پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت ×
خاک هرمز گران قیمت است
17 آذر 1399 - 10:56
شناسه : 2742
مدیر طرح توسعه نوآوری ها و فناوری های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی درباره اهمیت حفظ خاک هرمز گفت: ازآنجاکه خاک هرمز گرانترین خاک جهان شناخته شده است، وظیفه صیانت از آن بر عهده ماست.
ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش ایراسین ، کامبیز مهدیزاده ادامه داد: با مراجعه به تاریخ از قراردادهای ننگینی همچون ترکمنچای و گلستان تاسف می‌خوریم به دلیل اینکه بر اثر آن بخشی از خاک کشور خود را از دست دادیم. امروز هم خاک فروشی نه تنها در هرمز بلکه در هر کجای دیگر از کشور با قرارداد ترکمنچای و گلستان تفاوتی ندارد. او تصریح کرد: خاک فروشی در هر نقطه از کشور باید با برخورد قاطع همراه باشد. خاک کشور ارزشمندترین دارایی است، رزمندگان ما برای اینکه یک وجب از خاک ایران را به رژیم بعثی ندهند ۸ سال جنگیدند. ما نیز امروز وظیفه حفظ آن را بر عهده داریم.
او با اشاره به خاک فروشی در هرمز و توقف بهره‌برداری از آن تصریح کرد: متاسفانه در گذشته از این خاک ارزشمند بهره‌برداری شده اما از سال ۱۳۹۶ تا به امروز به دستور قضایی و با پیگیری سازمان حفاظت محیط زیست این روند متوقف شد. با پیگیری از استانداری هرمزگان مشخص گردید در گذشته شرکت باستان معدن به مدت ۲۵ سال بهره‌برداری از  این خاک را بر عهده داشته و قرار بوده از سال ۱۳۸۲ تا ۱۴۰۷ از خاک هرمز بهره برداری شود، اما خوشبختانه با دستور رهبر معظم انقلاب، ستاد اجرایی فرمان امام وارد این جریان شد و ۶۰ درصد بهره برداری از این خاک به عنوان حق مردم شناخته شد. درواقع مردم متولی و سهامدار اصلی آن شدند تا جلوی هر نوع سودجویی و بهره‌برداری از منابع طبیعی این منطقه از کشور گرفته شود.  
مهدی زاده با اشاره به اینکه به تازگی سفری به جزیره هرمز داشته است، تصریح کرد: برای تهیه مستند رخساره زمین از این منطقه بازدید و ملاحظه کردم که پتانسیل بسیار خوبی برای توسعه این بخش از کشور وجود دارد. اگر قصد داریم از مواد معدنی و ذخایر کشور بهره برداری کنیم باید سعی شود صنایع تبدیلی و فراوری ایجاد شود تا از خام فروشی دوری کرد. باتوجه به منویات رهبر معظم انقلاب، باید جلوی خام فروشی گرفته شود.
مشاور عالی معاون علمی و فناوری رییس جمهور در پاسخ به این سوال که برای رونق اقتصاد در هرمز چه اقدماتی را باید انجام داد، گفت: با توجه به اینکه جزیره هرمز خاک گران قیمت و ارزشمندی دارد باید به بحث فرآوری در این منطقه بیشتر توجه کرد. بر اساس اخبار گذشته هر سال ۲۰۰۰ تن از خاک این منطقه برداشت می شده است اما باید به سمتی پیش رفت که صنایع تبدیلی و فرآوری در جزیره ایجاد تا برای ساکنین اشتغال آفرینی شود و در نهایت شاهد رونق اقتصادی باشیم. 
مهدی‌زاده در پاسخ به این سوال که بخش معدن از ماشین آلات و امکانات ضعیفی برای رونق فرآوری برخوردار است، تصریح کرد: متاسفانه ماشین آلات به روز در کشور وجود ندارد این در حالی است که باید سعی کرد به سمت رونق فناوری و نوآوری پیش رفت. نمی‌توان از ادوات و تجهیزات ۴۰ سال گذشته انتظار توسعه، ارتقای کارایی و کیفیت داشت. در این بین باید به شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها اعتماد کرد. او با بیان اینکه باید به شرکتهای دانش بنیان و استارتاپ ها اعتماد کرد، گفت: تا وقتی که برخی شرکتهای معدنی، دانش بنیان ها را سد راه خود میدانند و در برابر آنها مقاومت میکنند، تنها نتیجه ای که حاصل میشود، به تعویق افتادن توسعه است.
او تصریح کرد: در حالی‌که شرکت‌های استارتاپی در شرایط شیوع ویروس کرونا انواع خدمات رفاهی را ارائه می دهند باید در زمینه معدن نیز ورود کنند. ناچار هستیم برای رونق بخش معدن به سمت توسعه استارتاپ‌ها حرکت کنیم.
مدیرطرح توسعه نوآوری ها و فناوری های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تشریح اقدامات این نهاد برای حمایت از  دانش بنیان‌ها در حوزه معدن گفت: این نهاد به عنوان تسهیل‌گر سعی کرده فرایند‌ها را آماده کند. مراکز معدنی هم باید تلاش کنند تا این مسیر هر چه سریع تر پیش رود. بعضی مواقع از طرف معدنکاران به دلیل اینکه تصور می شود ممکن است جای آنها گرفته شود، مقاومت‌هایی می شود.  او تصریح کرد: تا این تفکر مسموم وجود دارد،‌ روند پیشرفت و بازدهی بخش معدن سیر نزولی به خود خواهد گرفت.
مشاور عالی معاون علمی و فناوری رییس جهمور در پایان گفت: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت دادن به جزایر بویژه هرمز، طرح توسعه نوآوری ها و فناوریهای حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی اقدام به مطالعه زمین شناسی و بررسی پدیده های ژئوتوریسمی کرده که انشاالله بزودی نتایج آن در مجموعه مستند “رخساره زمین” در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.