جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
جهش تولید در صنایع پایین‌دستی با افزایش عرضه مواد اولیه
19 مهر 1399 - 8:27
شناسه : 618
هوشنگ گودرزی، مدیر اجرایی شرکت آلومینیوم پارس شرکت‌های حوزه پایین‌دستی صنعت آلومینیوم در سال جاری، رونق تولید بیشتری نسبت به سال‌های گذشته داشته‌اند البته این صنایع دچار مشکلات عدیده‌ای در حوزه فعالیت خود هستند که بیشتر این موارد جنبه عمومی داشته و مربوط به وضعیت کلی کشور است. به طوری که افزایش بی‌رویه قیمت مواد اولیه و متحمل شدن هزینه‌های سنگین تولید در پی ایجاد حباب قیمت باعث شده تا میزان سرمایه در گردش شرکت‌های پایین‌دستی به شدت کاهش پیدا کند. این امر موجب محدودتر شدن توان خرید مواد اولیه مورد نیاز از سوی تولیدکنندگان خواهد شد و برای رفع این مشکل نیاز به ایجاد زمینه‌هایی برای دریافت تسهیلات بانکی برای شرکت‌های در حال فعالیت است که بتوانند سرمایه مورد نیاز برای خرید مواد اولیه را از این طریق به‌ دست آورند. در این رابطه با هوشنگ گودرزی، مدیر اجرایی شرکت آلومینیوم پارس و رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم گفت‌وگو کرده‌ایم که متن کامل آن در ادامه آمده است:
ارسال توسط :
پ
پ

وضعیت صنعت آلومینیوم به ویژه صنایع پایین‌دستی را در سال جاری چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا در این حوزه شاهد جهش تولید بوده‌ایم؟

آمار و ارقام گویای عرضه پنج تا هفت هزار تن شمش و بیلت آلومینیومی در بورس کالا در هر هفته است. افزایش عرضه باعث می‌شود تا کمبود مواد اولیه در صنایع پایین‌دستی وجود نداشته باشد. از یک سو واردات محصولات آلومینیومی به کشور کاهش یافته است و از سوی دیگر، طبیعتا با توجه به اینکه صادرات شمش آلومینیوم به دلیل تحریم، جابه‌جایی ارز و قیمت‌گذاری پایه شمش در بورس کالا که حداقل ۱۰ درصد بالاتر از قیمت جهانی است، مقرون‌به‌صرفه نیست، تولیدکنندگان بالادستی ترجیح می‌دهند شمش خود را در بورس کالا با قیمت بالاتر به فروش برسانند. در بورس کالا با عرضه این ماده اولیه، عرضه‌کنندگان طبق فرمول قیمت‌گذاری آلومینیوم حداقل ۱۰ درصد یعنی مبلغ ۱۸۰ تا ۲۵۰ دلار از فروش شمش‌ در بازار داخلی پریمیوم دریافت می‌کنند. در حالی که نمی‌توانند در صادرات شمش آلومینیوم هیچگاه این مبلغ را کسب کنند. این امر باعث شده تا انگیزه برای صادرات به‌ شدت کاهش یابد و عرضه در بازار داخلی افزایش پیدا کند. از این رو، عرضه مواد اولیه صنعت آلومینیوم در بورس کالا نسبت به سال‌های گذشته به طور چشمگیری افزایش یافته و طبق توافقات صورت گرفته میان مسئولان و تولیدکنندگان بالادستی صنایع آلومینیوم و سندیکا، قرار است این عرضه‌ها به صورت هفتگی و مستمر باشند. به این ترتیب، صنایع پایین‌دستی از این فرصت برای «جهش تولید» استفاده کرده‌اند؛ به طوری که اغلب کارخانه‌ها نزدیک به میزان ظرفیت اسمی خود فعالیت خود فعالیت می‌کنند و در نتیجه تمام تولیدکنندگان پایین‌دستی آلومینیوم افزایش تولید چشمگیری را تجربه کرده‌اند.

