جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
در تکاپوی توسعه
28 اردیبهشت 1400 - 16:02
شناسه : 12380
تامين مواد اوليه را می‌توان يکی از مهمترين چالش‌های موجود در راه تحقق اهداف برنامه 1404 توسعه صنعت فولاد کشور دانست. به همين دليل، توسعه صنايع فعال در تامين مواد اوليه مورد نياز واحدهای فولادسازی از اهميت بسيار بالايی در تکميل زنجيره فولاد و توسعه اين صنعت برخوردار است. شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، به عنوان يکی از بزرگ‌ترين توليدکنندگان مواد اوليه صنعت فولاد کشور، علاوه بر سرمايه‌گذاری در بخش معدن، برنامه‌ريزی‌های گستردهای را در زمينه توسعه واحدهای فراوری انجام داده و گام‌های بلندی را در مسير تکميل زنجيره فولاد و جلوگيری از خام‌فروشی محصولات اين زنجيره برداشته است. در گزارش حاضر، عملکرد توليد و فروش شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در سال‌های اخير مورد ارزيابی قرار گرفته است.
ارسال توسط : منبع : ماهنامه اخبارفلزات
پ
پ

اهمیت بسیار بالای محصولات فولادی در زندگی امروز بشر سبب شده است تا این فلز به بخشی جدایی‌ناپذیر در روند توسعه صنعتی جهان تبدیل شود، به گونه‌ای که امروزه مصرف فولاد یکی از شاخصه‌های توسعه‌یافتگی کشورها برشمرده می‌شود. تقاضای بسیار بالا و روزافزون برای انواع محصولات فولادی در بخش‌های مختلف اقتصاد جهان موجب شده است تا بسیاری از کشورهای صنعتی جهان در مسیر توسعه صنعت فولاد و تکمیل زنجیره تولید این فلز ارزشمند حرکت کنند، چنان‌که آمار تولید محصولات فولادی جهان هرساله با روندی روبه‌رشد، افزایش می‌یابد. بر اساس آمارها، تولید فولاد خام جهان در سال ۲۰۱۹، با افزایشی ۳٫۴ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۸، به بیش از ۱٫۸ میلیارد تن رسید. کشور چین، با تولید حدود ۵۳ درصد از فولاد خام جهان، بزرگ‌ترین بازیگر این عرصه به شمار می‌رود. گفتنی است که این کشور در شرایطی توانسته است به چنین جایگاهی در بازار فولاد جهان دست یابد که از ذخایر کافی و مناسب سنگ‌آهن و منابع انرژی برخوردار نیست و نیاز به واردات و تامین مواد اولیه چالشی برای صنعت فولاد این کشور به شمار می‌آید.

با توجه به این امر، به‌راحتی می‌توان دریافت که ایران، با برخورداری از ذخایر قابل‌ توجه سنگ‌آهن و منابع فراوان انرژی، از چه ظرفیت‌هایی برای توسعه صنعت فولاد بهره می‌برد. تکمیل زنجیره فولاد به منظور تبدیل مواد خام معدنی به محصولاتی با ارزش افزوده بالا، ضمن جلوگیری از خام‌فروشی منابع ارزشمند طبیعی، می‌تواند در رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی در کشور بسیار اثرگذار باشد.

شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های فعال در صنعت فولاد کشور برشمرده می‌شود که بخش بزرگی از حلقه‌های زنجیره تولید این فلز را در خود جای داده و توانسته است با برنامه‌ریزی و اتخاذ سیاست‌هایی در حوزه افزایش ظرفیت‌ها و تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر، نقش مهمی در توسعه صنعت فولاد کشور ایفا کند. 

رشد توليدات، زمينه‌ساز توسعه

امروزه اغلب کشورهای جهان سعی دارند تا با تکمیل زنجیره تولید فولاد، از استخراج سنگ‌آهن از معادن تا تولید محصولات نهایی فولادی، در جهت ایجاد بیشترین ارزش افزوده در این حوزه حرکت کنند. در همین راستا، ایران نیز برنامه‌ریزی‌‌های گسترده‌ای را انجام داده است تا در  راستای چشم‌انداز ۱۴۰۴ توسعه، تولید فولاد خود را به ۵۵ میلیون تن برساند. به عقیده بسیاری از کارشناسان، یکی از چالش‌های اساسی موجود در این زمینه، تامین مواد اولیه مورد نیاز برای طرح‌های توسعه صنایع فولادی کشور است. به همین دلیل، توسعه واحدهای فعال در زمینه تامین مواد اولیه زنجیره فولاد یکی از عوامل تعیین‌کننده و مهم در تحقق اهداف برنامه ۱۴۰۴ توسعه این صنعت به شمار می‌آید. در همین راستا، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر به‌ عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده مواد اولیه صنعت فولاد، طی سال‌های اخیر، با در نظر گرفتن اهمیت تکمیل زنجیره فولاد، طرح‌های متنوع و گوناگونی را به منظور رشد تولیدات خود در دستور کار قرار داده است.

