سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت ×
دورخیز برای جهش تولید
10 اسفند 1399 - 15:12
شناسه : 8089
در شرايطی که فشارهای اقتصادی و تحريم، عملکرد بسياری از صنايع کشور را متاثر ساخته است، صنعت فولاد کشور، به عنوان صنعتی مادر، می‌تواند نقش بسيار مهمی را در توسعه صادرات و ارزآوری به کشور ايفا کند. شرکت فولاد هرمزگان به عنوان يکی از قطب‌های توليد فولاد کشور، با قرارگيری در نزديکی آب‌های آزاد و برخورداری از مزايای صادراتی فراوان، از پتانسيل بالايی برای افزايش توليد و توسعه صادرات خود بهره می‌برد. اکنون که سال جاری، سال جهش توليد نام گرفته است، اين شرکت قصد دارد با اجرای طرح‌های توسعه‌ای مختلف، توليد خود را افزايش دهد و جايگاه خود را در بازارهای داخلی و خارجی پررنگ‌تر کند.
ارسال توسط : منبع : ماهنامه اخبارفلزات
پ
پ

امروزه محصولات فولادی به عنصری غیرقابل‌جایگزین در بسیاری از صنایع و واحدهای تولیدی بدل شده‌اند و اهمیت آن‌ها در اقتصاد امروز به قدری افزایش یافته است که برخی از کارشناسان از میزان مصرف این فلز  به عنوان شاخصه‌ای از توسعه‌یافتگی کشورها یاد می‌کنند. در ایران نیز وجود پتانسیل‎‌های فراوان معدنی و دسترسی آسان به منابع انرژی بستر مناسبی را برای تکمیل و توسعه هرچه بیشتر زنجیره تولید فولاد فراهم کرده است. در حال حاضر صنعت فولاد از جایگاهی مهم در اقتصاد کشور برخوردار است و در وضعیتی که تحریم‌ها شرایط تولید و صادرات بسیاری از صنایع کشور را با چالش‌های متعددی مواجه ساخته‌اند، صنعت فولاد می‌تواند با خودکفایی و اتکا به متخصصان داخلی، ارزش افزوده چشمگیری را حاصل کند و به سکاندار اصلی اقتصاد کشور بدل شود. در سال‌های اخیر، ایران با تولید انواع محصولات فولادی، خود را در زمره بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد جهان قرار داده است. بر اساس آمارهای انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، تولید فولاد خام کشور در پایان سال ۱۳۹۸ با افزایشی ۱۰٫۴ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۷ به بیش از ۲۷ میلیون و ۲۴۰ هزار تن رسید.

ايجاد ظرفيت‌های جديد، زمينه‌ساز جهش توليد

شرکت فولاد هرمزگان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محصولات میانی صنعت فولاد کشور به شمار می‌رود. این شرکت در سال ۱۳۹۰ با هدف تولید سالانه ۱٫۵ میلیون تن تختال (اسلب) در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس تاسیس شد. مجاورت این شرکت با مخازن گاز عسلویه و ذخایر سنگ‌آهن گل‌گهر بستر مناسبی را برای افزایش تولید آن فراهم کرده است. شرکت فولاد هرمزگان در سال‌های اخیر همواره سعی داشته است که با سرمایه‌گذاری‌های گسترده و اجرای طرح‌های توسعه‌ای، سطح تولیدات خود را افزایش دهد. بر اساس آمارها، حجم تولید تختال این شرکت از ۵۸۶٫۶ هزار تن در سال ۱۳۹۱ به بیش از یک میلیون و ۴۶۰ هزار تن در پایان سال گذشته رسید. نزدیک شدن نرخ تولید به ظرفیت اسمی این شرکت مدیران مجموعه را بر آن داشت تا با اجرای برنامه‌ریزی‌های گسترده، چشم‌اندازهای مناسبی را در راستای افزایش ظرفیت تولید خود ترسیم کنند و سهم بیشتری از بازاهای داخلی و خارجی را به خود اختصاص دهد. این مسئله با توجه به نام‌گذاری سال جاری به سال جهش تولید از اهمیت دوچندانی برخوردار شده است. در همین راستا، اجرای پروژه افزایش نرخ شارژ مواد به کوره‌های قوس الکتریکی و پروژه نصب لنس نمونه‌گیری اتوماتیک دمای کوره‌های قوس الکتریکی، با هدف افزایش ۵۰ هزار تنی ظرفیت تولید، در دستور کار قرار گرفته است. این شرکت همچنین قصد دارد در گام بعدی، از طریق پروژه نصب لنس ساید وال به منظور تزریق اکسیژن، آهک و کربن به کوره‌های قوس الکتریکی، ظرفیت تولید خود را به یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن و سپس به ۲ میلیون تن در سال افزایش دهد. البته گفتنی است لازمه اصلی اجرای این طرح‌های توسعه، تامین مواد اولیه کافی و با کیفیت مناسب است. در همین راستا، شرکت فولاد هرمزگان برای سال جهش تولید قصد دارد تا در مرحله نخست، روند تولید خود را تداوم ببخشد و به تولید آهن اسفنجی به میزان یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن دست یابد. در گام بعدی برنامه اجرای پروژه‌های Revamp، افزایش ظرفیت تولید واحد احیای مستقیم تا یک میلیون و ۷۳۰ هزار تن را دنبال خواهد کرد. البته تحقق این اهداف منوط به تامین منابع لازم برای تولید است که شامل تامین منابع ارزی و ریالی مورد نیاز، تامین بموقع و باکیفیت حداقل ۲٫۵ میلیون تن گندله و ۲۷۵ هزار تن آهن اسفنجی از منابع خارج شرکت و تامین بموقع و باکیفیت سایر مواد اولیه از جمله الکترود، نسوز، فروآلیاژها و… می‌شود. از این رو، انتظار می‌رود که دولت، با اجرای برنامه‌ریزی مناسب در راستای سهمیه‌بندی مواد اولیه، زمینه مناسبی را برای دسترسی شرکت‌های فولادی کشور به مواد اولیه مورد نیازشان فراهم سازد.

