختال ۲۵۰ در ماشین شماره ۲ و تولید تختال ۳۰۰ در ۲۸ دی ماه اشاره داشت.

مدیر واحد ریخته‌گری مداوم و تولید اسلب فولاد مبارکه، در پایان با اشاره به اهمیت تولید تختال‌های ضخیم، گفت: اهمیت مسئله در تولید ورق‌های خاص با گریدهای API است. شاید نتوان این تختال‌ها را در فولادمبارکه نورد کرد اما شرکت‌های فولادی دیگری هستند که می‌توانند این نوع تختال‌ها را نورد کرده و به ورق‌های مورد استفاده در صنایع نفت و گاز و به طور کل صنایع دریایی تبدیل کنند. این تختال‌ها خوراک نوردهایی در سطح کشور هستند که علاوه بر اثرگذاری در رونق اقتصادی سایر فولادسازهای داخلی، مانع خروج ارز از کشور می‌شوند.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.