جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
در چارچوب استانداردها
30 شهریور 1400 - 13:32
شناسه : 18126
چادرملو برای مديريت انرژی می‌کوشد؛ امروز مقوله مديريت انرژی يکی از بحث‌های مهم در بخش معدن و صنايع معدنی محسوب می‌شود؛ زيرا تامين پايدار انرژی يکی از مهمترين لازمه‌های تحقق برنامه‌های توليد در اين بخش محسوب می‌شود. به‌علاوه، با توجه به مصرف بسيار بالای انرژی در صنايع معدنی و سهم بالای هزينه‌های آن در بهای تمام‌شده محصولات اين صنعت، اتخاذ سياست مناسب در زمينه بهينه‌سازی مصرف انرژی ضروری به نظر می‌رسد. در همين راستا، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو بهينه‌سازی و مديريت مصرف انرژی را يکی از رويکردهای اصلی خود قرار داده و توانسته است با افزايش بهره‌وری، مصرف انرژی خود را با استانداردهای جهانی منطبق سازد.
ارسال توسط : نویسنده : بزرگمهر غفرانی منبع : ماهنامه اخبارفلزات
پ
پ

انرژی مسئله‌ای است که این روزها بیشتر از گذشته همه حوزه‌ها، به‌ویژه بخش معدن و صنایع معدنی را در سطح جهان متاثر ساخته است. افزایش قابل‌توجه قیمت انرژی و سوخت موجب شده است تا سهم هزینه‌های انرژی از بهای تمام‌شده محصولات به میزان قابل‌ملاحظه‌ای افزایش یابد. به همین دلیل، اغلب فعالان این صنعت در تلاش هستند تا با اجرای راهکارهای مختلف در مسیر مدیریت انرژی و به حداقل رساندن مصرف انرژی و به دنبال آن کاهش هزینه‌های تولید خود حرکت کنند. منظور از بهینه‌سازی مصرف انرژی، انتخاب الگوها و اتخاذ و به‌كارگیری روش‌ها و سیاست‌هایی در مصرف درست انرژی است كه از منظر اقتصاد ملی مطلوب باشد و استمرار وجود و دوام انرژی و ادامه حیات و حركت را تضمین كند.

به طور کلی، مدیریت انرژی به مجموعه‌ روش‌ها و اقداماتی گفته می‌شود که در سیستم‌های مختلف به منظور بهره‌برداری موثر از منابع انرژی موجود با هدف مصرف صحیح انرژی و حداکثر کردن منافع یا حداقل‌سازی هزینه‌ها بدون کاهش کیفیت محصولات یا خدمات انجام می‌شود.

صنايع معدنی، صنعتی انرژی‌بر

بخش معدن و صنایع معدنی یکی از بزر‌گ‌ترین مصرف‌کنندگان انرژی در جهان محسوب می‌شود. فرایندهای مختلف این صنعت، شامل استخراج از معدن، خردایش سنگ معدن، فراوری و تولید محصولات نهایی، در زمره فرایندهای انرژی‌بر جهان جای می‌گیرند. به همین دلیل، بسیاری از شرکت‌های معدنی بزرگ جهان مدیریت انرژی را یکی از سرفصل‌های اصلی و یکی از استراتژی‌های کلان خود تعیین کرده‌اند.

در ایران نیز دسترسی به منابع انرژی فراوان و ارزان فرصت مناسبی را برای صنایع معدنی کشور ایجاد کرده است تا با برخورداری از این مزیت رقابتی، هزینه‌ تمام‌شده محصولات خود را به حداقل برسانند و به این ترتیب، مزیت‌های رقابتی خود را تقویت کنند. اما باید توجه داشت که حفظ منابع انرژی در این صنعت و نیز به حداقل رساندن تاثیرات مخرب بر محیط زیست، از جمله انتشار گازهای گلخانه‌ای، امری حیاتی است.

فرایند تولید فولاد بر پایه مصرف انرژی استوار است و زنجیره تولید فولاد در زمره صنایع انرژی‌بر قرار می‌گیرد. به همین دلیل، در سال‌های اخیر، تحولات قابل‌ملاحظه‌ای در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی در بخش‌های مختلف این صنعت صورت گرفته است. گفته می‌شود که توسعه تکنولوژی‌ها در صنعت فولاد در طول ۴۵ سال گذشته موجب شده است تا میزان انرژی مصرفی برای تولید یک تن فولاد حدود ۵۰ درصد کاهش یابد. در زنجیره فولاد، بیشترین مصرف انرژی به حلقه‌های نهایی تولید، یعنی ذوب، تولید فولاد خام و نورد، اختصاص می‌یابد.

