سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
جهش تولید با توسعه پایدار صنعت مس ایران
29 بهمن 1399 - 14:30
شناسه : 7359
نگاهي به عملکرد شرکت ملي صنايع مس ايران در سال 1398 فلز مس بيشترين حاشيه سود را در بين ديگر فلزات دارد و در حال حاضر ايران به لحاظ ذخاير معدني مس، جايگاه هشتم جهان را به خود اختصاص داده است. البته ميزان ذخاير معدني مس در کشور بروزرساني نشده و اگر اکتشافات جديدي در کشور انجام شود، احتمال ارتقا به رتبه پنجم نيز براي ايران وجود دارد. گفتني است که از کل مساحت ايران فقط حدود 7 درصد آن مورد اکتشاف تفصيلي قرار گرفته و در 93 درصد باقي‌مانده هنوز فعاليت اکتشافي شايسته‌اي انجام نشده است. گزارش حاضر به بررسي عملکرد شرکت ملي صنايع مس ايران مي‌پردازد. اعداد و ارقام ذکرشده در اين گزارش برگرفته از 7 درصد مساحت اکتشاف شده کشور است.
ارسال توسط :
پ
پ

با توجه به اینکه اکتشاف جزو مراحل ابتدایی و بنیادین برای توسعه معادن و صنایع معدنی به‌شمار می‌رود، بخش بسیار حائز اهمیتی است و به همین دلیل، به‌عنوان نمونه، کل مساحت کشور کانادا تاکنون دو بار مورد عملیات اکتشافی قرارگرفته و کیلومتر به کیلومتر آن بررسی ‌شده است. با توجه به اهمیت این بخش، اکتشاف دقیق‌تر کل مساحت کشور امری لازم و اجتناب‌ناپذیر تلقی می‌شود. اکتشاف درست، میزان تولید را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. در حال حاضر، ایران با تولید ۳۱۶ هزار تن مس محتوی معدنی، رتبه پانزدهم جهان را در این بخش از آن خود کرده است. کشور در حوزه ذوب و پالایش نیز به‌ترتیب از رتبه‌های بیست‌ودوم و بیست‌وچهارم به پانزدهم و بیستم جهان در دو سال گذشته، ارتقاء یافته است. برای سال ۹۹ نیز پیش‌بینی می‌شود که در هر دو حوزه تولید مس ذوب و پالایش، جایگاه ایران دست‌کم یک رتبه دیگر بهبود یابد. منابع مس تولیدی ایران افزون بر ۹۸ درصد از منابع اولیه بهره‌ می‌برند و فقط درصد جزئی از منابع ثانویه استفاده می‌کنند. استفاده از منابع اولیه از مزیت‌های برجسته شرکت ملی صنایع مس ایران محسوب می‌شود و علاوه بر این، کیفیت تولید مس کاتدی ایران در جهان زبانزد خاص و عام است. عیار مس کاتدی ایران ۹۹٫۹۹۷ درصد است که جزو بهترین و باکیفیت‌ترین‌های ر جهان به‌‌شمار می‌رود. تولید مس کنسانتره شرکت ملی صنایع مس ایران به‌دلیل نداشتن ناخالصی‌های مضر در معادن تحت مالکیت این شرکت، از تمیزترین کنسانتره‌های تولیدی جهان محسوب می‌شود. به‌طورکلی میزان تولید مس کاتدی در کشور روند افزایشی را طی کرده است. میزان تولید مس کاتدی در سال ۹۶ معادل ۱۶۰ هزار تن گزارش شد و در سال ۹۷ با توجه به احداث و راه‌اندازی کارخانه ذوب فلش سرچشمه، میزان تولید آن به ۲۴۷ هزار تن افزایش یافت و در سال ۹۸ نیز روند صعودی خود را ادامه داد و برای آن رقم تولید بیش از ۲۵۰ هزار تن به ثبت رسید که رکورد بالاترین میزان تولید در شرکت و کشور است. پیش‌بینی می‌شود در سال ۹۹ نیز روند صعودی افزایش میزان تولید مس کاتدی ادامه داشته باشد که با ادامه این روند در ۲ سال آینده رتبه ایران در تولید مس تصفیه‌شده می‌تواند بازهم بهبودیافته و با پشت‌سر گذاشتن کشورهای اندونزی و کانادا، از رتبه ۲۰ فعلی به جایگاه ۱۸ جهان ارتقاء پیدا کند.

