سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
دست‌هایی پشت پرده تمایل دارند به صنعت فولاد کشور خیانت کنند
03 آذر 1399 - 10:01
شناسه : 1847
سیدرضا شهرستانی عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران درباره شیوه نامه ابلاغی ساماندهی بازار فولاد گفت: شیوه‌نامه جدید تنظیم بازار فولاد که توسط معاونت اقتصادی رئیس جمهور ابلاغ شده تنها موجب رانت خواهد شد و مدتی افرادی از آن سوء استفاده و سودجویی خواهند کرد و بعد هم با شکست مواجه خواهد شد. این شیوه ما را از اهداف چشم انداز 1404 عقب می اندازد. همه هم به این واقف هستند که این شیوه نامه هیچ سودی نخواهد داشت، ولی متاسفانه نمی دانیم چه دست هایی پشت پرده وجود دارد که اینقدر تمایل دارد به صنعت فولاد کشور خیانت کند.
ارسال توسط :
پ
پ

وی در پاسخ به موافقت عده ای از تولید کنندگان سنگ آهن و معدنکاران با کلیات این شیوه نامه گفت: اگرچه برخی از همکاران معدنی ما موافقت هایی با کلیات این شیوه نامه انجام داده اند اما آنها هم باید بدانند که این شیوه نامه در بخش معدن هم تاثیرات آنچنانی نخواهد گذاشت. به علت اینکه تعداد کسانی که خریدار سنگ آهن هستند ۴ الی ۵ شرکت بیشتر نیستند و رقابتی در بازار به وجود نمی آید و آنها به راحتی می توانند سنگ آهن را با قیمتی که قبلاً می خریدند؛ الان هم خریداری کنند.

شهرستانی در خاتمه به علت اساسی تصویب چنین شیوه نامه ای پرداخت و گفت: به نظر من اشکال اساسی درباره تصویب این شیوه نامه از وزارت صمت و از جانب معاونت امور معادن و صنایع معدنی یعنی آقای دکتر اسماعیلی شروع شد، زیرا ایشان با دید محدودی که داشت دو جبهه معدنی ها و نوردی را علیه فولادی قرار داد؛ وگرنه ده سال است که این سیستم در حال کار کردن بود و کافی است شما سود معدنی ها را در این ده سال اخیر نسبت به سود فولادی ها مقایسه کنید. سود ناخالص فروش معدنی ها  50 الی ۷۰ درصد بوده در صورتی که این سود در بین تولیدکنندگان فولاد بین ۲۰ تا ۲۵ درصد بوده است. لذا این فقط یک اجحافی است که در حق این صنعت شده و به جای اینکه ملی فکر بکنند و در نظر بگیرند که زنجیره صنعت فولاد مربوط به کل مملکت است؛ نگاه بخشی را جایگزین آن کردند. عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران خاطر نشان کرد: مثل اینکه خوزستانی ها بگویند نفت مال ماست و چرا باید در کل کشور مصرف شود یا صادر شود. لذا پیش بینی ما این است که این شیوه نامه صد درصد با شکست مواجه خواهد شد، فقط در این بین چند ده هزار میلیارد رانتی است که استفاده می شود و بعد هم تغییر می کند و تولیدکننده و سهامدارن فولادی به شدت متضرر خواهند شد.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.