سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
صفحه اصلی » گروه » خبر » مس
دورریزی که تبدیل به طلا می‌شود
31 خرداد 1401 - 11:40
شناسه : 29301
پروژه فلوتاسیون مس سرچشمه، یکی از طرح های اقتصاد مقاومتی استان کرمان است که طی تفاهم‌نامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با شرکت ملی صنایع مس ایران تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید و اجرای آن علاوه بر مزایای اقتصادی، دورریزهای سرباره مس با عیار پایین را به محصول نهایی تبدیل می‌کند.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش اخبار فلزات، استان کرمان، بهشت معادن ایران به شمار می‌آید و وجود معادن غنی مس و فولاد، موقعیت این استان را در کشور ممتاز کرده است؛ به گونه‌ای که استان کرمان را به نام صنعت مس‌ می‌شناسند اما نگاهی به آمار و ارقام تولید مواد معدنی استان کرمان، نشان می‌دهد که خام‌فروشی و نداشتن ارزش افزوده مواد معدنی به یک معضل بزرگ پیش روی رشد تولید معادن و اشتغال‌زایی در این استان تبدیل شده است. معادن عریض و طویل مس به علت فناوری کهنه و سنتی، ضعف‌هایی در استحصال و بهره‌برداری از مواد معدنی داشتند؛ معضلاتی که طی این سال‌ها توسط متخصصان و کارشناسان به خوبی شناخته شده است.

عدم استفاده از سرباره طلایی مس

در فرایند تولید مس پس از مرحله ذوب، سرباره آن حاوی مقداری مس است که طی سال‌های گذشته به علت ضعف فناوری، امکان جداسازی مس از محتوای سرباره وجود نداشت اما در حال حاضر با احداث کارخانه‌های فلوتاسیون سرباره، جداسازی و پرعیارسازی کنسانتره مس موجود در سرباره امکان‌پذیر می‌شود و این اقدام یک گام در تکمیل زنجیره ارزش افزوده مواد معدنی استان کرمان محسوب می‌شود.

پودر مس که به عبارت دیگر مسباره خوانده می‌شود، نوعی ماده معدنی با سختی بسیار بالا است و ترکیبی از سیلیکات و اکسیدهای فلزی پیچیده‌ دارد که پس از سرد شدن به صورت مواد ناخالص باقی می‌ماند. سرباره در واقع به نوعی ضایعات کارخانه ذوب مس به حساب می‌آید؛ چراکه در کارخانه ذوب برای تولید مس با عیار بالا، سرباره مس به عنوان ضایعات از محصول نهایی جدا می‌شود و به علت عیار پایین، تاکنون هیچ ماده معدنی از آن جدا نمی‌شد.

بر اساس تفاهم‌نامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با شرکت ملی صنایع مس ایران، مقرر شده است که ۲۶ پروژه با هدف ارتقای تولید و افزایش ارزش افزوده مواد معدنی در سراسر کشور به ویژه استان کرمان اجرایی شود. بر این اساس، سرانه اشتغال در پهناورترین استان کشور نیز ارتقا خواهد یافت. یکی از این پروژه‌های بزرگ، فلوتاسیون مس سرچشمه بوده که از سال ۱۳۹۸ ذیل طرح‌های اقتصاد مقاومتی، در مجتمع مس سرچشمه کلید خورده است.

این پروژه با سرمایه‌گذاری پنج هزار و ۲۴۰ میلیارد ریالی، اکنون بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسد. پایان یافتن عملیات اجرایی این طرح، علاوه بر افزایش تولید، منجر به ارزش افزوده از مواد معدنی که تاکنون استفاده‌ای نداشته است، خواهد شد و همچنین برای ۱۲۵ نفر نیز فرصت جدید شغلی ایجاد می‌کند.

نقش زنجیره ارزش افزوده بر اقتصاد استان کرمان

مهدی حسینی‌نژاد رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان، اظهار داشت: برنامه‌ریزی‌ها در اجرای سیاست کلان استان کرمان، مبنی بر فروش مواد خام معدنی در حال هدایت به سمت ایجاد ارزش افزوده در حوزه معادن و صنایع معدنی است. ارتقای ارزش افزوده در مواد معدنی علاوه بر جهش تولید استان کرمان، سبب اشتغال‌زایی و توزیع عادلانه ثروت در منطقه می‌شود. با تکمیل زنجیره ارزش افزوده، این استان در حال صنعتی شدن است و با توجه به ظرفیت‌ها و توان داخلی، اتفاقات خوبی در استان کرمان رقم می‌خورد.