رخدادهاي بازار جهاني مس و تاثير آن بر صنعت مس ايران

از ابتدای سال ۹۸ تا پایان سال، شاخص کل بازار بورس شرایط خوبی را گذرانده و سهام شرکت مس نیز بازدهی بالای۱۴۳ درصدی را نصیب سهامداران این شرکت کرده است، اما در دو هفته پایانی سال ۹۸ به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، بازارهای جهانی به‌شدت تحت‌تاثیر قرار گرفتند و قیمت جهانی بیشتر کالاها از قبیل نفت، بنزین، طلا و دیگر فلزات اساسی متاثر از این رخداد بودند. نتایج حاصل از بررسی‌های تکنیکال و تحلیل‌های بنیادین حاکی از آن است که تا پیش از دو هفته پایانی سال ۹۸، روند کلی بازارهای جهانی و قیمت کامودیتی‌ها مثبت بوده، اما پس از آن به‌دلیل شیوع ویروس کرونا و همچنین عدم توافق اوپک و به‌ویژه عربستان و روسیه بر سر موضوع کاهش تولید نفت به‌منظور حمایت از قیمت‌های منصفانه نفت در بازارهای جهانی، بازارهای مذکور دستخوش تغییرات اساسی شده‌ است. در چند سال گذشته، به‌طورکلی دو رخداد منفی بزرگ در عرصه جهانی به وقوع پیوست. اوایل سال گذشته دعوای تجاری آمریکا با چین و همچنین دیگر قدرت‌های اقتصادی به‌عنوان‌ یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های جهان به ایجاد اختلال موقت در بازارهای جهانی منجر شد که اوایل سال جاری میلادی، این مشکل با توافق اولیه میان آمریکا و چین تا حدود زیادی برطرف و باعث بهبود بازارهای جهانی ازجمله افزایش قیمت‌های جهانی مس از ۵۷۰۰ به ۶۳۰۰ دلار بر تن شد. متأسفانه با چالش دوم یعنی شیوع گسترده ویروس کرونا، بازارها و بورس‌های جهانی دوباره ملتهب شده و تحت‌تاثیر قرار گرفتند و قیمت‌ کامودیتی‌ها کاهش یافت. به‌عنوان نمونه می‌توان به سقوط ۳۵ درصدی شاخص بورس داوجونز از ۲۹ هزار و ۴۰۰ واحد در اواسط ماه فوریه به ۱۹ هزار و ۲۰۰ واحد در اواسط ماه مارس یا سقوط آزاد قیمت جهانی نفت برنت از ۶۹ دلار در هفته نخست ماه ژانویه به کمتر از ۲۵ دلار در هفته سوم ماه مارس که سقوط ۶۴ درصدی را در فصل اول سال جاری میلادی رقم زد، اشاره کرد. در این میان، قیمت جهانی مس نیز همراستا با روند بازارهای جهانی دچار تغییر و تحول شد و کاهش ۲۷ درصدی قیمت از ۶۳۰۰ دلار در اواسط ژانویه به ۴۶۰۰ دلار در هفته چهارم ماه مارس را از خود نشان داد. البته قبل از کاهش قیمت به سطح حمایت قدرتمند ۴۳۱۰ دلاری، مجددا روند قیمت‌های جهانی مس بهبود یافته و به حدود ۴۸۰۰ دلار رسید که در مقایسه با سایر بازارها از جمله نفت که هنوز هم‌ روند کاهشی قیمت‌های آن ادامه دارد و در حال حاضر شاخص قیمت نفت سبک آمریکا حتی به ۲۰ دلار نیز کاهش‌یافته، وضعیت قیمت جهانی مس از شرایط بسیار مطلوب‌تری برخوردار است. میزان عرضه و تقاضا تا پیش از بحران کرونا، متعادل بود و مازاد عرضه‌ قابل‌ملاحظه‌ای که به کاهش قیمت‌های جهانی منجر شود در بازارهای جهانی مشاهده نمی‌شد. اقتصاد کشور چین به‌عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان که مصرف‎کننده حدود ۵۰ درصد فلزات استراتژیک است، تحت‌تاثیر ویروس کرونا قرار گرفت و به‌تبع آن و به‌تدریج دیگر کشورهای جهان نیز از این وضعیت متاثر شدند. در حال حاضر، شیوع گسترده این ویروس در دومین اقتصاد جهان و بزرگ‌ترین نقش‌آفرین در قیمت‌ جهانی کامودیتی‌ها کنترل‌شده، اما در سایر کشورها به‌ویژه آمریکا و اتحادیه اروپا در حال گسترش است؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود قیمت‌ها در بازارهای جهانی همچنان برای چند ماه آینده با نوسانات زیادی روبه‎رو شود، اما با فائق آمدن بر این بحران، شرایط به حالت قبل بازخواهد گشت و بازارهای جهانی احیا و متعادل خواهند شد.