در این مجموعه، سنگ‌آهن مورد نیاز از معدن شماره ۱ گل‌گهر استخراج می‌شود؛ در گام بعدی، سنگ‌آهنِ استخراج‌شده به سه واحد تولید کنسانتره سنگ‌آهن ارسال می‌شود و در نهایت، کنسانتره تولیدشده در کارخانه گندله‌سازی، با مجموع ظرفیت ۱۰ میلیون تن، به گندله مورد نیاز واحدهای احیا و تولید فولاد تبدیل می‌شوند. بر اساس آمارها، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در سال‌های اخیر توانسته است با برنامه‌ریزی‌های مناسب به منظور افزایش ظرفیت‌های تولیدی و همچنین بهره‌برداری بهینه از این ظرفیت‌ها، آمار تولیدات خود را افزایشی چشمگیر دهد. بر اساس اطلاعات سامانه کدال، تولید کنسانتره شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در سال ۱۳۹۸ به رقمی بیشتر از ۱۶ میلیون تن رسید که این عدد حاکی از رشد ۸۵ درصدی تولید کنسانتره این شرکت از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۸ است. همچنین تولید گندله شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر نیز در همین مدت، با افزایشی ۱۷۶ درصدی، از حدود ۴٫۴ میلیون تن به رقمی بالغ بر ۱۲٫۱ میلیون تن رسیده است. در نمودار ۱ می‌توان روند رشد تولیدات شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر را به تفکیک محصولات مختلف مشاهده کرد. برنامه‌ریزی برای رشد تولیدات این محصولات موجب خواهد شد تا چالش مواد اولیه، که امروز مانعی برای تحقق اهداف برنامه ۱۴۰۴ توسعه صنعت فولاد کشور محسوب می‌شود، تا حد زیادی رفع شود و بستر مناسبی برای رشد تولیدات محصولات فولادی کشور پدید آید.

رشد فروش، زمينه‌ساز رشد اقتصادی

مسئله کلیدی دیگری که در کنار توسعه ظرفیت‌های تولیدی و رشد تولید حائز اهمیت است برنامه‌ریزی مناسب به منظور فروش داخلی و توسعه صادرات است. این سیاست‌گذاری‌ها در شرایط کنونی، که تحریم‌ها موانعی برای صادرات محصولات تولیدی کشور ایجاد کرده‌اند، از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند. از سوی دیگر، توسعه فروش داخلی و تامین نیاز واحدهای فعال در زنجیره‌ فولاد نقشی اساسی در رشد تولید ناخالص داخلی و اشتغال‌زایی خواهد داشت. در شرایط کنونی اقتصادی کشور که تشدید تحریم‌ها درآمدهای نفتی کشور را تحت تاثیر قرار داده‌ است، توسعه صادرات محصولات زنجیره فولاد، که از ارزش افزوده بالایی نیز برخوردار است، موجب خواهد شد تا از وابستگی اقتصاد کشور به نفت کاسته شود و صنعت فولاد ایران جایگاه مناسب‌تری را در بازارهای بین‌المللی به خود اختصاص دهد. در وضعیت کنونی، با بررسی عملکرد شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، به‌راحتی می‌توان دریافت که این شرکت توانسته است به عملکرد مناسبی در این حوزه دست یابد. به گواه آمارها، مجموع فروش کنسانتره و گندله شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در سال ۱۳۹۸ به حدود ۱۴٫۲ میلیون تن رسید. با مقایسه این میزان با تناژ فروش این شرکت در سال ۱۳۹۰، می‌توان دریافت که فروش این شرکت در نُه سال گذشته بیش از دو برابر افزایش یافته است. در نمودار ۲ می‌توان روند صعودی فروش کنسانتره و گندله شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر را به تفکیک سال‌های مختلف مشاهده کرد.

بدیهی است که هر مجموعه یا واحد تولیدی در تلاش است تا با توسعه تولید و فروش محصولات خود در جهت کسب درآمد و سودآوری بیشتر گام بردارد. شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در سال‌های اخیر توانسته است تا با برنامه‌ریزی برای فروش محصولات و همچنین تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالاتر، در مسیر افزایش درآمد حرکت کند. بر اساس آمارهای ارائه‌شده، درآمد عملیاتی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در سال ۱۳۹۸، با افزایشی ۴۹ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۷، به حدود ۱۴٫۳ هزار میلیارد تومان رسید. در نمودار شماره ۳ می‌توان روند افزایش درآمدهای عملیاتی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر را به تفکیک سال‌های مختلف مشاهده کرد. دیگر مسئله مهم در این حوزه آن است که سازمان بتواند با مدیریت هزینه و کاهش بهای تمام‌شده محصولات خود، به عملکرد مناسبی در حوزه تحقق سودآوری دست یابد. بررسی آمارها نشان می‌دهد که شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در سال ۱۳۹۸ توانسته است به سود خالص ۶٫۵ هزار میلیارد تومانی دست یابد که این امر حاکی از تحقق ۴۵ درصدی حاشیه سود خالص از فروش محصولات است.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.