جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
ذوب‌آهن گواهینامه CARES را دریافت کرد
23 اسفند 1400 - 9:38
شناسه : 25730
ذوب‌آهن اصفهان موفق به دریافت گواهینامه CARES جهت صادرات میلگرد آجدار به کشورهای منطقه بریتانیا و حوزه خلیج فارس شد. این موفقیت پیرو انجام ممیزی خارجی در آذرماه و ارسال نمونه محصولات به آزمایشگاه کشور انگلستان و تایید نتایج حاصل از انجام آزمون‌های مورد نظر بر روی این نمونه‌ها حاصل شد.
ارسال توسط : منبع : روابط عمومی ذوب‌آهن
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، محمد صدری مدیر کیفیت فراگیر ذوب‌آهن اصفهان، اظهار داشت: مطابق استاندارد ۴۴۴۹ BS، محصولات با توجه به خواص مکانیکی مورد نظر باید با سیستم ترمکس تولید شود. برای تولید این محصولات از سیستم جدید ترمکس که به صورت خلاقانه و بومی‌سازی کارگاه نورد ۳۰۰ و ۳۵۰ طراحی، ساخت و نصب شده، استفاده کردیم. این سیستم جدید باعث افزایش و پایداری کیفیت محصول و سهولت در اجرای کار شد.

در مسیر دریافت مجوز تمامی مراحل مورد بررسی قرار گرفت

حسین دیباجی مدیر سابق کیفیت فراگیر شرکت ذوب‌آهن، گفت: گواهینامه کرز نقش مهمی در صادرات به ویژه برای کشورهایی که از استاندارد BS۴۴۴۹ استفاده می‌کنند، دارد.

وی با اشاره به اینکه طی سه روز ممیزی، یک نفر حضوری و چند نفر نیز به صورت آنلاین حضورداشتند، افزود: در پروسه دریافت موفقیت‌آمیز این گواهینامه، مدیریت‌های مختلف شرکت مشارکت فعالی داشته و طی این ممیزی تمام فرایندها از زمان ورود مواد اولیه تا خروج محصولات نهایی مورد بررسی قرار گرفت.

مدیر سابق کیفیت فراگیر شرکت ذوب‌آهن، اذعان داشت: تست خستگی یکی از حساس‌ترین تست‌ها است که خوشبختانه برای تمام مقاطع در آزمایشگاه انگلستان مورد تایید واقع شد و نشان داد که تمام بخش‌ها از جمله تولید، آزمایشگاه، کنترل کیفی و … وظایف خود را به نحو احسن انجام می‌دهند. لذا به جرات می‌توان گفت تاکنون چنین ممیزی سختگیرانه‌ای در ذوب‌آهن انجام نشده بود و این شرکت تنها دارنده گواهینامه CARES در ایران است.

میلگرد ذوب‌آهن بالاترین خواص مکانیکی را دارد

حسین مشکین معاون تولید نورد ۳۵۰ نیز در این خصوص گفت: با حضور نماینده موسسه CARES در کارگاه از محصولات آرماتور  N۱۶ در نورد ۳۵۰ نمونه‌برداری و به آزمایشگاه ارسال شد.

وی ادامه داد: خواص مکانیکی مورد نیاز در این استاندارد بالاترین خواص مکانیکی ممکن در محصولات فولاد ساختمانی و کم کربن است. با توجه به بسته بودن محدوده مجاز عناصر آلیاژی و فولاد هیپویوتکتوئید خواسته شده در این استاندارد، با طراحی و بومی‌سازی ترمکس، بعد از آخرین قفسه نهایی دمای سطح میلگرد سریعا کاهش داده و لایه نازک مارتنزیت تشکیل شده در سطح میلگرد باعث افزایش استحکام ‌شود. همچنین ساختار پرلیتی تشکیل شده در مرکز میلگرد باعث افزایش چقرمگی میلگرد خواهد شد. در ضمن با تراش آج‌های طراحی شده بر روی غلطک، مقاومت به خستگی این محصول نیز افزایش قابل توجهی پیدا کرده است.

امکان دستیابی به خواص مکانیکی فراهم شد

جعفر رضویان سرپرست نورد ۳۰۰ عنوان کرد: خواص محصولات تولید شده طبق استاندارد CARES نسبت به محصول آج ۴۰۰ سطح بالاتری از خواص را به خود اختصاص داد و سازه‌های ساخته شده توسط آن‌ها در بدترین شرایط مقاومت لازم را دارند. از طرفی مقادیر پارامترهای مورد انتظار سختگیرانه تعریف شده است که دستیابی به آن، شرایط ویژه‌ای از خط تولید را می‌طلبد. فراهم کردن مهمترین این شرایط در کارگاه، تولید به روش ترمکس است که با لوله‌های ترمکس موجود، دست یابی به الزامات موجود در استاندارد CARES وجود نداشت. بنابراین اقدام به طراحی و ساخت لوله و جعبه ترمکس جدید شد و آرماتور  N۱۲ و  N۳۲ جهت نمونه‌برداری ممیز تولید شد. همچنین با نصب قیچی جدید در محل بعد از لوله‌های ترمکس، امکان دسترسی به یکنواختی در خواص مکانیکی محصول فراهم شد.

صدور مجوز CARES برای ذوب‌آهن

محسن شهسواری سرپرست تضمین کیفیت، تصریح کرد: گواهینامه صادره توسط موسسه CARES تا ۵ سال اعتبار داشته که اعتبار آن برای تمدید در هر سال منوط به انجام ممیزی‌های مراقبتی سالیانه است. با توجه به اینکه کلیه فرایندهای شرکت مطابق الزامات سیستم مدیریت کیفیت ISO ۹۰۰۱ مورد بررسی قرار گرفت، از طرف موسسه CARES گواهینامه ISO ۹۰۰۱:۲۰۱۵  نیز برای ذوب‌آهن اصفهان صادر شد.

دریافت گواهینامه استاندارد پس از ۵ سال

محمدرضا کریمی کارشناس کنترل کیفیت نورد، گفت: فرایند تولید و اخذ گواهینامه CARES از سال ۱۳۹۶ طی چند مرحله برای محصولات ذوب‌آهن اصفهان شروع و در سال جاری این گواهینامه با موفقیت اخذ شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از سخت‌ترین و سنگین‌ترین ممیزی‌های انجام شده در ذوب‌آهن برای محصولات به لحاظ حجم کار، مستندات ارائه شده و نمونه‌هایی که بررسی و کنترل شد، ممیزی CARES بود که خوشبختانه از آن سربلند بیرون آمدیم.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.