گفتنی است که فرایند تولید این صنعت به میزان قابل‌توجهی به مصرف آب نیاز دارد. با توجه به آنکه ایران در زمره کشورهای خشک و کم‌‌آب قرار می‌گیرد، مسئله مدیریت مصرف آب در صنایع معدنی و فولادسازی از اهمیتی بسیار بالا برخوردار است.

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در راستای تحول اقتصادی و کم کردن هزينه‌های توليد و همچنين با افزايش بهره‌وری، نگرش اصلی را بر کاهش مصرف انرژی استوار ساخته و همواره اين مسئله  را در دستور کار قرار داده است. اين شرکت، با کنترل دقيق و به‌روز کردن خطوط توليد، توانسته است مصرف انرژی خود را تقريبا با استانداردهای جهانی مطابقت ببخشد.

چادرملو برای بهينه‌سازی می‌کوشد

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو یکی از بزرگ‌ترین واحدهای فعال در زنجیره تولید فولاد کشور به شمار می‌آید که زنجیره کامل تولید فولاد، از استخراج سنگ‌آهن تا تولید فولاد نهایی را در خود جای می‌دهد. با توجه به موقعیت جغرافیایی و نیز ابعاد فعالیت، مدیریت مصرف انرژی و آب در این شرکت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. از این رو، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در راستای تحول اقتصادی و کم کردن هزینه‌های تولید و همچنین با افزایش بهره‌وری، نگرش اصلی را بر کاهش مصرف انرژی استوار ساخته و همواره این مسئله  را در دستور کار قرار داده است. این شرکت، با کنترل دقیق و به‌روز کردن خطوط تولید، توانسته است مصرف انرژی خود را تقریبا با استانداردهای جهانی مطابقت ببخشد. شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، علاوه بر اتخاذ تدابیری چون استقرار سیستم مدیریت انرژی «۵۰۰۰۱ ISO» در کارخانه‌های فولادی خود و در راستای صرفه‌جویی و بهبود مصرف انرژی، عوامل مؤثر بر مصرف گاز و برق را طی پنج سال گذشته بررسی کرده است و برای کنترل این عوامل و بهینه‌سازی تجهیزات برای کاهش مصرف و جابه‌جایی زمان تعمیرات دوره‌ای واحدها به زمان پیک بار به منظور کمک به پایداری شبکه برق تلاش می‌کند. این شرکت در سال ۱۳۹۵ اقدام به تاسیس یک نیروگاه پانصد مگاواتی سیکل ترکیبی در مجتمع صنعتی خود کرد. این طرح شامل دو واحد گازی و یک واحد بخار است و با هدف تامین پایدار برق مجتمع و کاهش فشار به سیستم برق‌رسانی منطقه به بهره‌برداری رسید. از دیگر طرح‌های مهم شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در این زمینه می‌توان به تاسیس نیروگاه خورشیدی چادرملو نیز اشاره کرد. نیروگاه خورشیدی چادرملو، با قابلیت ردیابی خورشید از شرق به غرب، توان تولید ۳۰ درصد انرژی الکتریکی بیشتر از نیروگاه‌های خورشیدی ثابت (fix) را دارد و برای ساخت آن بالغ بر ۱۶۵ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است. در برنامه‌ریزی این نیروگاه، تولید سالانه ۲۶ میلیون کیلووات ساعت انرژی الکتریکی پیش‌بینی شده است که به شبکه برق سراسری تزریق می‌شود.

از دیگر ویژگی‌های این نیروگاه می‌توان به سازگاری با محیط زیست، صرفه‌جویی در مصرف سالانه ۹۶ میلیون متر مکعب گاز طبیعی، دو هزار متر مکعب آب و کاهش سالانه ۸۰۰ هزار تن گازهای گلخانه‌ای اشاره کرد.  در زمینه مصرف آب نیز این مجموعه با اجرای اقداماتی از جمله تصفیه فاضلاب‌ها، فرآوری آب از باطله‌ها در معدن و استفاده از کولینگ‌ تاورهای هیبریدی، مصرف آب خود را تا حد قابل‌ملاحظه‌ای کنترل کرده و کاهش داده است. در همین راستا، دیگر طرح شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به منظور تامین آب مورد نیاز خود، مشارکت در طرح انتقال آب خلیج فارس است. هدف اصلی این پروژه، انتقال آب نمک‌زدایی‌شده توسط سه خط انتقال از خلیج فارس به صنایع جنوب شرق کشور و تامین بخشی از نیازها و مصارف آب مجتمع‌های تولیدیِ در حال بهره‌برداری و طرح‌های توسعه است.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.