شرکت فولاد هرمزگان همواره توانسته است در شرایط تحریم نیز با قدرت فعالیت‌های خود را به پیش‌ ببرد. به همین منظور، با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان، زمینه مناسبی را برای بومی‌سازی قطعات یدکی، ماشین‌آلات و تجهیزات فراهم کرده است. همچنین با برنامه‌ریزی مناسب و شناسایی مواد اولیه و قطعات استراتژیک و تحریمی و خرید و ذخیره آن‌ها برای مدت حداقل سه سال، توانسته است خود را تا حد ممکن از واردات در شرایط تحریم و فشار اقتصادی بی‌نیاز سازد.

برنامه‌ريزی براي توسعه صادرات

استان هرمزگان، به عنوان یکی از قطب‌های اقتصادی و صنعتی جهان، به سبب نزدیکی به دریا و دسترسی به خلیج فارس و آب‌های بین‌المللی و برخورداری از مرزهای مشترک آبی با سه کشور حوزه خلیج فارس، از مزایای راهبردی فراوانی برای اجرای طرح‌های توسعه صنعتی، خصوصا صنعت فولاد، برخوردار است. شرکت فولاد هرمزگان با قرارگیری در این استان و همچنین بهره‌مندی از ظرفیت‌های صادراتی منطقه ویژه خلیج فارس، همچون دسترسی به بندر شهید رجایی، همجواری با صنایع همگون و مولد انرژی و امکان استفاده از حمل‌ونقل ریلی، از ظرفیت مناسبی برای اجرای طرح‌های توسعه و صادرات محصولات بهره می‌برد.

این مجموعه همواره سعی داشته است تا با تلاش در راستای ارتقای کیفیت و بهینه‌سازی قیمت تمام‌شده محصولات، ضمن تامین نیاز داخلی، جایگاه مناسبی را در بازارهای جهانی به خود اختصاص دهد؛ چنان‌که بر اساس آمارها، مجموع فروش تختال این شرکت از ۵٫۸ هزار میلیارد ریال در سال ۱۳۹۲ به بیش از ۶۰ هزار میلیارد ریال در سال ۱۳۹۸ رسیده است. همچنین فروش این شرکت از نظر تناژ نیز در سال گذشته با افزایشی دوبرابری نسبت به سال ۱۳۹۲ به بیش از یک میلیون و ۵۵۰ هزار تن در سال رسید. لازمه حرکت به سمت دستیابی به جهش تولید محصولات فراهم کردن بازاری مناسب برای فروش و همچنین ایجاد زیرساخت‌هایی مناسب برای حمل‌ونقل محصولات است. هدف‌گذاری اصلی شرکت فولاد هرمزگان برای فروش محصولات خود در سال جاری، در گام نخست، تامین پایدار نیاز بازار داخل و مشارکت با نوردکاران داخلی در راستای تکمیل حداکثری ظرفیت خالی نوردکاران است. به‌علاوه، این شرکت قصد دارد با توسعه صادرات محصولات خود، جایگاه بهتری را در بازارهای بین‌المللی، خصوصا در منطقه جنوب شرقی آسیا، چین و شمال آفریقا به خود اختصاص دهد. گفتنی است هم‌اکنون مسئله صادرات فولاد به سبب وجود چالش‌هایی همچون نقل و انتقالات بانکی و مشکلات مربوط به رفع تعهدهای ارزی، كمبود كانتينر و كشتي در كليه مسيرها و عدم تمایل کشتی‌های خارجی برای ورود به آب‌های ایران، با محدودیت‌هایی مواجه است. در همین راستا، دولت می‌تواند با اتخاذ سیاست‌هایی نظیر کاهش یا حذف عوارض صادرات، توسعه‌ و ایجاد زیرساخت‌های حمل‌ونقل دریایی در منطقه ویژه خلیج فارس، ایجاد معافیت‌های گمرکی برای صادرات محصولات و…، بستر مناسبی را برای افزایش صادرات فولاد کشور فراهم سازد. 

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.