در این میان، نکته قابل‌توجه این است که این حوادث جهانی، هیچ‌گونه تاثیری بر ظرفیت تولید شرکت ملی صنایع مس ایران نداشته و تولید در این شرکت متاثر از این رخدادها نبوده و همان‌گونه که در سال ۹۸ با تولید بیش از ۲۵۰ هزار تن، رکورد تاریخی تولید مس کاتدی در این شرکت و کشور شکسته شده است، این روند بهبود در سال ۹۹ نیز ادامه خواهد یافت. امید است رکورد جدیدی در تولید شرکت ملی صنایع مس ایران ثبت شود که دلیل این امر در واقع دو پارامتر مهم پایین بودن قیمت تمام‌شده محصول و مالکیت معادن مس در اختیار این شرکت است. قیمت تمام‌شده مس در شرکت ملی مس ۲ هزار و ۸۰۰ دلار به ازای هر تن مس کاتدی و کمتر از ۲ هزار و ۲۰۰ دلار به ازای هر تن مس محتوی کنسانتره است که نسبت به قیمت جهانی مس (پیش از کرونا ۶۳۰۰ دلار و پس ‌از آن ۴۶۰۰ دلار) همچنان در حاشیه سود خوبی قرار دارد. بزرگ‌ترین مزیت شرکت ملی صنایع مس ایران نسبت به دیگر شرکت‌های بورسی بزرگ هم‌خانواده و هم‌گروه آن، داشتن مالکیت معادن مس است؛ بنابراین با توجه به پتانسیل‌های موجود، این بحران تاثیر منفی بر میزان تولیدات این شرکت نخواهد گذاشت و همچنان فعالیت شرکت صنایع مس ایران سوددهی قابل‌توجهی را به همراه دارد. حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان سود نصیب سهامداران این شرکت خواهد شد که رکوردی تاریخی برای شرکت ملی صنایع مس ایران محسوب می‌شود.

پيش‌بيني‌ عرضه و تقاضاي مس و عوامل اثرگذار بر آن‌ها

در سال ۹۸ میزان عرضه و تقاضای مس در سطح جهان، متعادل بود و شرکت‌های گوناگون فعال در حوزه پیش‌بینی قیمت‌های جهانی این فلز در حد کمتر از ۱۰۰ هزار تن با یکدیگر اختلاف‌نظر داشتند. سطح مصرف و تولید مس در جهان متعادل بوده و تا قبل از شیوع ویروس کرونا مشکلی وجود نداشته و مازاد عرضه‌ قابل‌توجهی مشاهده نشده است. در حال حاضر به‌دلیل بحران کرونا و در پی آن تعطیلی برخی کارخانه‌ها، انبارهای مهم جهانی مقداری موجودی کالا دارند، اما براساس بررسی‌های انجام‌ شده ازسوی موسسات بین‌المللی، پیش از وقوع بحران کرونا میزان عرضه و تقاضا متعادل بوده است.

