جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
درخشش در عرصه جهانی
05 تیر 1400 - 15:54
شناسه : 14326
در شرايط فعلی که تحريم‌ها صادرات نفت کشور را با محدوديت‌هايی مواجه ساخته‌اند، رشد توليد و صادرات محصولات فولادی می‌تواند گام موثری در عبور از بحران‌های اقتصادی فعلی قلمداد شود. همين امر موجب شده است تا توسعه صنعت فولاد به يکی از اولويت‌های اصلی برنامه‌های توسعه کشور تبديل شود. شرکت فولاد خوزستان دومين قطب توليدکننده فولاد کشور است. اين شرکت با دارا بودن ظرفيت‌هايی نظير دسترسی آسان به آب‌های آزاد، از پتانسيل بالايی برای رشد توليدات و صادرات محصولات فولادی برخوردار است تا بتواند از اين طريق، نقشی کليدی در توسعه اقتصادی و ارزآوری به کشور ايفا کند.
ارسال توسط : منبع : ماهنامه اخبارفلزات
پ
پ

اقتصاد ایران بیش از هر زمان دیگر به رشد و پیشرفت نیاز دارد و یکی از عوامل موثر در بهبود این شرایط، توسعه صنعت فولاد است. در سال ۲۰۱۹ تولید فولاد خام کشور با رشدی ۴٫۳ درصدی به ۲۵٫۶ میلیون تن رسید و ایران در میان ده تولیدکننده برتر فولاد خام جهان قرار گرفت. شرکت فولاد خوزستان دومین قطب صنعت فولاد کشور است. این مجموعه در ۱۲ فروردین ماه ۱۳۶۸، در نزدیکی شهر اهواز، با تاسیس اولین واحد احیا‌ی مستقیم و کوره قوس الکتریکی، فعالیت خود را با ظرفیت اسمی ۲٫۴ میلیون تن در سال آغاز ‌کرد. شرکت فولاد خوزستان هم‌اکنون توانسته است با توسعه خطوط تولید، ظرفیت اسمی خود را به ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تن انواع شمش‌های فولادی در سال برساند و در نظر دارد تا با احداث و راه‌اندازی واحدهای بیشتر، ظرفیت تولید سالانه خود را به ۵٫۲ میلیون تن افزایش دهد. این مجتمع، با بهبود خطوط تولید و ارزیابی بازار تقاضای محصولات فولادی، توانسته است بستری در راستای توسعه و اشتغال‌زایی در صنعت فولاد فراهم ‌آورد.

برترين عرضه‌کننده شمش کشور

شرکت فولاد خوزستان، به ‎عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های فولاد در ایران، در تلاش است تا با اجرای طرح‌های توسعه‌ای و اتخاذ سیاست مناسب در زمینه رشد ظرفیت‌های تولیدی، نقشی کلیدی در راستای تحقق تولید ۵۵ میلیون تن فولاد کشور تا سال ۱۴۰۴ ایفا کند.

این مجتمع از سه واحد اصلی «گندله‌سازی»، «احیای مستقیم» و «فولادسازی» برای تولید محصولات خود تشکیل شده است. بخش تولید گندله این مجموعه شامل دو واحد گندله‌سازی، مجموعا با ظرفیت اسمی ۵ میلیون تن در سال است. در واحد احیای مستقیم این شرکت نیز سالانه ۴ میلیون تن آهن ‌اسفنجی تولید می‌شود. مدیران شرکت فولاد خوزستان، با اتخاذ سیاست‌های راهبردی، توانسته‌اند در سال‌های اخیر تولید شمش‌های فولادی خود را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهند. این شرکت در سال ۱۳۹۸ تولید اسلب خود را به رقمی بالغ بر یک میلیون و ۱۹۱ هزار تن رساند و ۱۱ درصد از سهم کل تولید اسلب فولاد کشور در این سال را از آن خود کرد. همچنین این مجموعه با تولید ۲ میلیون و ۴۹۸ هزار تن بلوم و بیلت در سال ۱۳۹۸، به بیشترین آمار تولید بلیت و بلوم در سال‌های اخیر و ۱۵ درصد از سهم تولید بلیت و بلوم کشور دست یافته است. مجموع تولید شمش‌های فولادی شرکت فولاد خوزستان از ۳ میلیون و ۳۴۸ هزار تن در سال ۱۳۹۰ به بیش از ۳ میلیون و ۶۸۹ هزار تن در سال ۱۳۹۸ رسیده است. به بیان دیگر، این شرکت توانسته است به‌تنهایی سهمی ۱۳٫۵ درصدی از تولید فولاد خام ایران را به خود اختصاص دهد. مجتمع فولاد خوزستان همواره تلاش داشته است تا با اتخاذ سیاست‌هایی نظیر افزایش بهره‌وري از تجهیزات و بهینه‌سازی و کاهش توقفات خطوط تولید، گام موثری را در راستای رشد تولید و کاهش قیمت تمام‌شده محصولات خود بردارد. در نمودار ۲، می‌توان درآمدهای عملیاتی شرکت فولاد خوزستان را در سال‌های اخیر مشاهده کرد. چنان‌که دیده می‌شود، درآمدهای شرکت فولاد خوزستان در سال‌های اخیر به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته و  از ۲۴ هزار و ۲۴۰ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۰ به بیش از ۱۶۴ هزار میلیارد در سال ۱۳۹۸ رسیده است.

فولاد خوزستان در عرصه بين‌المللی

توسعه صنعت فولاد می‌تواند تاثیری به‌سزا در رشد اقتصادی، اشتغال‌زایی و افزایش درآمدهای کشور داشته‌ باشد. اتخاذ سیاست‌های مناسب از سوی نهادهای بالادستی در زمینه تامین نیاز داخلی صنایع پایین‌دستی و نیز فراهم آوردن زیرساخت‌های مناسب به منظور توسعه صادرات محصولات فولادی امری ضروری برای توسعه صنعت فولاد برشمرده می‌شود.

با توجه به رشد تقاضای جهانی برای انواع محصولات فولادی و پتانسیل‌های این صنعت در کشور، رشد صادرات این محصولات می‌تواند به عاملی کلیدی در رشد اقتصادی و ارزآوری به کشور تبدیل شود.

در ماه‌های گذشته، به دنبال بحران کرونا، قیمت‌های جهانی محصولات فولاد رکودی شدید را تجربه کرده ‌بود، اما در حال حاضر و با افزایش فعالیت‌های اقتصادی در کشور چین و رشد تقاضا در این کشور، به روندی صعودی رسیده است. این تحولات فرصت مناسبی را برای واحدهای فولادی کشور به وجود آورده‌اند تا با صادرات محصولاتشان، سهم بیشتری از بازارهای جهانی را به خود اختصاص دهند.

شرکت فولاد خوزستان، با برخورداری از ظرفیت‌های مناسبی نظیر قرارگیری در مجاورت آب‌های آزاد، از پتانسیل بالایی برای رشد صادرات و ارزآوری به کشور بهره می‌برد. این مجتمع همواره سعی دارد تـا در کنار تامیـن تقاضای صنـایع پایین‌دستی، سهم بزرگی از بازارهای بین‌المللی را به خود اختصاص دهد.

در نمودار ۲، مجموع تولید و فروش شرکت فولاد خوزستان در شش ماه نخست سال ۱۳۹۹ نشان داده شده است. همان‌طور که مشاهده می‌شود، تشدید تحریم‌ها و نیز بحران کرونا که بسیاری از صنایع جهان را به تعطیلی کشانده است، نتوانسته‌اند خللی در عملکرد این مجموعه ایجاد کنند.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.