جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
جنگ نابرابر
30 خرداد 1400 - 13:29
شناسه : 14019
چالش‌های قیمت‌گذاری دستوری در زنجیره فولاد؛ رییس انجمن نوردکاران فولاد ایران گفت: ۳۰ میلیون تن فولاد خام طی سال 1399 تولید شد که از این میزان ۹ میلیون تن آن به دیگر کشورهای دنیا صادر شده است.
ارسال توسط : منبع : خبرگزاری مهر
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، احمد رضوی رییس انجمن نوردکاران فولاد ایران، اظهار داشت: در حال حاضر قیمت شمش با احتساب هزینه حمل به تولیدکننده پایین‌دستی فروخته می‌شود که گران‌تر از قیمت شمش صادراتی است. لذا قیمت باید بر مبنای نرخ جهانی برای همه محصولات یکسان باشد نه اینکه قیمت‌گذاری متفاوت انجام شود.

وی با اشاره به اینکه ۶۰ نوردکار عضو انجمن ۹۰ درصد محصولات این بخش را تولید می‌کنند، افزود: در سال‌های گذشته قیمت مواد اولیه همچون شمش تا تیر ماه ۱۳۹۹ حدود ۳,۸۰۰ تومان بود که تا پایان سال این رقم به ۱۲ هزار تومان رسید.

رییس انجمن نوردکاران فولاد ایران با بیان اینکه ۱۸ میلیون تن شمش، بیلت و بلوم سال گذشته تولید و ۶ میلیون و ۶۹۰ هزار تن صادر شده است، گفت: ۳۰ میلیون تن فولاد خام طی سال ۱۳۹۹ تولید شد که از این میزان ۹ میلیون تن آن به دیگر کشورهای دنیا صادر شده است. همچنین از ۱۲ میلیون مقاطع تولید شده، دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن آن صادر شد.

رضوی با بیان اینکه در مجموع سه هزار و ۷۰۰ تن شمش، بیلت و بلوم سال گذشته در بورس کالای ایران عرضه شده است، بیان کرد: سال گذشته ۱۲ معامله برای ۸۰۰ هزار تن فروش محصول در بورس کالا باطل شد که این به معنی فروش مواد اولیه خارج از بورس است.

وی با تاکید بر اینکه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن مواد اولیه مصرف نوردکاران در سال ۱۳۹۹ بوده است، ادامه داد: هفت میلیون تن محصولات فولادی در بازار آزاد معامله و یا اینکه در انبارها دپو شده‌اند.

رییس انجمن نوردکاران فولاد ایران با اشاره به اینکه فولادسازان و نوردکاران باید معاملات برد_برد داشته باشند، اذعان داشت: در فروردین ماه سال ۱۳۹۹ فاصله قیمت جهانی شمش و میلگرد ۱۱ درصد بود که در آبان ماه همان سال پس از دستور معاون اقتصادی ریاست جمهوری فاصله قیمت این دو محصول در بازار ایران به ۴ درصد رسید و هم‌اکنون نیز این فاصله به همان ۴ درصد گذشته بازگشت، در حالی که وزارت صنعت، معدن و تجارت اختلاف قیمتی این دو محصول را ۱۱ درصد تعیین کرده است.

رضوی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت دستوری در بورس کالا انجام می‌شود، عنوان کرد: فاصله قیمتی بین میلگرد و شمش در حال حاضر تنها ۵ درصد است که با در نظر گرفتن هزینه تولید و مواد اولیه این به معنی زیان ۱۲ درصدی تولید محصولات نوردی است و از طرف دیگر قیمت دستوری در بورس منجر به ورود کالای ایرانی به کشور همسایه می‌شود و یارانه انرژی و…که ایران به تولیدکننده‌ها می‌دهد به نفع کشورهای همسایه تمام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شمش در حال حاضر توجیه صادراتی ندارد، یادآور شد: دستگاه دیپلماسی کشور با کشورهای همسایه برای کاهش تعرفه واردات میلگرد ایران رایزنی نکرده‌اند، به همین دلیل تولید این محصول با مشکلاتی روبه‌رو است.

رییس انجمن نوردکاران فولاد ایران در پایان خاطرنشان کرد: زمانی مقرر شد ۳۰۰ هزار تن میلگرد در بازار عرضه شود تا قیمت مواد اولیه نیز کاهش پیدا کند که متاسفانه بورس کالا از این اقدام جلوگیری کرد و بعد از آن مجدد قیمت مواد اولیه محصولات نوردی، گران‌تر شد.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.