سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
صفحه اصلی » گروه » خبر » مس
دست کارگر، رونق‌بخش تولید است
16 خرداد 1401 - 11:32
شناسه : 28680
رییس‌جمهور در جریان سفر ه استان آذربایجان شرقی با همراهی هییت دولت، مقامات استانی و مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، با حضور در مجتمع مس سونگون و گردهمایی کارگران سخت‌کوش صنعت مس، بر رونق تولید با دستان توانای کارگران تاکید کرد.
ارسال توسط : منبع : مس‌پرس
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، ابراهیم رییسی رییس‌جمهور، روز پنج‌شنبه ۱۲ خرداد ماه ۱۴۰۱، در جمع کارگران مجتمع مس سونگون، اظهار داشت: شما کار بزرگی انجام داده و در جبهه تولید فعالیت می‌کنید؛ تولید، کشور را قدرتمند و عزت‌مند می‌سازد ضمن اینکه در جهت اجرای تاکیدات رهبری و نام‌گذاری سال تولید است.

وی با اشاره به خواسته‌های مطرح شده از سوی مردم منطقه آذربایجان شرقی، افزود: یکی از خواسته‌ها، فعال شدن صنایع پایین‌دستی بوده و به این ترتیب، از وزیر صنعت، معدن و تجارت و همچنین مسئولان مرتبط با صنعت مس، می‌خواهیم که نسبت به فعال شدن پایین‌دستی‌ها اقدامات لازم را هرچه سریع‌تر انجام دهند، هرچند که فعالیت‌هایی در این زمینه آغاز شد، اما چون ارزش افزوده ایجاد می‌کند و نتایج تولید را بهتر می‌توان برای مردم شفاف‌سازی کرد، نسبت به فعال کردن پایین‌دستی‌ها اقدام کنند.

رییسی با بیان اینکه یکی دیگر از خواسته‌های مطرح شده تاسیس شرکت مستقلی در زمینه صنعت مس برای استان آذربایجان اعلام شد، گفت: این خواسته کاملا منطقی به نظر می‌رسد و با آن موافق هستیم؛ چراکه نتایج و درآمد حاصل از این محصول، نه تنها کل استان بلکه باید در وضعیت روستاهای اطراف، جاده‌ها و سایر موارد اختصاص داده شود. مردم نزدیک به این مناطق، باید از منافع این محصول بهره‌مند شوند.

رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله تبعیض اشاره و بیان کرد: از دوستان می‌خواهیم که هرچه سریع‌تر به این موضوع رسیدگی کنند؛ جمعی از کارکنان و کارگران که حدود چهار یا پنج هزار نفر هستند، معتقدند دریافتی‌ آن‌ها عادلانه نیست و از وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت، این مسئله را به طور جدی پیگیری کنند.

وی در ادامه ارعان کرد: از استاندار آذربایجان شرقی و وزیر صنعت، معدن و تجارت درخواست داریم تا با تشکیل تیم حاذق، این موضوع را پیگیری کنند که اگر در جایی بی‌عدالتی وجود دارد مرتفع شود. مسئولان باید مشکلات را برای مردم بیان کرده و با یکدیگر در این زمینه صحبت کنند تا بتوانند بهتر برای رفع آن‌ها، راه چاره مناسب پیدا کنند. در این زمینه، تفهیم مسائل اهمیت بسیار بالایی دارد.

رییسی همچنین در ادامه خطاب به کارگران مجتمع مس سونگون اعلام کرد: از شما می‌خواهیم که تلاش خود را مضاعف کنید و بیش از گذشته فعالیت را پیش ببرید؛ چراکه هم‌اکنون شرایط جهادی پیش رو قرار دارد؛ به این معنی که در برابر دشمنی هستیم که قصد متوقف کردن چرخ‌های تولید کشور را دارد. با روحیه جهادی و انقلابی که از دیرباز در مردم آذربایجان وجود داشته است، ایجاب می‌کند که برای مقابله با خواسته دشمن وارد عمل شوند و تلاش خود را افزایش دهند. رونق تولید به دستان توانای شما کارگران بستگی دارد.

رییس‌جمهور ظرفیت استان آذربایجان برای توسعه را، حائز اهمیت دانست و افزود: افراد زیادی هستند که تمایل دارند در استان خود شاغل شوند. از آنجایی که تلاش مضاعف می‌تواند منجر به اشتغال‌زایی شود و زندگی خانواده‌های تحت تاثیر مستقیم خود قرار داده و سبب رونق‌بخشی شود، از همین رو تلاش شما بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

عزم شرکت مس برای کسب رضایت رهبری در افزایش تولید و توسعه

علی رستمی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، در بازدید رییس‌جمهور و هیئت دولت از مجتمع مس سونگون اضافه کرد: تولید کنسانتره مس در سونگون را از ۳۰۰ هزار تن به یک میلیون تن می‌رسانیم و به دنبال آن هستیم برای نخستین بار با اجرای طرح ذوب و پالایشگاه در سونگون، تولید ۴۰۰ هزار تن کاتد را محقق کنیم.