وی افزود: کرمان با تلاش‌های انجام شده، علاوه ‌بر اینکه استانی معدنی در کشور است، به زودی به‌ عنوان استان صنعتی نیز شناخته می‌شود زیرا در حال پیشبرد سیاست تکمیل زنجیره ارزش افزوده در این استان هستیم. این استان با تولید یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تن کنستانتره و ۴۰۰ میلیون تن کاتد مس، قطب تولید این محصول در کشور محسوب می‌شود.

حسینی‌نژاد بیان کرد: در واقع ایجاد ارزش افزوده به معنی استفاده از تمامی ظرفیت‌ها برای تولید کالای نهایی است و در این زمینه، دورریزهایی که تاکنون کاربردی در صنعت مس نداشتند، با احداث یک خط تولید به سرانه تولید این کارخانه افزوده می‌شود و این امر به معنی تولید و اشتغال‌زایی بیشتر و ارتقای شاخص‌های اجتماعی و اقتصادی درون استان کرمان است.

جزئیات طرح فلوتاسیون مس سرچشمه

حمیدرضا سعیدی عضو هییت‌مدیره هلدینگ شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه نیز، در این خصوص، گفت: این هلدینگ دو پروژه فلوتاسیون سرباره را برای مجتمع‌های مس سرچشمه و شهربابک در دست اجرا دارد که تاکنون سرباره مس به عنوان یک محصول جانبی محسوب می‌شد، اما تصمیم بر این شد که مس محتوی این محصول نیز استخراج شود.

وی با بیان اینکه محل اجرای طرح نخست فلوتاسیون در مجتمع مس سرچشمه است، تاکید کرد: ظرفیت ورودی این طرح، چهار هزار تن سرباره در روز است که در فرایند فلوتاسیون به محصول نیمه‌نهایی مس (کنسانتره) تبدیل می‌شود.

عضو هییت‌مدیره هلدینگ شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه با اشاره به پروژه فلوتاسیون سرباره ذوب مس خاتون‌آباد، تاکید کرد: این پروژه برای ورودی دو هزار تن سرباره در روز برنامه‌ریزی شده است و با توجه به گفت‌وگوهای مقدماتی با کارفرمای پروژه (شرکت ملی صنایع مس ایران)، مقرر شده است که طی ۲۴ ماه از زمان آغاز پروژه به بهره‌برداری برسد.

سعیدی، اضافه کرد: توسعه با هدف ایجاد ظرفیت تولید پایدار و ایجاد اشتغال پایدار، یک فرایند مهم و حیاتی است که به هیچ وجه نمی‌توان آن را نادیده گرفت. طبیعی است پیمانکار نیز برای پایین آوردن خطرپذیری، باید پروژه را طبق برنامه زمان‌بندی و با شرایط عملیاتی خود پیش ببرد تا در نهایت برای پیمانکار، کارفرما و همچنین جامعه تاثیر مثبت داشته باشد.

سعیدی یادآور شد: هلدینگ سرمایه‌گذاری مس سرچشمه، به پشتوانه دانش و تجربه سال‌های خود، هوشمندانه وارد پروژه‌های مختلف می‌شود و از تمامی ظرفیت‌های قانونی برای پوشش ریسک و فرایند اقتصادی کار استفاده می‌کند.

کرمان معدنی، پیش به سوی استانی صنعتی

حسین مهرابی سرپرست معاونت امور اقتصادی استاندار کرمان، گفت: سیاست دولت در اجرای پروژه‌های اقتصادی و بهره‌برداری از طرح‌ها، افزایش سرانه اشتغال‌زایی و کاهش پیامدهای اجتماعی و اقتصادی در استان کرمان است. دولت در واقع به دنبال اشتغال پایدار، رفاه اجتماعی و توزیع عادلانه ثروت در مناطق مختلف استان کرمان بوده و پروژه‌های صنعتی و معدنی این استان نیز در همین زمینه برنامه‌ریزی شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ضمن اینکه ما در استان کرمان نگاهی به ایجاد ارزش افزوده در صنایع معدنی داریم زیرا این اقدام، کرمان را علاوه بر استان معدنی، به سمت صنعتی شدن هدایت می‌کند و پروژه فلوتاسیون در سرچشمه و شهربابک نیز با همین محوریت برنامه‌ریزی و اجرایی شده است.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.