سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت ×
دیدگاه غیر جهادی به حوزه معدن
22 تیر 1401 - 19:15
شناسه : 30264
رییس سازمان بسیج نظام مهندسی صنعت و معدن خوزستان گفت: نگاه مدیران در سطح کشور به حوزه معدن جهادی نیست و تصمیم‌های اتخاذ شده به همراه برنامه‌های موجود عملیاتی نمی‌شوند.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارس اخبار فلزات، نادر زاهدی‌نیا رییس سازمان بسیج نظام مهندسی صنعت و معدن خوزستان، طی برگزاری بیستمین اجلاس هییت عمومی نظام مهندسی معدن ایران در اهواز، اظهار داشت: مدیران ذی‌ربط باید لباس رزم بپوشند و در این جنگ اقتصادی وارد میدان شوند؛ چراکه جوانان با وجود تحصیلات دانشگاهی بیکار هستند. 

وی با بیان اینکه آمار دقیقی از وضعیت فعلی معادن در دست نیست و افق و برنامه‌ای برای آینده بخش معدن وجود ندارد، افزود: نبود بانک اطلاعاتی معادن در سطح کشور، از جمله مشکلات و کاستی‌های این بخش است.

رییس سازمان بسیج نظام مهندسی صنعت و معدن خوزستان، بیان کرد: باید زمینه را برای فعالیت جوانان در حوزه معدن به عنوان یکی از بخش‌های درآمدزای کشور فراهم کرد. رهبری اعلام کردند که شعار امسال تنها نباید در حد حرف باقی بماند و باید در عمل از جوانان عالم و شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید و ایجاد اشتغال حمایت کرد.

زاهدی‌نیا، گفت: وجود نفت‌ و گاز عامل عقب‌ماندگی استان خوزستان شده است و این استان با وجود تولید بیش از ۸۰ درصد نفت و گاز همچنان محروم است. همچنین با وجود شرکت‌های بزرگ، کارخانجات و منابع زیادی که در استان وجود دارد، خوزستان رتبه سوم بیکاری کشور را دارد.

وی تاکید کرد: اگر نفت و گاز در خوزستان نبود، بسیاری از جوانان به دنبال شغل دیگری در صنایع پایین‌دستی بودند. ظرفیت‌های بسیار زیادی در استان خوزستان وجود دارد و باید از آن‌ها استفاده شود. دخالت محیط‌زیست و میراث فرهنگی برای جلوگیری از فعالیت معدن‌کاران و صنعتگران باید در سطح‌ ملی پیگیری شود. صنعتگران نباید درگیر بروکراسی اداری و از سرمایه‌گذاری پشیمان شوند.

اردلان علیشاهی مدیرعامل شرکت استارت‌آپی شتاب‌دهنده کانی بوم، اذعان کرد: اتفاقات خوبی برای حوزه معدن در حال انجام است، اما در ایران شاهد این نوآوری نیستیم. ترس از شکست، علاقه‌مندی به سودآوری و ضعف اطلاعات از عوامل نگهدارنده در پیشرفت است. معدن‌کاری فعالیت پرخطری است که متاسفانه جهت استفاده از فناوری برای این بخش مقاومت می‌کنیم.

وی افزود: فعالیت معدنی نیاز به اطلاعات کافی دارد. فعالان این حوزه باید بدانند ذخایر معدنی کجا واقع شده است و از کجا می‌توان استخراج کرد. با دانستن این اطلاعات می‌توان معدن‌کاری موفق را از غیر موفق جدا کرد.

مدیرعامل شرکت کانی بوم تصریح کرد: تا پیش از سال ۱۳۹۵، زیرساخت کافی برای شرکت‌های استارت‌آپی معدنی در کشور وجود نداشت، اما از سال گذشته، استفاده از شرکت‌های استارت‌آپی در بخش معدن مورد استقبال واقع شده است.

علیشاهی در پایان خاطرنشان کرد: بیش از ۱۰ طرح در زمینه معدن توسط این شرکت تجاری‌سازی شده است و تاکنون ۲۰ شرکت استارت‌آپی در حوزه معدن بدون کمک گرفتن از دولت فعالیت می‌کنند. در این رابطه، تفاهمنامه‌ای با سازمان نطام مهندسی برای ایجاد صندوق مشترک منعقد کرده‌ایم تا در حوزه معدن به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا کنیم.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.