از دیگر پارامترهای موثر بر پیش‌بینی سطح تولید مس می‌توان به وضعیت روز معادن جهان، تولیدات ذوب و پالایش و اعتصابات احتمالی کارگران معادن( که عموما در چنین شرایطی مرسوم است و باعث توقف تولید در برخی معادن می‌شود و به‌تازگی نیز این فرآیند آغاز شده است) اشاره کرد که تاثیرات مثبتی بر ریکاوری هرچه سریع‌تر قیمت‌های جهانی مس دارند. رشد اقتصادی جهان تحت‌تاثیر بحران کرونا قرارگرفته، درحالی‌که پیش ‌از این رخداد جمع جبری رشد اقتصادی جهان مثبت بود. در این میان، کشور چین نیز با توجه به مشکلاتی که آمریکا با عنوان جنگ تجاری برای آن ایجاد کرده بود، همچنان رشد اقتصادی مثبتی معادل بیش از ۶ درصد در سال ۲۰۱۹ داشت و آمریکا نیز دارای رشد ۳۵/۲درصدی بود که نسبت به سال ۲۰۱۸ که رشد اقتصادی ۹۳/۲ درصدی را تجربه کرد، رشد کمتری است. در واقع جنگ تجاری که ازسوی آمریکا و عمدتا با هدف ضربه زدن به اقتصاد چین(به‌عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان از نظر تولید ناخالص داخلی به ارزش افزون بر ۱۴ تریلیون دلار و درواقع چنانچه از نظر شاخص PPP یا قدرت برابری خرید نگاه کنیم، کشور چین باارزش ۲۷ تریلیون دلار در مقایسه با آمریکا با ارزش بیش از ۲۱تریلیون دلار رتبه اول اقتصاد جهان را دارد) آغازشده بود، بیشتر از چین به اقتصاد آمریکا و کل جهان ضربه وارد کرد تا دولتمردان آمریکا این درس سخت را بیاموزند که کل اقتصاد جهان به هم وابسته است. در واقع همه کشورها در یک کشتی واحد نشسته‌اند و تنها با رقابت منصفانه می‌توانند رشد اقتصادی را نصیب خود کنند و روش‌های قرون‌وسطایی دیگر برای امروز جامعه بشری راهگشا نخواهد بود و هر قدرتی که بخشی از کشتی غول‌پیکر اقتصاد جهانی را سوراخ کند، به کل آن آسیب زده است. متاسفانه امروزه به‌وضوح می‌توان دید که این کشتی به‌ظاهر غول‌پیکر اقتصاد جهانی، حتی توان مقابله با یک ویروس میکرونی را هم ندارد و ناخودآگاه بشر یاد داستان قرآنی نمرود و پشه می‌افتد که چگونه یک موجود کوچک میتواند فرعون زمان خود را نابود کند!

طرح‌هاي توسعه‌اي شرکت ملي صنايع مس ايران

در یک سال گذشته رویکرد توسعه پایدار در دستور کار مدیریت ارشد شرکت ملی صنایع مس ایران قرار گرفته و به‌عنوان یک موضوع اساسی در سیاست‌های راهبردی این شرکت تعیین‌ شده است. ارتقای حجم منابع اکتشافی شرکت، کشف ذخایر جدید معدنی مس به‌ویژه در دو سال گذشته و افزایش قابل‌توجه ذخایر زمین‌شناسی معادن مختلف شرکت، ضرورت توسعه پایدار برای افزایش و جهش در تولید را در شرایط فعلی دوچندان کرده است.

در حال حاضر ذخایر معدن عظیم مس سرچشمه به حدود ۸/۲ میلیارد تن با عیار متوسط ۴۴/۰ درصد افزایش پیدا کرده و معدن مس سونگون در نتیجه فعالیت‌های اکتشافی دو سال گذشته به باشگاه معادن دارای ذخیره بالای یک میلیارد تن ماده معدنی پیوسته است که خبر مسرت‌بخشی برای سهامداران شرکت در راستای اطمینان‌بخشی به تداوم تولید پایدار شرکت برای بیش از نیم‌قرن آینده خواهد بود. گفتنی است که ذخیره معدن مس سونگون از حدود ۳۸۶ میلیون تن در سال ۱۳۹۲ به ۱۶۵/۱ میلیارد تن در پایان سال ۱۳۹۷ افزایش یافت و در سال ۱۳۹۸ نیز بیش از ۳۲۷ میلیون تن ذخایر جدید در این معدن کشف شد که بدین‌ترتیب مجموع ذخایر زمین‌شناسی آن به حدود ۵/۱ میلیاردتن با عیار متوسط ۵۸/۰ درصد ارتقاء یافت.

