جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
ثبت ۲ گواهی اختراع در مرکز فراوری مواد معدنی ایران
21 شهریور 1400 - 15:14
شناسه : 17631
مدیر مرکز تحقیقات فراوری مواد معدنی ایران گفت: این مرکز توانست با دریافت دو گواهی ثبت اختراع دیگر مجموعا به چهار مورد ثبت طی یکسال اخیر برسد که با اعتبار 20 ساله حق انتفاع آن برای سازمان ایمیدرو محفوظ است.
ارسال توسط : منبع : ایمیدرو
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، این دو گواهی ثبت اختراع اخیر که در شهریورماه ۱۴۰۰ از اداره کل مالکیت صنعتی کشور اخذ شد مربوط به فرایند استحصال و جدایش عناصر نادر خاکی سبک و سنگین از محلول و نیز طراحی و ساخت سیکلون واسطه سنگین سیار است که به همت محققان در مرکز به ثمر رسید.

مجید وفایی فرد مدیر مرکز تحقیقات فراوری مواد معدنی ایران، اظهار داشت: در راستای سیاست‌های نقشه‌راه معدن، مرکز تحقیقات فراوری مواد معدنی ایران از سال گذشته و با هماهنگی سازمان ایمیدرو اقدامات حقوقی، اداری و فنی لازم در پیگیری ثبت اختراع دستاوردهای پژوهشی و فناورانه موفق در مرکز را از مجاری ذی‌ربط و اداره کل مالکیت صنعتی کشور به عمل آورد که با دریافت دو گواهی ثبت اختراع اخیر، این مرکز مجموعا چهار مورد ثبت اختراع طی یکسال داشت که با اعتبار ۲۰ ساله حق انتفاع آن برای سازمان ایمیدرو محفوظ است. این موارد شامل:

  • اخذ گواهی ثبت اختراع پروژه فراوری و استحصال عناصر استراتژیک از گل قرمز فرایند الومینا
  • اخذ گواهی ثبت اختراع پروژه فلوتاسیون نانو حباب
  • اخذ گواهی ثبت اختراع پروژه استحصال عناصر نادر خاکی
  • اخذ گواهی ثبت اختراع پروژه طراحی و ساخت سیکلون واسطه سنگین سیار

لازم به ذکر است فرایند به کارگرفته شده در استحصال و جدایش عناصر نادر شامل ترکیبی از روش‌های ترسیب و استخراج حلالی به صورت انتخابی است که استخراج انتخابی عناصر نادر خاکی سبک و سنگین با بازیابی بالا در حدود ۹۸ درصد صورت می‌گیرد و پس از ترسیب عناصر نادر خاکی سبک و سنگین و تشویه، محصول نهایی تولید می‌شود. این فرایند درقالب پروژه مطالعات بهینه‌سازی آزمایشگاهی و پایلوت طرح عناصر نادر خاکی سازمان بر روی کانسنگ منتخب معادن کشور در مرکز به انجام رسید.

وی در پایان با اشاره به دریافت گواهی ثبت اختراع واحد سیار جداکننده سیکلون واسطه سنگین، خاطرنشان کرد: پرعیار کردن مواد معدنی براسـاس وزن مخصـوص هنوز یکی از بااهمیت‌ترین روش‌های کانه‌آرایی شــناخته می‌شــود. لذا به منظور استفاده بهینه از این روش در معادن کوچک‌مقیاس، مرکز از گذشته تحقیقات شیوه جدیدی از ساخت واحد سیار دستگاه جداکننده سیکلون واسطه سنگین را آغاز نمود که پس از طراحی و ساخت پروتوتایپ، بهینه‌سازی و اصلاحات فنی انجام شده تاکنون موفق به فراوری کانسنگ‌هایی نظیر فلورین، بوکسیت، منگنز و … مورد درخواست از معدنکاران شده و با پیگیری مراحل ثبت این تجهیز از سال گذشته و اخذ گواهی مربوط، آمادگی توسعه این فناوری در معادن صعب‌العبور و با ذخیره کم از طیف معادن کوچک مقیاس که طراحی و ساخت کارخانجات بزرگ صرفه اقتصادی ندارد، مهیا شده است.

بدیهی است صرفه‌جویی هزینه‌های حمل، عملیاتی، احداث و راه‌اندازی با عنایت به امکانات حمل ترافیکی و انعطاف‌پذیری این تجهیز از مزایای نسبی استفاده از تجهیزات فراوری سیار به شمار می‌آید.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.