وی با اشاره به عبور کمربند فلززایی مس جهان از کشور ایران در مسیر شمال غربی به جنوب شرقی، ادامه داد: این کمربند فلززایی مس در مرکز ایران به دو بخش تقسیم شده است. یک بخش کمربندی که شامل سمنان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی است و در ادامه به کشور افغانستان کشیده و بخش دیگر این کمربند محور یزد، کرمان و سیستان و بلوچستان را در بر می‌گیرد و در نهایت وارد کشور پاکستان می‌شود.

رستمی با تاکید بر اینکه صنعت مس کشور در حال حاضر بهترین موقعیت برای توسعه و ارزآوری را دارد به تشریح برنامه‌های آتی شرکت مس پرداخت و عنوان کرد: امیدواریم بتوانیم با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، تولید مس را افزایش دهیم و در صنعت مس کشور، تولید ۲۸۰ هزار تن سال قبل را ظرف زمان‌بندی هفت تا هشت ساله به یک میلیون تن مس محتوی معدنی و کاتدی برسانیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، در ادامه ارزآوری حاصل از  تولید یک میلیون تن مس را بیش از ۱۲ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: با تمرکز در بخش پایین‌دست، این مقدار به شدت قابلیت افزایش را دارد. این ارزآوری ۱۲ میلیارد دلاری، برابر با درآمد صادراتی صنعت پتروشیمی است.

 وی با اشاره به اینکه به دلیل منابع کم معدنی مس در دنیا و تقاضای زیاد و روبه‌رشد برای این فلز، مس از قیمت جهانی خوبی برخوردار است، یادآور شد: قیمت تمام شده این محصول در حال حاضر برای صنعت مس ایران حدود دو هزار و ۸۰۰ دلار و میانگین قیمت جهانی آن حدود ۱۰ هزار دلار است. بنابراین، مس پتانسیل ایجاد ارزش افزوده بالا، اشتغال‌زایی و سودآوری چشمگیر را برای کشور و مردم دارد. هم‌اکنون این محصول دارای بازار جهانی بسیار مطلوبی است و در سخت‌ترین شرایط تحریم توانسته صادرات خوبی داشته باشد.

رستمی میزان صادرات مس را بالغ بر ۱٫۶ میلیارد دلار خواند و اضافه کرد: در شرایط موجود خواستار حمایت بیشتر از صنعت مس هستیم تا عقب‌افتادگی تاریخی صنعت مس یک دهه گذشته را به ویژه در خطه آذربایجان شرقی جبران کنیم. انتظار مردم آذربایجان تولید کاتد و توسعه صنایع پایین‌دستی است و به یمن حضور ریاست‌جمهوری در مجتمع مس سونگون، شروع پروژه‌های تولید کنسانتره از ۳۰۰ هزار تن به یک میلیون تن کلید می‌خورد.

وی ادامه داد: در زمینه ذوب و تولید کاتد هم به دنبال آن هستیم که برای نخستین بار تولید ۴۰۰ هزار تن مس که خواسته دیرینه مردم آذربایجان است را با همراهی رییس‌جمهور فراهم سازیم. صنعت مس از نظر دارا بودن ذخایر قابل توجه معدنی مس و منابع اقتصادی جهت توسعه بسیار توانمند برشمرده می‌شود؛ شرکت مس نه تنها تاکنون وام دریافت نکرده، بلکه با عنایت به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت به صنایع پایین‌دستی و رونق آن کمک قابل توجهی داشته است.

رستمی همچنین در گزارش خود به رییسی، به رویکرد شرکت مس در حوزه دانش‌بنیان نیز پرداخت و اظهار کرد: در حوزه دانش‌بنیان نیز برنامه‌ها و اقدامات خوبی را آغاز کرده‌ایم. همکاری و حمایت ویژه از شرکت‌های دانش‌بنیان که در بخش صنعت و معدن فعالیت می‌کنند، پشتیبانی و تعامل با فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها، فراهم کردن شرایط جذب نخبگان و دانشجویان بدون آزمون استخدام و بر مبنای معدل بالا، از مهم‌ترین اقدامات شرکت است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در پایان خاطرنشان کرد: شرکت مس تمام عزم خود را برای حرکت به سمت تولید دانش‌بنیان و در نهایت خرسندی و رضایت رهبری و مردم کشور جزم کرده است.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.