جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
در مسیر ایجاد ارزش
25 مهر 1400 - 15:19
شناسه : 19202
مدیر حسابداری صنعتی شرکت فولاد خوزستان مطرح کرد؛ صنعت فولاد از پتانسیل بسیار مناسبی برخوردار است تا با ایجاد و رشد روزافزون ارزش افزوده، نقشی قابل‌ملاحظه در اقتصاد کشور ایفا کند. شرکت فولاد خوزستان را می‌توان یکی از قطب‌های تولید فولاد در کشور عنوان کرد. تولیدات این مجموعه از شرایطی کیفی قابل‌رقابت در بازارهای جهانی برخوردار هستند، اما این مجموعه اولویت اصلی و اساسی خود را تامین نیاز داخلی قرار داده است تا به کمک ایجاد حداکثر ارزش افزوده در زنجیره فولاد، این صنعت بتواند به پیشران اصلی اقتصاد کشور بدل شود.
ارسال توسط : نویسنده : علیرضا کعبی‌نژادیان منبع : ماهنامه اخبارفلزات
پ
پ

ارزش افزوده مهم‌ترين متغير اقتصادي‌ای است كه در محاسبه شاخص‌های بهره‌وری مورد استفاده قرار می‌گيرد. ارزش خالص توليد كالاها و خدمات در يك شركت در طول يك سال مالی را ارزش افزوده می‌نامند. به عبارت ديگر، مجموع ارزش‌های اضافی ايجادشده در جريان توليد كالاها و خدمات در يك سال ارزش افزوده ناميده می‌شود. پس ارزش افزوده به ميزان ثروت ايجادشده از كوشش‌های جمعی نیروی انسانی‌ای كه در شركت به كار اشتغال دارند (يعني كاركنان) و آن‌هايی كه سرمايه شركت را فراهم آورده‌اند (يعنی سهام‌داران) اطلاق می‌شود.

با توجه به مفاهیم ارزش افزوده، شرکت فولاد خوزستان با داشتن خطوط متنوع تولید و با توجه به شرایط بازار، پاسخگوی تمام مصرف‌کننده‌ها بوده است و از این طریق هم قدرت رقابت‌پذیری بالا و هم اطمینان خاطر از کسب درآمد قطعی دارد.

شرکت فولاد خوزستان، برای حداکثرسازی ارزش افزوده از سرمایه انسانی و مالی به کار گرفته‌شده به منظور تنوع‌بخشی به تولیدات، تکمیل زنجیره بالادست و پایین‌دست از قبیل سرمایه‌گذاری در معادن و تولید کنسانتره سنگ‌آهن و همچنین تولید محصولات نهایی را هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی کرده و در این مسیر، طی سال‌های اخیر، اقدام به تحصیل شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد کرده است. راه‌اندازی واحد تولید کنسانتره این شرکت در سال جاری و بهره‌برداری آن گام بلندی در جهت استفاده از پتانسیل‌های شرکت فولاد خوزستان در بهره‌وری از سرمایه انسانی و مالی خود محسوب می‌شود و افزایش ارزش افزوده را نیز به همراه خواهد داشت. همچنین، به موازات سرمایه‌گذاری مذکور، یک سرمایه‌گذاری ارزشمند دیگر در شرکت صنعت فولاد شادگان انجام شده است که در دو گام باعث حفظ و افزایش ارزش افزوده شرکت می‌شود. گام اول، بهره‌برداری از واحد احیای فولاد شادگان است که عملیاتی شدن آن از سال گذشته باعث حفظ ارزش افزوده در گروه فخوز شده است. گام بعدی، بهره‌برداری واحد فولادسازی شادگان است که در آینده، تاثیر مضاعفی بر این موفقیت خواهد داشت.

فولاد خوزستان، طرحی برای توسعه

در دهه ۱۳۴۰ شمسی که برنامه‌های توسعه پنج‌ساله برای پیشرفت و توسعه کشور ایران طرح‌ریزی شد، نیاز به صنعتی شدن نیز احساس گردید. بنابراین مطالعات اولیه برای ایجاد تولیدات فولادی مورد نیاز طرح‌های توسعه انجام و منتج به ایجاد شرکت فولاد خوزستان با تولیدات متنوع شد، تولیداتی که جوابگوی شرکت‌های نوردی میلگرد ـ تیرآهن و ورق باشد.

فولاد خوزستان از سال ۱۳۶۹، طی چند فاز، افزایش ظرفیت و نیز بهبود کیفیت را به ثمر رسانده است که در این فرایند، ظرفیت تولید شمش فولاد به ۲٫۴ میلیون تن در سال ۱۳۸۲، ۳٫۲ میلیون تن در سال ۱۳۸۷، ۳٫۵ میلیون تن در سال ۱۳۹۰ و ۳٫۸ میلیون تن در سال ۱۳۹۸ افزایش یافت. گام بلند بعدی در طرح‌های توسعه فولاد خوزستان، رسیدن به تولید ۶ میلیون تن شمش است. 

