جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
صفحه اصلی » گروه » خبر » مس
درخشش فملی در ارائه دستاوردهای نوین
02 خرداد 1401 - 15:19
شناسه : 28132
در نمایشگاه بین‌المللی معدن کرمان رخ داد: شرکت ملی صنایع مس ایران در نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی، فراوری مواد معدنی و تجهیزات وابسته و همچنین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات معدنی و راهسازی که از 28 تا 31 اردیبهشت ماه، در کرمان برگزار شد، آخرین دستاوردهای خود را به نمایش گذاشت.
ارسال توسط : منبع : روابط‌عمومی مس‌پرس
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات معدنی و راهسازی، حمیدرضا شاه‌وردی دستیار ویژه معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور در حوزه فناوری و نوآوری معدن، حجت‌الاسلام حسین جلالی نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی، حسین احمدی عضو هییت‌مدیره شرکت مس و مدیر مجتمع مس سرچشمه، سعد عبدی مدیر امور برنامه‌ریزی و نظارت شرکت مس، آرمان حسنی مدیرعامل موسسه صندوق بازنشستگی شرکت مس، حسین مهرابی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان و جمعی از مدیران مجتمع مس سرچشمه و مسئولان و دست‌اندرکاران صنایع معدنی و فراوری معدن استان کرمان حضور داشتند.

مس، ابرپیشران تولید دانش‌بنیان

دستیار ویژه معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور در حوزه فناوری و نواوری معدن در این مراسم، اظهار داشت: سال ۱۴۰۱ به‌ عنوان سال تولید دانش‌بنیان نام‌گذاری شده است و امیدواریم که زیست‌بوم دانش‌بنیان کشور به شرکت‌های بزرگ پیوند داده شود چراکه تا اتفاقات دانش‌بنیان به شرکت‌های بزرگ اتصال نیابد، شاهد اثرات آن روی سفره‌های مردم نخواهیم بود. عمده شرکت‌های بزرگ نیز در حوزه معدن و فراوری معدن هستند. این اتفاق نمی‌افتد مگر آنکه بهره‌وری سرمایه را ارتقا دهیم و حوزه فعالیت‌های دانش‌بنیان نیز همین کار را انجام می‌دهد. بازدیدی از مجتمع مس سرچشمه انجام شد و به این مهم دست یافتیم که اگر صنعت مس با همه توان وارد عرصه دانش‌بنیان شود، به ‌عنوان یک ابرپیشران می‌تواند در تولید دانش‌بنیان در کشور نقش ایفا کند.

جایگاه مهم مس در اقتصاد کشور

حجت‌الاسلام حسین جلالی نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی برپایی نمایشگاه‌ها را یکی از بهترین فرصت‌ها برای معرفی ظرفیت‌ها و برنامه‌هایی که انجام شده و قرار است انجام شود، دانست و بیان کرد: تعامل سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها با یکدیگر باید از ثمرات این نمایشگاه‌ها باشد. اختراعات و ابتکارات، مایه غرور ملی است و دلیل اهمیت آن علاوه بر وجود صنایع معدنی، وجود صنعت مس است که جایگاه مهمی در اقتصاد کشور دارد و در آینده بعد از نفت، رتبه دوم در معادلات جهانی از آن مس خواهد بود.

افق روشن صنعت مس

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان هم در این مراسم با قدردانی از برگزارکنندگان این نمایشگاه، گفت: برپایی این دست از نمایشگاه‌ها موجب شده ارتباطی بین واحدهای تولیدی و شرکت‌های فناور برقرار شود که کمک مفیدی به‌ ویژه در حوزه معدن می‌تواند به اجرای شعار سال کند، چراکه استفاده از حوزه دانش‌بنیان در بلندمدت به اقتصاد کمک شایانی خواهد کرد.

حسین مهرابی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان با بیان این‌که این استان در حوزه معدن و ذخایر، اکتشاف، استخراج و فراوری سرآمد است، ادامه داد: شاید ۳۰ تا ۴۰ درصد ارزش افزوده واقعی محصولات در استان داشته باشیم که نقش شرکت‌های دانش‌بنیان باید در حوزه ایجاد این ارزش افزوده بیش از پیش پررنگ باشد.

وی افزود: شرکت‌های بزرگ، پیشانی نوآوری محسوب شده و کسانی که می‌توانند در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند، نفوذ دانش را زیاد می‌کنند. در زمینه تولید، توزیع و نفوذ دانش به حوزه معدن باید برای نفوذ دانش، راهکارهایی اساسی اندیشیده شود.

مهرابی اضافه کرد: صنعت مس افق روشن‌تری در آینده دارد، چراکه با رواج خودروهای برقی، جای پیشرفت این صنعت وجود دارد و چشم‌انداز روشنی در حوزه مس در زمینه فراوری و افزایش ارزش افزوده‌ها ایجاد شده است.

تولید قطعات مورد نیاز صنعت مس با استفاده از فناوری نوین

حسین احمدی عضو هییت‌مدیره شرکت مس و مدیر مجتمع مس سرچشمه رفسنجان در این مراسم، با اشاره به اهمیت نام‌گذاری سال، تصریح کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان بر مبنای دانش شکل گرفته‌اند و توسعه‌ای که بر پایه خلاقیت شکل گرفته باشد، منجر به نواوری و تولید مستمر خواهد بود که در آن، جایگاه شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند رشد کرده و به‌ صورت پایدار اقتصاد منطقه را متحول کند. در حوزه دانش‌بنیان، آن‌طور که باید، عملکرد مطلوبی ثبت نشده  و تولید شکلی سنتی دارد که هم هزینه‌ها را بالا می‌برد هم بهره‌وری را رو به نزول خواهد گذاشت. در کشور بالغ بر ۶ هزار شرکت دانش‌بنیان احصا شده که در استان کرمان، آمار قابل توجهی نداریم.

وی در ادامه مطرح کرد: دانش متخصصان مجتمع مس سرچشمه رفسنجان، مبنای ایجاد مرکز نوآوری و شتاب‌دهی شهید ستاری در سال ۱۳۹۸ شد و اقدامات خوبی نیز تاکنون در این مرکز انجام شده است. محورهای هفتگانه برای صنعت مس در حوزه فعالیت‌های دانش‌بنیان تعریف شده است؛ محور استفاده از هوش مصنوعی در تمامی مراحل و فرایندهای تولید از معدن تا انتهای خط تولید، محور آب، انرژی و محوریت بومی‌سازی و قطعات مورد نیاز صنعت مس با استفاده از نوآوری، از جمله مهم‌ترین موضوعات و محورهای مورد نظر است.

احمدی در پایان خاطرنشان کرد: چندین هزار میلیارد تومان در استان کرمان برای حوزه توسعه معادن مس هزینه شده ولی تنها چند صد میلیارد تومان در حوزه دانش‌بنیان‌ها صرف کردیم. این عدد با توجه به افزایش ۵۰ شرکت دانش‌بنیان به ۶ هزار شرکت، باید افزایش یابد. بنابراین لازم است تا میزان و حجم کار را بیشتر کنیم و شرکت‌های دانش‌بنیان توسعه پیدا کنند که قشر فرهیخته و شرکت‌هایی که نیازمند توسعه هستند، به جای عقد قرارداد با شرکت‌های خارجی در داخل کشور قرارداد منعقد کنند.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.