سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت ×
حرکتی به سمت توسعه‌یافتگی
02 خرداد 1400 - 17:31
شناسه : 12672
معاون فنی و مهندسی مجتمع معدنی و صنعتی گلگهر مطرح کرد؛ در دهه‌های اخير، مقوله تکنولوژی به يکی از عناصر کليدی و تعيين‌کننده در توسعه اقتصادی کشورها تبديل شده است. در هر واحد صنعتی، برخورداری و بهره‌گيری از تکنولوژی‌های روز اين امکان را براي سازمان ايجاد می‌کند تا در کنار افزايش بهره‌وری، کيفيت محصولات خود را بهبود ببخشد و قيمت تمام‌شده خود را کاهش دهد تا به اين ترتيب، به جايگاهی مناسب در بازارهای بين‌المللی دست يابد. به همين سبب، امروز مديريت تکنولوژی از مهمترين پارامترهای اثرگذار در مديريت بنگاه‌های اقتصادي است. شرکت معدنی و صنعتي گل‌گهر بزرگ‌ترين توليدکننده مواد اوليه زنجيره فولاد کشور محسوب ميشود. با توجه به اينکه تامين مواد اوليه يکي از چالش‌های اصلی صنعت فولاد برشمرده می‌شود، اين شرکت در تلاش است تا با پياده‌سازی مديريت تکنولوژی، شناسايي فناوری‌های مورد نياز و بهره‌گيری از آخرين تکنولوژی‌های روز در معدنکاری و فرآوری سنگ‌آهن، در مسير توسعه و رشد کمّی و کيفی توليدات خود حرکت کند.
ارسال توسط : نویسنده : محمدرضا شهسواری منبع : ماهنامه اخبارفلزات
پ
پ

پیدایش تکنولوژی‌های جدید، وقوع تغییرات در دنیای امروز را سرعتی روز افزون بخشیده است، به گونه‌ای که شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی برای حفظ و بقای خود ناگزیر از شناخت صحیح ماهیت تحولات فنی در حوزه تخصصی فعالیت خود و سامان‌دهی و بهره بردن از مواهب آن در راستای نیل به اهداف عالی شرکت نظیر افزایش ایمنی و سلامت کارکنان، افزایش راندمان فرایندهای تولیدی، کاهش هزینه‌های تولید، ایجاد بسترهای نوین برای دسترسی آسان به خدمات شرکت و افزایش سهم بازار هستند. برای دستیابی به این مهم باید به پیش‌فرض‌های به‌کارگیری و مدیریت تکنولوژی طی فرایندهای ایجاد و یا انتقال تکنولوژی از مرحله انتخاب تا استقرار آن توجه ویژه‌ای کرد. معادن، به عنوان نقطه شروع فرایند تولید فولاد، از این قاعده مستثنا نیستند و پیدایش تکنولوژی‌های نوین بر عملکرد بهره‌ور در این بخش تاثیر قابل ملاحظه‌ای گذاشته است، به گونه‌ای که همگامی با تکنولوژی جزء لاینفک معدن‌کاری در شرکت‌های پیشتاز این صنعت شده است.

 فعالیت در این بخش از زنجیره، پس از مطالعات اکتشافی و تعیین مشخصات کیفی، کمّی و موقعیت ماده معدنی، با مشخص شدن روش استخراج و تجهیزات مورد نیاز پایین‌دست و چگونگی چیدمان و ارتباط آن با یکدیگر در بخش‌های خردایش، فرآوری و تولید کنسانتره، گندله‌سازی، تولید آهن اسفنجی و فولادسازی صورت می‌پذیرد. بنابراین هرچه فرایند معدن‌کاری بهینه‌تر صورت پذیرد، افزایش کمّی و کیفی محصول و کاهش هزینه‌های کل زنجیره تامین فولاد و بالتبع افزایش حاشیه سود شرکت‌ها نیز مهیاتر می‌شود. برای نمونه، هزینه‌های خردایش، بخش قابل توجهی از هزینه‌های فرآوری محصول را شامل می‌شود و با انفجارهای علمی و مهندسی سنگ‌آهن در معادن، می‌توان قیمت تمام‌شده فرآوری سنگ‌آهن را کاهش داد.

گل‌گهر، پيشگام در مديريت تکنولوژی

لازمه ایجاد و توسعه تکنولوژی‌های نوین، شناخت نیازهای کلان کشور است و پس از آن، تلاش شرکت‌های معدنی و صنعتی در راستای رفع آن‌ها صورت می‌پذیرد. با تعیین اهداف و ترسیم نقشه راه با چشم‌انداز توسعه پایدار شرکت، کلیه نیازها قابل شناسایی و تحلیل است. از این رو، می‌توان تکنولوژی‌های مرتبط با موضوع و شرکت‌های سازنده توانمند داخلی را شناسایی کرد و ضمن حمایت از توان آن‌ها و پایداری تکنولوژی داخلی، به تحقق اهداف شرکت نیز امیدوار بود. این در حالی است که تعهد شرکت‌های صاحب تکنولوژی یا مولد تکنولوژی در داخل نیز، به عنوان پاسخی به اعتماد و حمایت شرکت‌های معدنی و صنعتی، بسیار مهم و حیاتی و سبب تداوم این حرکت سازنده برای بقا و توسعه صنایع کشور خواهد بود.

شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر به منظور پایش تکنولوژی‌های نوین و مرتبط با حوزه فعالیت و برنامه‌های خود، با تشکیل تیم‌های تخصصی شامل کارشناسان بخش‌های تحقیقات و فناوری، فنی و مهندسی و کارشناسان فنی حوزه بهره‌برداری و با کمک مشاوران باتجربه، در قالب برنامه‌هایی همچون استانـداردسـازی فراینـدهای تولیـد، تکنولوژی‌های مورد استفاده خود را بررسی و ممیزی می‌کند تا ضمن ارزیابی عملکرد تکنولوژی‌هایی که در اختیار دارد، لزوم استفاده از فناوری‌های نوین و چگونگی تغییر و یا ایجاد تکنولوژی‌های لازم را نیز تعیین کند.

این شرکت برنامه‌های گوناگونی را به منظور بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز و پیاده‌سازی مدیریت تکنولوژی در این مجموعه در دستور کار خود قرار داده است. یکی از مهم‌ترین این سیاست‌ها شناسایی نقاط بهبود در خطوط تولید و اقدام برای انتخاب و یا ایجاد و پیاده‌سازی تکنولوژی مناسب با مشارکت واحدهای بهره‌برداری و بخش‌های تحقیقات و فناوری، مهندسی معکوس، واحد فنی و مهندسی و اصلاح خطوط تولید است. این شرکت برنامه‌هایی را به منظور تهیه دستورالعمل‌های به‌کارگیری تکنولوژی‌های نوین و داخلی با هدف مشارکت و پشتیبانی از صنایع داخلی در تولید قطعات و تجهیزات مدرن و بومی‌سازی ساخت آن‌ها دنبال می‌کند. به علاوه، هم‌اکنون سیاست استفاده از مشاوران باتجربه و بین‌المللی به منظور کسب دانش و همچنین تهیه نقشه راه بیست‌ساله معدن و طراحی‌های بهینه توسعه و استخراج معدن مطابق با تکنولوژی‌های روز دنیا در دستور کار شرکت گل‌گهر قرار گرفته است. از دیگر اقدامات این شرکت در زمینه پیاده‌سازی مدیریت تکنولوژی می‌توان به مواردی همچون برنامه‌ریزی برای اصلاح ساختار سازمانی به کمک مشاوران باتجربه، بهینه‌سازی ساختار بر اساس استانداردهای جهانی، برنامه‌ریزی و اقدامات اجرایی برای مکانیزه کردن پروسه‌های تولید و انتقال مواد و ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز اشاره کرد.

نگاه به داخل، رويکردی برد ـ برد

شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، به عنوان بزرگ‌ترین مجتمع معدنی تولیدکننده کنسانتره و گندله سنگ‌آهن در کشور، یکی از رسالت‌های اصلی خود را تربیت نیروهای متخصص و توانمند با استفاده بهینه از دانش روزِ کسب‌شده شرکت و یا تجربیات فردی پرسنل برای افزایش بهره‌وری، بهبود مستمر، سرآمدی و دانش‌محوری سازمان قرار داده است. در این راستا، یکی از مهم‌ترین اقدامات این شرکت، اجرای برنامه‌هایی همچون نظام پیشنهادها و به‌کارگیری سیستم مدیریت دانش برای کشف ایده‌های مفید به منظور ارتقای عملکرد سازمان در کلیه بخش‌هاست. گفتنی است که موارد طرح‌شده در تیم‌های فنی به صورت دقیق بررسی و تست‌‌های لازم انجام می‌شود. همزمان، شرکت‌هایی که تمایل به فعالیت در حوزه استخراج سنگ‌آهن، تولید کنسانتره، گندله و فولاد کشور دارند با رویکرد برد ـ برد حمایت می‌‌شوند.

با عنایت به تجربه طولانی‌مدت و ارزشمند شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در بخش تولید و فرآوری کنسانتره سنگ‌آهن، بالغ بر ۹۵ درصد تکنولوژی مورد استفاده در این حوزه یا در کشور تولید شده و یا در آستانه تولید است. در حوزه گندله‌سازی نیز بالغ بر ۶۰ درصد تکنولوژی تولید، از داخل کشور تامین شده است. نکته ارزشمند این است که متخصصان این حوزه به باور لازم برای تولید تکنولوژی رسیده‌اند و بسیاری از ایده‌ها برای بهینه‌سازی تکنولوژی موجود نیز به واقعیت تبدیل شده‌اند.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.