جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
ثبت رکورد افزایش ظرفیت نیروگاهی در سال ۱۴۰۱
22 فروردین 1401 - 15:53
شناسه : 26474
مدیرعامل شرکت برق حرارتی در نشست تخصصی مدیران صنعت برق کشور: مدیرعامل شرکت برق حرارتی با تاکید بر اینکه در سال 1401، پنج‌ هزار و 500 مگاوات واحد نیروگاهی جدید راه‌اندازی خواهد شد، گفت: این میزان افزایش ظرفیت، در چند دهه اخیر بی‌سابقه بوده و رکورد جدیدی در این حوزه محسوب می‌شود.
ارسال توسط : منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، محسن طرزطلب مدیرعامل شرکت برق حرارتی در نشست تخصصی مدیران صنعت برق کشور با اشاره به اینکه ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور از مرز ۷۰ هزار مگاوات عبور کرده است، اظهار داشت: در حال حاضر ۱۲۹ نیروگاه در قالب ۵۹۰ واحد تولید برق حرارتی در حال فعالیت هستند که ۶۷٫۵ درصد از این ظرفیت در اختیار بخش خصوصی است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۸۲ درصد سوخت مورد نیاز توسط گاز طبیعی تامین شده است، افزود: سال گذشته میزان تولید برق تمامی نیروگاه‌های کشور اعم از حرارتی، تجدیدپذیر، اتمی و برق‌آبی، به ۳۵۹ میلیارد کیلووات ساعت رسیده که حدود ۹۵ درصد از این رقم توسط نیروگاه‌های حرارتی تولید شده است.

مدیرعامل شرکت برق حرارتی ضریب آمادگی نیروگاه‌ها در پیک تابستان سال ۱۴۰۰ را ۹۸ درصد عنوان کرد و ادامه داد: امسال در تلاش هستیم تا خروج‌های اضطراری‌ واحدها را به حداقل رسانده و ضریب آمادگی نیروگاه‌ها را به ۹۹٫۵ درصد افزایش دهیم.

طرزطلب با تاکید بر اینکه سال گذشته یک ‌هزار و ۵۷۰ مگاوات واحد جدید حرارتی به مجموعه تولید برق کشور افزوده شده است، تاکید کرد: در سال ۱۴۰۰ به جز منابع حاصل از فروش برق در مجموع حدود ۶ هزار میلیارد تومان تامین اعتبار توسط این شرکت انجام شده است که امیدوار هستیم در سال جاری بتوانیم این رقم را به سه تا چهار برابر افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته حدود ۳۵۸ هزار قطعه نیروگاهی در داخل کشور ساخته شده است، یادآور شد: درصدد هستیم با همکاری پژوهشگاه نیرو و دانشگاه‌ها، بتوانیم ۸۵ درصد قطعات و تجهیزات مورد نیاز صنعت نیروگاهی را در داخل کشور تولید کنیم.

طرزطلب با تاکید بر اینکه امسال پنج ‌هزار و ۵۰۰ مگاوات واحد نیروگاهی جدید راه‌اندازی خواهد شد، اعلام کرد: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته در نیمه نخست امسال، سه هزار و ۶۸۶ مگاوات و در نیمه دوم سال یک‌ هزار و ۸۴۰ مگاوات واحد حرارتی جدید وارد مدار خواهد شد که چنین افزایش ظرفیتی در چند دهه اخیر بی‌سابقه بوده و رکورد جدیدی در این حوزه محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت برق حرارتی اذعان کرد: همچنین یک ‌هزار و ۱۱۳ مگاوات برنامه ارتقای توان عملی نیروگاه‌های موجود با هدف توسعه تولید دانش‌بنیان در ۲۸۶ واحد نیروگاهی پیش‌بینی شده که تاکنون ۳۶۱ مگاوات از این برنامه محقق شده است.

وی در پایان با اشاره به اینکه برای دوره اوج بار سال جاری حدود ۱۰۰ هزار مگاوات برنامه تعمیرات نیروگاهی پیش‌بینی شده است، خاطرنشان کرد: تاکنون ۷۸ هزار مگاوات از برنامه یاد شده به سرانجام رسیده است و در تلاش هستیم تا اواخر اردیبهشت‌ ماه، بتوانیم تعمیرات تمامی واحدهای نیروگاهی را به اتمام برسانیم.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.