با توجه به تحریم‌ها، تقاضای آلومینیوم چه تغییری نسبت به گذشته دارد؟

با توجه به اینکه آلومینیوم و آلیاژهای آن به طور مستقیم در فهرست تحریم‌ها قرار دارد، واردات آلومینیوم نسبت به سال‌های گذشته کاهش قابل توجهی یافته است. به طور مثال، در همین ۶ ماهه ابتدایی سال جاری به خصوص در زمینه فویل آلومینیومی، به میزان ۲۵ هزار تن واردات داشتیم که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، ۳۱ درصد کاهش حجم واردات را تجربه کردیم. چراکه بخشی از تقاضای واردات محصولات آلومینیومی به تولید داخلی معطوف شد که در این رابطه، مصرف‌کنندگان نهایی آلومینیوم تلاش می‌کنند کالای مورد نیاز خود را از بازار داخلی تامین کنند. در برخی از حوزه‌ها به دلیل افزایش قیمت، مصرف کاهش یافته اما با این شرایط، تقاضا بیشتر از تولید است و واردات همچنان انجام می‌شود.

وضعیت شرکت آلومینیوم پارس به عنوان یکی از تولیدکنندگان حوزه پایین‌دستی در سال جاری چگونه است؟

شرکت آلومینیوم پارس در زمینه ورق و فویل‌های آلومینیومی فعالیت دارد. با توجه به اینکه این شرکت به نوعی ورشکسته محسوب می‌شود اما در سال جاری نسبت به سال ۱۳۹۳، افزایش تولید ۸۰ درصدی را تجربه می‌کند. همچنین با هدف‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، حدود ۱۰ درصد افزایش تولید را نسبت به سال گذشته تجربه خواهیم کرد زیرا در حال حاضر این شرکت با تمام ظرفیت تولید خود هم از نظر کیفیت و هم از نظر کمیت در حال فعالیت است و تا پایان سال جاری قطعا رشد چشمگیری را در تولید تجربه خواهد کرد.

طی سال‌های اخیر، در حوزه صادرات ورق‌های رنگی آلومینیومی فعالیت داشته‌ایم. بازارهای هدفی که با آن‌ها مبادلات کالا داریم، کشورهای همسایه هستند زیرا جابه‌جایی ارز این کشورها برابر با مقرراتی که بانک مرکزی لحاظ کرده، بهتر از سایر کشورها صورت می‌پذیرد. خوشبختانه ارز دریافتی حاصل از فروش صادراتی محصولات خود را طبق دستورالعمل‌های بانک مرکزی در سامانه نیما قرار داده‌ایم و تاکنون مشکلی از این بابت نداشتیم.

چه برنامه‌های توسعه‌ای را برای شرکت آلومینیوم پارس در نظر گرفتهاید؟

در ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که فویل‌های آلومینیومی مصارف مختلفی دارند. شرکت آلومینیوم پارس دارای خطوط تولید فویل ۷ میکرون به بالا است که از آن در شرکت‌های لوله‌سازی، کابل‌سازی، تولید ظروف یکبارمصرف آلومینومی، صنایع برودتی و مصارف خانگی استفاده می‌شود. می‌توان گفت بیشتر از ۱۰۰ صنعت مختلف از فویل‌های آلومینیومی استفاده می‌کنند.

یکی از طرح‌های توسعه‌ای شرکت آلومینیوم پارس، اضافه کردن ماشین‌آلات جدید و مدرن برای افزایش تولید فویل آلومینیومی است البته با توجه به محدودیت‌های وارداتی و عدم امکان واردات ماشین‌آلات مرتبط با صنعت آلومینیوم، برای افزایش تولید، یکی از دستگاه‌های قدیمی کارخانه را از پایه نوسازی کردیم که با تامین مواد اولیه مورد نیاز آن، به زودی به تولید خواهد رسید. طبق برنامه‌ریزی قبلی باید در مرداد ماه این دستگاه به خط تولید اضافه می‌شد که به دلیل شیوع کرونا و مشکلات ایجاد شده در زمینه تامین قطعات مورد نیاز دستگاه، این امر برای مدت کوتاهی به تعویق افتاد.

