سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت ×
راه‌اندازی ۲ چرخ ریخته‌گری در کارخانه فولاد قاینات
18 آبان 1400 - 9:58
شناسه : 20244
با پیگیری‌های مستمر استاندار خراسان جنوبی، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با نصب و راه‌اندازی ۲ چرخ ریخته‌گری اسلب و بیلت در کارخانه فولاد قاینات موافقت کرد.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، حمید ملانوری استاندار خراسان جنوبی به منظور بررسی نحوه تامین آب کارخانه فولاد قاینات و برنامه‌ریزی برای شتاب‌بخشی به روند فعال‌سازی صد درصدی این واحد تولیدی با محمد آقاجانلو مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران و دیگر متولیان این حوزه در تهران دیدار داشت.

وی در این نشست هم‌اندیشی به تشریح ظرفیت‌ها و موقعیت خراسان جنوبی پرداخت و افزود: این استان با وجود ظرفیت‌های بکری که دارد، از داشتن واحدهای صنعتی بزرگ که منشا تحول باشند، محروم است. لذا به جهت اهمیت این موضوع همه مدیران استان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و کسانی که صاحب نفوذند در این زمینه مداخلاتی داشته‌اند.

استاندار خراسان جنوبی به ظرفیت‌های معدنی خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: در خراسان جنوبی ۴۸ نوع کانی معدنی وجود دارد که فقط بخشی از آن‌ها فراوری می‌شود. در همین راستا تاکنون نتوانسته‌ایم به حد و اندازه ظرفیت موجود از معادن استان در اشتغال و صنعت بهره‌مند شویم.

ملانوری از راه‌اندازی فولاد قاینات به عنوان انقلاب صنعتی در استان نام برد و بیان کرد: در کنار چند واحد صنعتی بزرگ استان همچون کویر تایر، سیمان باقران، سیمان قاین و منیزیم سربیشه، فولاد نیز دارای جایگاه بسیار ارزشمندی است.

وی ادامه داد: فولاد می‌تواند با ایجاد انگیزه در دیگر سرمایه‌گذاران برای بهره‌برداری از ذخایر معدنی به رشد و توسعه استان کمک کند. با وجود اینکه خراسان جنوبی در امنیت سرمایه‌گذاری رتبه اول را دارد، اما در جذب سرمایه‌گذار هنوز به نتیجه مطلوبی نرسیده‌ایم.

استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: لحاظ کردن مشوق‌های ویژه برای ترغیب سرمایه‌گذاران، خواسته مهم استان از رییس جمهوری در سفر نوزدهم شهریورماه به خراسان جنوبی بود و حضور سرمایه‌گذاران به‌ویژه از حوزه دولتی می‌تواند در توسعه فرهنگ منطقه هم تاثیرگذار باشد و مردم را نیز به سرمایه‌گذاری ترغیب کند. در این راستا کارخانه فولاد قاینات در حال حاضر زمینه اشتغال ۹۰۰ نفر را فراهم آورده و بی‌شک با توسعه‌ای که در برنامه است، اشتغال‌زایی نیز بیشتر خواهد شد.

ملانوری به ۲ دغدغه بزرگ تامین مواد اولیه و آب برای این واحد صنعتی اشاره کرد و اذعان داشت: بنا به توضیحات متولیان با برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته، در زمینه تامین مواد اولیه مشکلی نخواهیم داشت.

وی با تاکید بر اینکه فولاد، صنعتی آب‌بر است، یادآور شد: با وجود اینکه خراسان جنوبی منطقه خشک و کم‌آب است، موضوع تامین آب این کارخانه دغدغه بزرگی محسوب می‌شود. چاه‌هایی در محدوده حفر شده در حال حاضر پاسخگوی نیاز کارخانه هست، اما در ادامه کار و با توسعه این واحد، آب بیشتری نیاز داریم.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه مهمترین منبع آبی که می‌توان به این واحد تخصیص داد، پساب فاضلاب شهر قاین است، تصریح کرد: شبکه فاضلاب قاین با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست و میزان آب استحصالی از آن ۳۰ میلیون متر مکعب برآورد شده است.

ملانوری در پایان انعقاد تفاهم‌نامه و قراردادی بین شرکت ملی فولاد و شرکت آب و فاضلاب را پیشنهاد داد و خاطرنشان کرد: مشارکت شرکت فولاد در اجرای پروژه فاضلاب قاین به کار شتاب می‌بخشد و هم اینکه آب مورد نیاز کارخانه زودتر تامین می‌شود. کارخانه فولاد ایجاد شده و وظیفه همه ماست که کمک کنیم این واحد زنده روز به روز توسعه پیدا کند. لذا خط احیای این کارخانه که آهن‌اسفنجی تولید می‌کند، آماده افتتاح رسمی بوده، اما با اقدامات خوبی که انجام شده خط احیا در حال فعالیت آزمایشی است.

گفتنی است، طرح فولاد قاینات در ۲ بخش تولید آهن‌اسفنجی و فولادسازی در حال اجراست و فاز اول این طرح با ظرفیت سالانه ۸۰۰ هزار تن در حال تولید آزمایشی است. فاز دوم کارخانه و تولید فولاد نیز با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن سالانه در حال نصب تجهیزات بوده و با بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی قرار است در یک سال آینده به بهره‌برداری برسد.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.