چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳ Wednesday, 17 April , 2024 ساعت ×
جولان قراضه‌آهن در صنعت فولاد
09 دی 1399 - 5:46
شناسه : 4314
افزایش قیمت فولاد در بازارهای جهانی به ویژه در منطقه CISدر ابتدای هفته جاری کاملا مشهود بود؛ به گونه‌ای که آخرین قیمت پیشنهادی برای شمش در این منطقه طی هفته گذشته به سطح 600 تا 605 دلار نیز رسید.
ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات به نقل از ایراسین، بر اساس آخرین اطلاعات بدست آمده قیمت شمش فولاد در ۵دی ماه (۲۵دسامبر) در آسیا ۵۸۸دلار بر هرتن CFR قیمت‌گذاری شده است؛ همچنین بهای شمش در کشور ترکیه نیز در ابتدای این هفته به ۶۰۸دلار بر هرتن CFR رسید و در منطقه دریای سیاه نیز این عدد ۵۸۵دلار بر هرتن FOB ثبت شد، اما قیمت شمش فولاد در چین همچنان زیر ۵۵۰دلار بر هرتن باقی ماند و عدد ۵۳۶دلار برهرتن در ۲۵دسامبر ۲۰۲۰ نرخگذاری شد
همانگونه که در گزارش‌های قبلی نیز اشاره شد، یکی از دلایل اصلی برای افزایش قیمت شمش فولاد، بالارفتن نرخ قراضه آهن وارداتی و بازارهای وابسته به آن در کشور ترکیه است که سبب شده قیمت شمش فولاد در منطقه روند صعودی خود را همچنان حفظ کرده و کم کم از مرز ۶۰۰ دلار بر هرتن نیز عبور کند.
در کنار نرخ شمش فولاد که به بهانه افزایش قیمت قراضه وارداتی با روند صعودی همراه شده، میلگرد نیز تحت تاثیر همین موضوع قیمتش روبه افزایش رفته و در ابتدای هفته جاری قیمت میلگرد در بازارهای مختلف به وِیژه منطقه جنوب شرقی آسیا و ترکیه به بالای ۶۰۰ دلار رسید. به این شکل که در تاریخ ۲۵ دسامبر (۵دی ماه) قیمت میلگرد وارداتی در جنوب شرق آسیا به ۶۵۵دلار برهرتن CFR رسید و در بازار صادراتی ترکیه نیز قیمت هرتن میلگرد ۶۴۰دلار FOB قیمتگذاری شد. قیمت این محصول در بازار صادراتی روسیه به ۴۶۸دلار بر هرتنDPAرسید و در حوزه واردات خلیج فارس نیز برابر با ۴۸۱دلار CPT نرخگذاری شد.
مفتول نیز به عنوان یکی دیگر از محصولات صنایع پایین دستی فولاد، طی یک هفته گذشته با روند روبه رشد قیمتی همراه شده است؛ چراکه با نگاهی بر آمار قیمتی این محصول می‌بینیم که در هفته گذشته (۱۸دسامبر) در بازار صادراتی اوکراین ۶۹۰دلار برهرتن FOB قیمت‌گذاری شده بود که در ابتدای این هفته یعنی ۲۵دسامبر به ۷۲۳دلار رسید؛ همچنین در بازار صادراتی چین نیز با جهش ۲۰دلاری از ۶۴۵دلارFOB در ۱۸ دسامبر به ۶۶۴دلار FOBدر ۲۵ دسامبر  رسید. در بازار ترکیه نیز طی یک هفته گذشته با رشد ۱۵ دلاری قیمت از ۷۱۵دلار برهرتنFOBبه ۷۳۰دلار بر هرتن رسید.
قراضه آهن که عامل اصلی افزایش قیمت شمش فولاد و به طبع آن میلگرد و مفتول بوده است طی یک هفته گذشته بین ۲۰ تا ۳۴دلار جهش قیمتی را در بازارهای مختلف تجربه کرده است. به این شکل که قراضه وارداتی از امریکا از قیمت ۴۳۸دلار به ۴۷۲دلار رسیده و اروپا نیز از ۴۴۵دلار به ۴۶۸دلار رسیده و در نهایت قراضه وارداتی از حوزه بالتیک نیز با جهش ۲۰دلاری از ۴۵۰ دلار در هفته گذشته به ۴۷۰دلار رسیده است.

سنگ‌آهن
با نگاهی بر قیمت سنگ آهن در هفته گذشته (۱۸دسامبر) می بینیم که در ابتدای هفته جاری قیمت این کانی مهم برای صنعت فولاد بین ۳تا۹دلار جهش قیمتی داشته است. برای مثال قیمت سنگ آهن با عیار ۶۲درصد در ۱۸ دسامبر ۱۵۷دلار بوده که بعد از گذشت یک هفته به ۱۶۶دلار رسیده است و یا سنگ آهن عیار ۶۵درصد از ۷۵دلار به ۱۷۸دلار رسیده و تنها سنگ آهن با عیار ۵۸درصد در این یک هفته ثابت مانده و عدد ۱۵۳دلار بر هرتن قیمتگذاری شده است.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.