چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳ Wednesday, 17 April , 2024 ساعت ×
حذف واسطه‌گران از بازار فولاد
18 اردیبهشت 1400 - 11:11
شناسه : 11850
نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس خبر داد؛ نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: در کمیسیون صنایع و معادن مجلس به دنبال آن هستیم که ضمن ایجاد شفافیت در بازار فولاد، واسطه‌گران را از میدان حذف کنیم.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، علی جدی نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی،  اظهار داشت: بر اساس جلسات برگزار شده با مدیران بخش فولاد کشور و مسئولان این حوزه، برای عرضه کل زنجیره فولاد در بورس کالا اجماع وجود دارد تا با کشف واقعی قیمت‌ها، واسطه‌گری حذف شده و فولاد از کالایی سرمایه‌ای به محصولی برای بخش تولید تبدیل شود.

وی افزود: در واقع تولید در زنجیره فولاد با ارتباط مستقیم میان تولیدکننده و عرضه‌کننده رونق می‌گیرد و تنها سازوکار قابل اتکا برای برقراری این ارتباط، بورس کالا است.

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش بورس کالا در حذف واسطه‌گری، گفت: بورس کالا تنها مکانیزمی است که کوچک‌ترین معامله در آن با شفافیت کامل انجام می‌شود که همین امر نیاز امروز بازارهای کالایی برای سنجش دقیق شرایط و اتخاذ تصمیم‌گیری‌های درست محسوب می‌شود.

جدی بیان کرد: مسئولان ماه‌هاست که از تولیدکنندگان بالادست می‌خواهند که عرضه خود را به صورت قطره‌چکانی انجام ندهند. همچنین از صنایع پایین‌دست نیز تقاضا دارند که مواد اولیه خریداری‌شده را در زمینه تولید به کار گیرند و از واسطه‌گری پرهیز کنند که متاسفانه این‌گونه تلاش‌ها به دلیل عرضه بخش بزرگی از تولیدات در خارج از بازار بورس جواب نمی‌دهد.

وی ادامه داد: هنگامی که همه فعالان زنجیره، از عرضه محصولات خود خارج از بازار بورس خودداری کنند، مطمئنا علاوه بر ایجاد شفافیت بر کل تولید، هیچ شرکتی نمی‌تواند بر اساس منافع شخصی، به عرضه کم روی آورده یا واسطه‌گری کند.

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: اگر با مخالفت برخی افراد پیرامون عرضه محصولات در بورس مواجه می‌شویم دلیل آن حذف منافع برخی افراد پرنفوذ در بازار است؛ چراکه شفافیت بورس زنگ خطری برای ادامه فعالیت این افراد در امر واسطه‌گری فولاد به حساب می‌آید.

جدی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به استراتژیک بودن صنعت فولاد، باید میزان دقیق تولید، مصرف داخلی و صادرات شفاف شود که این شفافیت با تمرکز عرضه در بورس کالا و البته کشف قیمت منطقی و به دور از نرخ‌گذاری دستوری به دست می‌آید. با تحقق این رویه، هر شرکتی که خارج از این چرخه عمل کند، طبق قانون با آن برخورد خواهد شد.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.