دوشنبه, ۲۷ فروردین , ۱۴۰۳ Monday, 15 April , 2024 ساعت ×
دولت پا روی شریان حیاتی صنعت زغال‌سنگ گذاشت
12 اردیبهشت 1401 - 15:59
شناسه : 27312
دبیر انجمن زغال‌سنگ: دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران، با انتقاد از لغو معافیت تعرفه واردات ماشین‌آلات صنعتی و تولیدی، گفت: با تصمیمات غیر کارشناسی در این خصوص، توسعه این صنعت مختل خواهد شد.
ارسال توسط : منبع : تسنیم
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، سعید صمدی دبیر انجمن زغال‌سنگ، با اعلام اینکه در قانون کشورهای مختلف تعرفه‌هایی برای واردات تعیین می‌شود تا بر اساس آن، روند ورودی کالا به کشور منطقی باشد، اظهار داشت: کشورهای مختلف، حمایت‌های لازم از تولید داخل را انجام می‌دهند، اما در ایران وضع به گونه‌ای دیگر است و به جای حمایت، سنگ‌اندازی‌های مختلفی برای تولید به وجود می‌آورند.

وی با تاکید بر اینکه پیش از ابلاغ قانون بودجه ۱۴۰۱، واردات ماشین‌آلات خطوط تولید، مشمول معافیت پرداخت تعرفه بود، افزود: امسال در تصمیمی عجیب، دولت این معافیت را لغو کرده و تولیدکننده باید واردات ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز خود را، مطابق تعرفه‌ها انجام دهد.

دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران، گفت: هم‌اکنون در شرایط تحریم قرار داریم و پیش از ابلاغ این قانون، تولیدکننده با مشقت بسیار نسبت به تجهیز صنایع اقدام می‌کرد، اما نکته قابل توجه این است که مگر می‌توان با هزینه‌های بالای تولید، تعرفه واردات ماشین‌آلات و تجهیزات را نیز پرداخت کرد. این تصمیم به جای حمایت از تولیدکننده، کمر به نابودی تولید بسته است.

صمدی در پایان با اعلام اینکه مقرر شد بخش معدن با حمایت ویژه دولت، مسیر توسعه را پیش بگیرد، خاطرنشان کرد: با چنین تصمیم‌گیری‌هایی، نه تنها روند توسعه با سرعت صورت نمی‌گیرد بلکه فعالان این بخش، به سختی محصولات را تولید و راهی بازار می‌کنند. حتی این‌گونه تصمیم‌ها باعث فرار سرمایه نیز خواهد شد؛ چرا که وقتی تولید به صرفه نباشد توجیه اقتصادی برای سرمایه‌گذاری وجود نخواهد داشت. اعلام این نوع اشتباه‌ها، این امکان را می‌دهد که در سال آینده چنین تصمیم ضد تولیدی از سوی دولت گرفته نشود، اما امسال، برای تولیدکنندگان قطعا شرایط سخت خواهد بود.

گفتنی است، بر اساس بند ص تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۱، ماشین‌آلات و تجهیزات تولیدی، صنعتی، معدنی و کشاورزی مشمول پرداخت حقوق ورودی است.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.