بنابراین، با توجه به تولیدات شمش بلوم و اسلب و نیاز بازار به تولید محصولات نهایی، شرکت فولاد خوزستان برنامه‌های استراتژیک پنج‌ساله خودش را به منظور توسعه کسب‌وکار و ایجاد ارزش افزوده بالا، تهیه می‌کند و سالانه مورد بازنگری قرار می‌دهد.

شرکت فولاد خوزستان، با همکاری خریداران محصولات فولادی و با توجه به مصرف نهایی آن‌ها، تولیدات خودش را طوری برنامه‌ریزی می‌کند که هم ارزش افزوده بالایی ایجاد کند و هم بتواند سهم بازار خودش را در دست داشته باشد و بدین ترتیب باعث رشد و تداوم برند در داخل و خارج از کشور شود.

با توجه به اینکه در سال‌های قبل نیاز بازار به محصولات جدید مثل ورق عریض و فولادهای خاص احساس می‌شد، شرکت فولاد خوزستان در همین راستا و برای عقب نماندن از سهم بازار، در برنامه‌های طرح و توسعه آتی، ایجاد اسلب عریض و بازسازی خطوط اسلب و بلوم را دست اجرا دارد که هم افزایش ظرفیت تولید و هم تولید فولاد خاص را به دنبال خواهد داشت. اجرای این‌گونه طرح‌های توسعه و بازسازی خطوط تولید، علاوه بر ایجاد ارزش افزوده بالا، باعث افزایش درآمد و سود سهام‌داران می‌شود.

تنوع تولید و برند شرکت فولاد خوزستان به گونه‌ای است که همواره در خارج از کشور متقاضی دارد و با توجه به قیمت‌های بین‌المللی، می‌تواند به‌راحتی جوابگو باشد و علاوه بر تامین نیاز ارزی، مازاد ارزی نیز به سیستم بانکی تزریق شود و به بهبود تراز ارزی کشور کمک شایانی کند.

به دلیل کیفیت بالای شمش تولیدی فولاد خوزستان، خریداران خارجی‌ای که تولیدکننده تیرآهن ـ میلگرد و ورق هستند همواره متقاضی محصولات این شرکت‌اند، اما سیاست شرکت بدین‌گونه است که پس از تامین نیاز شرکت‌های داخل کشور، مازاد را به خارج از کشور صادر می‌کند.

حرکت در مسیر ارزش افزوده                                                           

ارزش افزوده حاصل تفاوت ارزش ستانده و داده است. بنابراین، به منظور کسب هرچه بیشتر ارزش افزوده حاصل از تولید، شرکت فولاد خوزستان دارای برنامه‌ای استراتژیک است که تمامی شاخص‌های بهره‌وری شامل مصارف مواد، کنترل ضایعات حاصل از تولید، نیروی کار، انرژی و سرمایه را به طور ماهانه پایش و کنترل می‌کند. به همین خاطر است که شرکت ریسک‌های مربوطه را شناسایی و برنامه‌هایی را به منظور پوشش آن‌ها فراهم کرده است. بر این اساس، شرکت طرح‌هایی برای افزایش قیمت‌های ناشی از تورم و یا افزایش نرخ تسعیر ارز در دست دارد که بتواند ارزش افزوده بیشتری حاصل کند. همچنین تصمیماتی به منظور سرمایه‌گذاری در خارج از فنس فولاد خوزستان و تحصیل صنایع بالادستی و موازی با نگاه حداکثرسازی ارزش افزوده فخوز اتخاذ شده است.

شرکت فولاد خوزستان به عنوان یکی از مهم‌ترین قطب‌های صنعت فولاد در ایران و سایر کشورهای منطقه شناخته شده است؛ بنابراین، به منظور حفظ موقعیت، داشتن سهم از بازار، افزایش تولید، پاسخ به نیازهای جدید خریداران شمش فولادی و صیانت از محیط زیست، همواره برنامه‌های بازسازی و نوسازی و ارتقای بهره‌وری و طرح‌های جدید را در دستور کار قرار می‌دهد.

به‌علاوه، به سبب قدمت در میان شرکت‌های فولادی ایران و با توجه به شرایط اقتصادی و تحریمی، این شرکت تلاش فراوانی برای بومی‌سازی این صنعت و حداقل‌سازی وابستگی به تکنولوژی، مواد و قطعات و نیز انتقال دانش فنی به شرکت‌های نوپای این صنعت و آموزش کارکنان آن‌ها کرده است که بخشی از رشد صنعت فولاد کشور ناشی از این نگرش بوده است.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.