سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
رانت بازار فولاد و آهن ایران فراتر از واسطه‌گری است
13 بهمن 1399 - 10:26
شناسه : 6147
بازار آهن و فولاد در حالی با نوسان قیمتی و نابسامانی روبه‌رو است که به گفته برخی فعالان این حوزه، رانت‌های موجود در بازار فولاد و آهن ایران فراتر از واسطه‌گری است.
ارسال توسط : منبع : خبربان
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، رانت و واسطه‌گری در برخی صنایع از جمله فولاد، باعث غیرواقعی شدن عرضه، تقاضا و قیمت‌ها در بازار شده است. به گفته برخی فعالان بازار فولاد، نابسامانی در بازار آهن و فولاد در صورت عرضه همه تولیدات زنجیره فولاد در بورس برطرف خواهد شد.

سعید عسگر‌زاده، دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران در این مورد با اشاره به وضعیت زنجیره تولید آهن و میلگرد در کشور اظهار داشت: از ابتدا یعنی زمانی که ماده اولیه می‌بایست به صورت پله‌ای و طی فرآیندهای مختلف به موادی با ارزش‌افزوده بالاتر تبدیل ‌شود تا درنتیجه به سهمی از سود کل زنجیره برسد، همواره با چالش‌های متعدد مواجه بوده و هستیم.

وی افزود: در هر کدام از فرآیندهای تولیدی، اگر تعادلی در سود وجود نداشته باشد، منجر به گران شدن کل زنجیره می‌شود. در واقع، یک بخش از گرانی‌ها به این دلیل است که در مقاطع فولادی، عموما یک افزایش جدی قیمتی وجود دارد.

دبیر انجمن سنگ آهن ایران، واسطه‌گری را به ‌عنوان یکی از مهم‌ترین دلایل گرانی در بازار آهن و فولاد عنوان کرد و گفت: این شیوه واسطه‌گری پدیده‌ای است که شاید تنها در ایران وجود داشته باشد و دور از ذهن است که مشابه آن در سایر کشورهای جهان مشاهده شود. در زنجیره تامین تعاریفی وجود دارد که هر کدام جایگاه خودشان را دارند و در همه کشورها برای آن‌ها برنامه‌ریزی و نظارت صورت می‌گیرد اما در ایران این موضوع رعایت نمی‌شود.

وی، رانت‌های موجود در بازار فولاد و آهن را فراتر از واسطه‌گری دانست و اظهار کرد: مفهوم واسطه‌گری در دنیا با آنچه که در ایران وجود دارد، متفاوت است و هیچ کدام از قواعد این کار در کشور رعایت نمی‌شود.

عسگرزاده با تاکید بر اهمیت مقابله با واسطه‌گرها و رانت‌خوارها در بازار فولاد و آهن، گفت: وقتی قصد مقابله با این موضوعات وجود داشته باشد، متاسفانه مرزی میان واسطه‌گری و بازرگانی درنظر گرفته نمی‌شود. بازرگانی کار بسیار ارزشمندی است و سرمایه در گردش حوزه تولید را تامین می‌کند، اما واسطه‌گری، مخل وضعیت اقتصادی است.

افزایش قیمت داخلی فولاد با وجود افت نرخ‌های جهانی 

حمیدرضا رستگار، رییس اتحادیه آهن و فولاد استان تهران نیز در این خصوص با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی و ارائه مرامنامه در حوزه آهن و فولاد و تبعیت همه فعالان این بخش از آن، گفت: متاسفانه در حالی که قیمت فولاد در سطح جهان ارزان شده است، فعالان حوزه آهن و میلگرد در ایران هیچ‌گونه توجهی به آن نمی‌کنند. اما به محض آنکه قیمت جهانی گران می‌شود، با تبعیت از گرانی قیمت جهانی و بدون منطق، به گران کردن فولاد و آهن روی می‌آورند.

وی با تاکید بر اینکه منابع مورد استفاده در تولید فولاد کشور، جزو انفال است، اشاره داشت: قیمت‌ها در این بخش باید به گونه‌ای باشد که مردم عادی بتوانند به معنای واقعی کلمه از آن بهره ببرند.

رییس اتحادیه آهن و فولاد استان تهران به تشریح ریشه‌های گرانی در این بازار پرداخت و تصریح کرد: بی‌برنامه بودن و عدم تبعیت از معدود برنامه‌هایی که در حوزه آهن و فولاد تدوین شده است، از دلایل اصلی گرانی در این بازار به حساب می‌آید.

رستگار اضافه کرد: متاسفانه حوزه‌های مختلف تصمیم‌گیر برای قیمت‌گذاری و تنظیم بازار، برنامه‌هایی را چیده‌اند که هیچ کدام از بخش‌های پایین دستی از آن تبعیت نمی‌کنند. در واقع شیوه‌نامه نه به شکل حرفه‌ای نوشته شده است و نه طرف مقابل خود را مسئول تبیعیت از آن شیوه‌نامه می‌داند.

عرضه همه محصولات زنجیره فولاد در بورس

یکی از راه‌های مدیریت بازار فولاد، عرضه این محصول در بورس کالا است، به طوری که کل تولیدات زنجیره فولاد در این بازار عرضه شوند.

در این مورد جواد جهرمی، معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران اذعان داشت: طبق مصوبات اقتصادی دولت تحت عنوان شیوه‌نامه فولاد، تمام محصولات فولادی بایستی در بورس کالا معامله می‌شوند. همچنین سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی در این راستا پیش قدم شده است؛ به گونه‌ای که روز گذشته سنگ‌آهن معدن چاه‌گز به منظور معامله در تالار بورس کالا، عرضه شد.

وی افزود: در حال حاضر با توجه به در خواستی که از جانب عرضه‌کنندگان به بورس کالا فرستاده شده، قرار است دستور العمل‌های جدید در این رابطه به کار گرفته شود تا خریداران بتوانند به صورت حضوری به منظور معامله در تالار بورس کالا حضور یابند.

جهرمی تصریح کرد: قرار است در روش جدید تالار حراج، تا زمانی که بالاتر از قیمت خریدار، قیمتی ثبت نشود، معامله ادامه داشته باشد. بنابراین اگر از این روند معاملاتی استقبال شود، برای سایر کالا‌ها نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت. وی در پایان خاطرنشان کرد: عرضه سنگ‌آهن، به دنبال خود بحث آزادسازی قیمت سنگ‌آهن را به همراه خواهد آورد که این موضوع باعث شفاف‌سازی و افزایش ارزش سهام فولادی‌ها نیز می‌شود. از طرفی، برخی کاربران سامانه «فارس من» با ثبت موضوعی با عنوان «علت گرانی بی‌حد و حساب آهن آلات چیست؟» خواستار پیگیری این موضوع شده‌اند.

 

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.