جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
خام فروشی جلوی رشد صنایع پایین دست معادن را گرفته است
15 آذر 1399 - 4:50
شناسه : 2459
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: خام فروشی سنگ های معدنی و صادرات محصولات خام معادن جلوی رشد، رونق و جهش تولید در صنایع پایین دست معادن را گرفته و کشور را از برخی مواد معدنی محروم کرده است.
ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات به نقل از دنیای معدن، لطف الله سیاهکلی در قزوین، خام فروشی را بزرگ ترین مانع جهش تولید ملی در حوزه محصولات معدنی دانست و اظهار داشت: خام فروشی سنگ های معدنی و صادرات محصولات خام معادن جلوی رشد، رونق و جهش تولید در صنایع پایین دست معادن را گرفته و کشور را از برخی مواد معدنی محروم کرده است.
وی با بیان اینکه خام فروشی سنگ معادن مشکلات عمده ای را برای اقتصاد کشور ایجاد می کند گفت: نخستین مشکل خام فروشی سنگ های معدنی این است که شغل در صنایع معدنی کشور ایجاد نمی شود. دومین مشکل این است که وقتی سنگ معادن را به صورت خام صادر می کنیم، کشور از مواد معدنی محروم می شود.
سیاهکلی اضافه کرد: وقتی مواد معدنی ما خام فروخته و صادر می شود، تولید مبتنی بر سنگ معادن در کشور رونق نمی گیرد و در نهایت هم قدرت کشور در حوزه تولید کاهش پیدا می کند. چرا که برای مثال وقتی در صنایع فولاد شمش، آهن و میلگرد صادر می کنیم، قدرت اقتصادی کشور خیلی بیشتر خواهد شد، تا اینکه برویم سنگ آهن صادر کنیم.

خام فروشی مقطعی برای توسعه ماشین آلات صنایع معدنی ایراد ندارد

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی با ذکر اینکه البته خام فروشی محدود، مقطعی و موردی برای توسعه تجهیزات و ماشین آلات صنایع معدنی اشکالی ندارد گفت: در شرایطی که معدن کاری سرمایه ندارد و دولت هم نمی تواند به او سرمایه بدهد، می توانیم در یک برهه زمانی محدود به او فرصت دهیم که به اندازه تامین ماشین آلات خود سنگ های معدنی را به صورت خام بفروشد.
نباید مجوز جدیدی برای فعالیت معدنی در منطقه شمال آبیک صادر شوداستاندار قزوین: برداشت اضافی از معادن شن و ماسه ممنوع استمعدن مس “طارم سفلی” قزوین به بهره برداری نهایی می رسد؛ اشتغال زایی برای ۲ هزار نفر
سیاهکلی با ذکر اینکه اگر همه امور را با عقل و منطق تولید پیش ببریم، حتی خام فروشی مقطعی محصولات معدنی هم اشکال ندارد، ادامه داد: بنابراین باید برای احیای معادن غیرفعال کشور دستورهای اقتضائی بدهیم و برای نمونه در یک مقطع زمانی یک ساله به معدن کاران فرصت بدهیم که تجهیزات مورد نیاز فرآوری مواد معدنی را از محل فروش مواد معدنی خام تامین کنند.
وی یادآور شد: اما اگر خام فروشی سنگ های معدنی به دستور اصلی ما برای بهره برداری از معادن کشور تبدیل شود و بدون فکر و عقل و به صرف اینکه درآمدی نصیب معدن کار شود، این کار را انجام دهیم حتماً غلط است.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.