سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
حساسیت تامین برق صنایع حساس
24 خرداد 1401 - 12:51
شناسه : 29009
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر نیرو در کمیسیون صنایع، گزارش کاملی درباره برق صنایع داد که در آن، تصریح شده است که برق فولادمبارکه و صنایع حساس به هیچ عنوان قطع نخواهد شد و از سوی دیگر، برای صنایع دیگر بازه زمانی مشخص شد تا زمان اورهال آن‌ها در تعطیلات تابستان باشد و از این نظر نسبت به سال گذشته، شرایط بهتری خواهیم داشت.
ارسال توسط : منبع : فارس
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، یکی از مشکلاتی که صنایع فولادی کشور در فصول گرم و سرد سال با آن مواجه هستند، قطعی گاز و برق است که همین امر موجب کاهش ظرفیت تولید این صنایع شده و مشکلات عدیده‌ای برای آن‌ها و در مقابل، مشتریان آن‌ها، به وجود می‌آورد.

طبق آخرین اطلاعات، شرکت توانیر و شرکت توزیع برق منطقه‌ای از نخستین روز خرداد ماه، به تولیدکنندگان صنایع فولادی و فولادسازان اعلام کرد محدودیت‌های انرژی و سهیمه‌بندی برق تابستان سال جاری اعمال خواهد شد و بر اساس ابلاغ شرکت توانیر، از تاریخ ۱۵ خرداد ماه محدودیت‌های مصرف برق و انرژی برای واحدهای تولیدکننده محصولات فولادی و فولادسازان آغاز خواهد شد.

همچنین بر اساس این ابلاغ، فولادسازان و شرکت‌های تولیدکننده از نیمه خرداد ماه به بعد به مدت دو هفته تعطیل خواهند شد و پس از آن نیز، به مدت دو هفته با ۵۰ درصد ظرفیت مصرفی برق خواهند داشت؛ از آنجا که مصرف برق تجهیزات، دستگاه‌ها و ماشین‌آلات صنایع فولادی بیش از ۵۰ درصد است، این امکان وجود دارد که فولادسازان نتوانند هیچ تولیدی داشته باشند و این شرط منجر به توقف تولید و فعالیت‌های تولیدی شود.

الزام شرکت‌های وابسته به وزارت نفت برای کمک به تولید برق

عبدالعلی رحیمی مظفری عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: باید از پتانسیل تولید برق در شرکت‌های وابسته به وزارت نفت استفاده کرده و بتوانیم حداکثر تولید برق ناشی از آن‌ها را به شبکه سراسری برق متصل کنیم.

وی افزود: در وزارت نیرو نیز برنامه‌ریزی شده است که اورهال نیروگاه‌ها را زودتر از موعد انجام بدهند تا بتوانند با حداکثر توان در فصل پرمصرف کار کنند؛ همچنین اورهال کارخانه‌های بزرگ مثل بعضی از کارخانه‌های فولادی را به نحوی زمان‌بندی کنند که در پیک مصرف باشد.

رحیمی مظفری، بیان کرد: معمولا این شرکت‌ها تمایل دارند اورهال را در زمانی انجام دهند که از نظر آب‌وهوایی مناسب باشد، اما با توجه به شرایطی که وجود دارد اگر بین وزارت نیرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت هماهنگی‌های لازم صورت بگیرد، امکان اینکه کار در فصل تابستان و در اوج مصرف برق انجام شود، وجود دارد.

برق صنایع حساس قطع نخواهد شد

روح‌الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز، در ارتباط با آخرین تصمیمات اتخاذ شده جهت کمک به عدم قطع برق در صنایع فولادی، گفت: وزیر نیرو در کمیسیون صنایع، گزارش کاملی درباره برق صنایع داد که در آن، تصریح شده است که برق فولادمبارکه و صنایع حساس به هیچ عنوان قطع نخواهد شد و از سوی دیگر، برای صنایع دیگر بازه زمانی مشخص شد تا زمان اورهال آن‌ها در تعطیلات تابستان باشد و از این نظر نسبت به سال گذشته، شرایط بهتری خواهیم داشت.

گفتنی است، با توجه به شرایطی که هر سال کشور در تابستان و فصل گرم سال با آن مواجه است، باید تمهیداتی در زمینه فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم برای تامین برق صنایع حساس و مادر مثل صنعت فولاد در این دوره زمانی اندیشیده شود تا با کاهش تولیدات مواجه نشویم، در غیر این صورت، نه تنها صنعت مذکور بلکه صنایع وابسته همچون صنعت ساختمان‌سازی، لوازم خانگی، خودروسازی و…، با بحران کمبود مواد اولیه مواجه شده و بحران از یک بخش به بخش دیگر تسری پیدا می‌کند.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.