کشف بیش از ۱۰۰ میلیون تن ذخایر دیگر در سایر معادن کوچک و متوسط متعلق به شرکت ملی صنایع مس ایران در سال ۱۳۹۸ و البته با عیار‌های متوسط و بالا نیز از خبرهای بسیار مهم و خوب در حوزه اکتشافات شرکت ملی صنایع مس ایران در سال گذشته است. دستیابی به این توفیقات با همت والای کارشناسان امور اکتشافات و مهندسی توسعه شرکت و با استفاده از تکنیک‌های نوین پردازش و تلفیق داده‌های اکتشافی به‌منظور کشف کانسارهای پنهان حاصل ‌شده است. نتایج اولیه این مطالعات دقیق اکتشافی بسیار امیدبخش بوده که پس از تکمیل مطالعات، اخبار مسرت‌بخش آن به اطلاع سهامداران شرکت رسانده خواهد شد. در این راستا، احتمال کشف ذخایر معدنی مس در محدوده‌هایی که قبلا ازسوی کارشناسان طراز اول بین‌المللی مردود اعلام شده بود، با مطالعات کارشناسان داخلی شرکت بسیار محتمل است که دستیابی به این موفقیت‌های بزرگ با توجه شایسته‌تر به خودباوری، نگاه عمیق به داشته‌ها و دانش داخلی و اعتمادبه‌نفس ملی به‌جای نگاه به بیرون حاصل‌شده است. در اینجا لازم است از تمامی همکاران‌ در امور اکتشافات و مهندسی توسعه و همچنین مدیریت ارشد شرکت به خاطر نگاه دانش‌محورانه به حوزه اکتشافات سپاسگزاری کنم.

در حوزه ارتقای سطح تولیدات ذوب مس، افزایش ظرفیت ذوب مس کشور به ۴۰۰ هزار تن در سال نیز یکی دیگر از رخدادهای مهم شرکت صنایع ملی مس ایران در راستای رویکرد توسعه پایدار است که با بهره‌برداری از طرح افزایش ظرفیت ۵۰ درصدی کارخانه ذوب مس خاتون‌آباد از ۸۰ به ۱۲۰ هزار تن مس آندی ظرفیت ذوب مس کشور در پایان سال ۱۳۹۸ به ۴۰۰ هزار تن افزایش یافت که خبر مسرت‌بخش دیگری برای سهامداران شرکت در راستای تکمیل زنجیره ارزش شرکت ملی صنایع مس ایران است.

گفتنی است که در حوزه پروژه‌های زیست‌محیطی، در سال گذشته کارخانه اسیدسولفوریک مجتمع مس سرچشمه با ظرفیت تولید ۶۱۰ هزارتن اسیدسولفوریک در سال وارد مدار تولید و پروژه اسیدسولفوریک کارخانه ذوب مس خاتون‌آباد به ظرفیت تولید سالانه ۶۰۰ هزار تن نیز اواخر سال آماده راه‌اندازی شد که در نیمه نخست سال جاری به‌طور رسمی افتتاح می‌شود. بدین ترتیب در مجموع سالانه افزون ‌بر ۲/۱ میلیون تن به ظرفیت تولید اسیدسولفوریک با اهداف زیست‌محیطی و اقتصادی به پرتفولیوی محصولات تولیدی شرکت اضافه خواهد شد.