تعیین وضعیت ورشکستگی شرکت آلومینیوم پارس در کدام مرحله قرار دارد؟

هنوز شرکت آلومینیوم پارس در حال حاضر به دلیل ورشکستگی زیر نظر دادگستری اداره می‌شود زیرا خروج از ورشکستگی، مسائل قانونی خاص خود را به همراه دارد که باید اداره ورشکستگی درباره وضعیت شرکت طبق نوع ‌قوانین مربوطه وضع شده در این خصوص و چگونگی اجرای آن‌ها تصمیم‌گیری نهایی را انجام دهد اما با این اوصاف، آلومینیوم پارس کماکان طبق روال سال‌های گذشته، به فعالیت خود به خوبی ادامه می‌دهد.  

با توجه به ورشکستگی شرکت آلومینیوم پارس، تامین مواد اولیه این شرکت چگونه انجام می‌شود؟

در حال حاضر، تقریبا اکثر خرید مواد اولیه توسط شرکت‌ها از بورس کالا به صورت نقدی انجام می‌شود، اما همان‌طور که آمار نشان می‌دهد، سندیکا با تولیدکنندگان شمش و بیلت به این توافق رسیده که حداقل در بعضی اوقات برای فراهم ساختن شرایط آسان‌تر برای خریداران، فروش اعتباری نیز در بورس کالا انجام شود. از طرفی، صنایع پایین‌دستی نیز اختیار دارند به هر دو شکل نقدی و اعتباری محصولات خود را به فروش برسانند.

در حال حاضر، به دلیل وضعیت ورشکستگی شرکت آلومینیوم پارس و عدم اعتبار، قادر به خرید و فروش اعتباری محصولات خود نیستیم. فعالیت ما این‌گونه است که عملا تعداد قابل توجهی از مشتریان، شمش آلومینیومی مورد نیاز را به صورت اعتباری خریداری می‌کنند و در اختیار شرکت ما می‌گذارند. شرکت ما نیز به صورت کارمزدی محصولاتی که از جانب مشتری تقاضا شده است را برای آن‌ها تولید می‌کند.

مهم‌ترین چالش‌های صنعت آلومینیوم را در حال حاضر چه مواردی می‌دانید؟

صنایع آلومینیومی با توجه به وضعیت کشور و بحران‌های به وجود آمده، با مشکلاتی نظیر افزایش بیش از حد قیمت مواد اولیه و به تبع آن، حباب قیمتی در بازار مواجه شده‌اند و هزینه‌های سنگینی را در تولید می‌پردازند. نتیجه افزایش قیمت مواد اولیه، کاهش میزان سرمایه در گردش برای صنایع پایین‌دستی است. با این حال، برخی تولیدکنندگان پایین‌دستی که مواد اولیه مورد نیاز خود را از بازار داخلی خریداری می‌کردند، در برخی موارد به علت افزایش قیمت آلومینیوم، مجبور به کاهش مصرف شده‌اند. با این اوصاف، همچنان تقاضا برای محصولات آلومینیومی در بازار بیشتر از تولید آن است که به همین دلیل، در برخی موارد واردات همچنان انجام می‌شود.

با توجه به بروز مشکلات عدیده برای این صنعت، چه تصمیم‌گیری از جانب دولت نیاز است؟

شرکت آلومینیوم پارس و یا شرکتی نظیر آلومینیوم هزار که در حال حاضر ورشکسته محسوب می‌شوند، قادر به استفاده از تسهیلات بانکی نیستند اما دولت و تمام ارگان‌های مربوطه، باید برای صنایع پایین‌دستی دیگر که ورشکسته نیستند و در این شرایط نامساعد اقتصادی، محصولات با کیفیتی تولید می‌کنند، تسهیلات ویژه‌ای را در نظر بگیرد تا بتوانند سرمایه در گردش مورد نیاز خود را تامین کنند.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.