اقدامات ارزنده شرکت مس در حوزه اکتشاف با حفاری بیش از ۷۰ هزار متر در سال ۱۳۹۸ که رکورد بالاترین متراژ حفاری در ۵ سال گذشته شرکت است و افزایش ذخایر معدنی و بهره‌برداری از طرح‌های توسعه‌ای در کنار خبرهای خوب دستیابی به رکورد تاریخی بالاترین میزان تولید مس کاتدی شرکت به بیش از ۲۵۰ هزار تن در سال گذشته و راه‌اندازی دو پروژه ملی زیست‌محیطی در سال ۱۳۹۸، این پیام را می‌دهد که توسعه پایدار در صنعت مس کشور با تمام انرژی و باوجود تمام دشواری‌های بین‌المللی به‌طور مجدانه پیگیری و دنبال خواهد شد و در دستور کار مدیریت ارشد و واحد توسعه و اکتشافات شرکت ملی صنایع مس قرار خواهد داشت.

در حال حاضر، برای استفاده کامل و بهینه از ظرفیت ۴۰۰ هزار تنی ذوب مس ایجادشده، باید هرچه سریع‌تر طرح‌ بهره‌برداری از معادن مس درآلو، دره‌زار در فاز اول، فازهای ۳ تغلیظ معادن مس سرچشمه و سونگون، فاز ۲ تغلیظ میدوک و فلوتاسیون سرباره کوره‌های ذوب در فاز دوم با سرعت بیشتری اجرایی شود که این مهم در دستور کار شرکت قرار گرفته است. تمام این طرح‌ها، افزایش تولید اقتصادی کنسانتره مس را که از بالاترین حاشیه سود در بین سایر محصولات زنجیره تولید مس برخوردار است، در پی خواهد داشت. گفتنی است با راه‌اندازی این طرح‌ها جهش حدود ۹۰۰ هزار تنی ظرفیت تولید کنسانتره مس ظرف ۴ سال آینده ایجاد خواهد شد و ظرفیت تولید حدود ۲/۱ میلیون تن فعلی که به‌تدریج و در مدت ۴ دهه ایجاد شده، با جهش قابل‌توجهی سالانه به بیش از ۲ میلیون تن (یعنی بیش از ۷۰ درصد رشد) خواهد رسید که در راستای منویات رهبر معظم انقلاب در سال جهش تولید خواهد بود.

در این شرایط با وجود تمام موانع و محدودیت‌های ایجاد شده ازسوی قدرت‌های استکباری، الحمدلله با تلاش‌های مجدانه و سختکوشانه مدیران، کارشناسان و کارگران زحمتکش شرکت، نه‌تنها قدرت‌های استکباری نتوانستند مشکل لاینحلی بر سر راه عزم و اراده استوار کارکنان صنعت مس کشور ایجاد کنند، بلکه با حسن تدبیر و دانش‌محوری، ارکان شرکت ملی صنایع مس ایران توانستند در سخت‌ترین سال ممکن، دست‌نیافتنی‌ترین رکوردها از جمله دستیابی به بالاترین رکورد تاریخی شرکت با تولید بیش از ۲۵۰ هزار تن کاتد مسی، بالاترین مبلغ تاریخی ارزش فروش به میزان بیش از ۲۲۰ هزار میلیارد ریال، بالاترین ارزش تاریخی بازار سهام شرکت به میزان حدود ۷۲۰ هزار میلیارد ریال و به‌عنوان نتیجه نهایی فعالیت‌های سالانه شرکت، بالاترین بازدهی سالانه سهام شرکت در یک دهه گذشته به میزان ۱۴۳ درصد باوجود کاهش بیش از ۲۸ درصدی قیمت‌های جهانی مس، رکوردهای غیرقابل‌انکاری را کسب کنند. بدون شک روند رو به رشد شرکت در سال ۱۳۹۹ نیز با خلق رکوردهای جدید با لطف خداوند متعال، عنایت شهدای عزیز و تلاش‌های سختکوشانه کارگران، کارشناسان و مدیران شرکت و حسن تدبیر و راهبری شایسته مدیریت ارشد شرکت ادامه خواهد یافت. در این شرایط باید مصمم بود تا توسعه پایدار در شرکت مس هم برای جهش و افزایش تولید ناخالص داخلی کشور و هم برای اشتغال‌زایی که در حال حاضر مهم‌ترین دغدغه کشور است، محقق شود تا دین خود را به حاج قاسم‌هایی که عمر پربرکت‌شان را صرف خدمت به مردم مظلوم منطقه و جهان و ایجاد برکت پایدار برای مردم کرده و با ایجاد امنیت سیاسی، اقتصادی و دور کردن سایه انواع تهدیدها از کشور، امکان پرداختن مدیران اقتصادی به توسعه را فراهم کرده‌اند، ادا کنیم.

سرمايه‌گذاري و تأمين مالي طرح‌هاي توسعه

محل تأمین مالی طرح‌های توسعه‌ای شرکت ملی صنایع مس ایران عمدتا از محل افزایش سرمایه‌ای بوده که در سنوات گذشته انجام‌ شده است. به‌عنوان‌مثال، در سال ۹۸ افزایش سرمایه ۳۰ درصدی در دستور کار شرکت قرار گرفت تا سرمایه شرکت با حدود ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان افزایش از ۷۸ هزار میلیارد ریال به ۱۰۱٫۴ هزار میلیارد ریال افزایش یابد که حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان آن در طرح‌های توسعه به‌منظور افزایش ظرفیت تولید شرکت هزینه شده است. با توجه به وضعیت کنونی بازارهای مالی جهان و همچنین شرایط حاکم بر بازارهای کشور و وجود محدودیت‌هایی برای تأمین مالی از بازارهای جهانی، بهترین و سهل‌الوصول‌ترین راهکار برای تأمین مالی پروژه‌ها، افزایش سرمایه است که به‌نوعی کم‌هزینه‌ترین و راحت‌ترین شیوه ممکن برای تأمین مالی شرکت‌ها به‌شمار می‌رود. شرکت ملی صنایع مس ایران در نظر دارد سال ۹۹ پس از دریافت مجوز هیئت‌مدیره، بازرس قانونی و حسابرس رسمی شرکت و همچنین مجوز سازمان بورس اوراق بهادار، افزایش ۱۰۰ درصدی سرمایه را در دستور کار خود قرار دهد. در سال‌های آتی نیز تأمین منابع مالی شرکت به همین صورت ادامه خواهد یافت.

از ابتداي سال ۹۸ تا پايان سال، شاخص کل بازار بورس شرايط خوبي را گذرانده و سهام شرکت مس نيز بازدهي بالاي۱۴۳ درصدي را نصيب سهامداران اين شرکت کرده است، اما در دو هفته پاياني سال ۹۸ به‌دليل شيوع ويروس کرونا، بازارهاي جهاني به‌شدت تحت‌تاثير قرار گرفتند و قيمت جهاني بيشتر کالاها از قبيل نفت، بنزين، طلا و ديگر فلزات اساسي متاثر از اين رخداد بودند.

صادرات محصولات شرکت ملي مس

باوجود کاهش قیمت جهانی مس از میانگین ۶۳۴۴ دلار در سال ۹۷ به حدود ۵۹۰۴ دلار در سال ۹۸ و همچنین محدودیت‌های بین‌المللی، شرکت ملی صنایع مس ایران توانست رکورد صادرات خود را جابه‌جا کند و میزان آن را نسبت به سال ۹۷ به مقدار ۱۰۷ درصد افزایش دهد. در سال ۹۷ صادرات شرکت کمتر از ۴۸۲ میلیون دلار بود که در سال ۹۸ به رقم قابل‌توجه بیش از یک میلیارد دلار افزایش ‌یافت. شرکت ملی صنایع مس ایران در حوزه صادرات در سال ۹۸ هیچ مشکل لاینحلی نداشت و این روند رو به رشد همچنان ادامه خواهد داشت. با توجه به مشکلاتی مانند یافتن مشتریان خارجی (باید قابلیت پذیرش ریسک تحریم‌های ثانویه را داشته باشند) و نقل‌وانتقالات مالی، صادرات شرکت در آینده نیز پرقدرت ادامه خواهد یافت و هیچ مسئله‌‌ای سد راه صادرات شرکت ملی صنایع مس ایران نمی‌شود.

چشم‌انداز شرکت ملي صنايع مس ايران در سال ۹۹

تمام آمارها و برنامه‌های حوزه تولید شرکت ملی صنایع مس ایران روند افزایشی طی خواهند کرد و میزان تولید این شرکت در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ افزایش خواهد یافت. در حوزه توسعه علی‌رغم محدودیت‌هایی بین‌المللی، وضعیت توسعه قطعا بهتر از سال ۹۸ و روند آن رو به رشد، ادامه‌دار و پیوسته خواهد بود. در حوزه توسعه سه بخش کلیدی اکتشاف، تأمین آب و برق از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند که در ذیل به آن‌ها اشاره شده است.

حوزه اکتشاف: یافتن معادن جدید به‌منظور حصول اطمینان از تولید پایدار، امری ضروری است. در سال ۹۸ رکورد ۵ سال گذشته بخش اکتشاف شکسته و بیش از ۷۰ هزار متر حفاری اکتشافی انجام شد که در مقایسه با سال‌های گذشته رشدی ۹۰درصدی داشت. پیش‌بینی می‌شود در سال ۹۹ اکتشافات شرکت با حفاری بیش از صد هزار متر اجرایی شود؛ بنابراین در مقایسه با حجم اکتشافات در سال‌های پیش (با کمتر از ۴۰ هزار متر) یک رشد بیش از ۱۰۰ درصدی را تجربه خواهد کرد. حوزه اکتشاف کلیدی‌ترین اولویت حوزه توسعه شرکت ملی صنایع مس ایران در سال ۹۹ است.

تأمین آب و برق: در بخش توسعه شرکت ملی صنایع مس ایران، تأمین آب و برق موردتوجه ویژه قرار دارند. بدون شک هیچ طرح توسعه‌ای بدون در نظر گرفتن زیرساخت‌ها امکان اجرایی شدن نخواهد داشت. شرکت ملی صنایع مس از گذشته مجموعه اقدامات ارزنده‌ای را در راستای تأمین این دو عامل مهم(آب و برق) انجام داده که همچنان ادامه دارد. ادامه طرح عظیم و ملی انتقال آب از خلیج‌فارس به مجتمع مس سرچشمه و استان کرمان در دستور کار شرکت برای سال ۹۹ قرار دارد. همچنین در حوزه تامین برق، شرکت ملی صنایع مس ایران با حسن تدبیر شایسته، یک نیروگاه اختصاصی با ظرفیت ۵۰۰ مگاوات دارد؛ بنابراین مشکلی در تأمین زیرساخت‌های کلیدی برای توسعه پایدار پیش‌روی شرکت نخواهد بود.

در سال ۹۹ تمرکز اصلی شرکت بر حوزه اکتشافات و تولیدات معدنی مس خواهد بود که بیشترین حاشیه سود را در زنجیره تولید مس دارد. در حوزه فروش نیز شرکت در دو بخش داخلی و خارجی فعال است. حدود نیمی از تولیدات شرکت ملی صنایع مس ایران در داخل به فروش می‌رسد و ۵۰ درصد باقیمانده به دیگر کشورهای جهان صادر می‌شود. صادرات، شاه‌کلید حوزه فروش است و در سال ۹۹ همچون سال ۹۸ صادرات شاهد رشد چشمگیری در این بخش خواهیم بود. علاوه بر حفظ بازارهای کنونی، جذب بازارهای جدید برای توسعه نیز در دستور کار شرکت قرارگرفته‌ است. عمده صادرات شرکت ملی صنایع مس ایران به ۳ تا ۵ کشور آسیایی است. در داخل کشور نیز فروش محصولات این شرکت از طریق بورس کالا انجام می‌شود.

مالکيت معادن مس در اختيار شرکت، دارا بودن ذخاير اکتشاف شده قطعي قابل‌توجه، احداث نيروگاه برق با ظرفيت حدود ۵۰۰ مگاوات ساعت، مشارکت در طرح عظيم و ملي انتقال آب خليج‌فارس به مجتمع مس سرچشمه که در سال ۹۹ به بهره‌برداري خواهد رسيد و صادرات‌محور بودن محصولات توليدي شرکت ازجمله آيتم‌هاي بسيار کليدي است که توسعه پايدار صنعت مس را مي‌تواند براي بيش از يک قرن تضمين کند و خيال سهامداراني که با نگاه بلندمدت به سهام شرکت وارد شده‌اند را براي يک‌عمر راحت ‌کند.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.