جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
رتبه نخست ذخایره معدنی کشور از آن آذربایجان‌شرقی شد
04 اسفند 1400 - 14:09
شناسه : 25003
معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: این استان توانست رتبه‌ی نخست ذخایر معدنی کشور را به خود اختصاص دهد.
ارسال توسط : منبع : ایسنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، مهرانگیز رحمانی معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی با اشاره به وجود عوامل زمین‌شناسی مساعد ایجادکننده مجموعه‌ای غنی از ذخایر معدنی در این استان، اظهار داشت: بخش معدن از ارکان توسعه‌ی استان محسوب می‌شود و ذخایر معدنی موجود در این خطه مشتمل بر ۵۲ ماده معدنی در دو حوزه‌ی بهره‌برداری و اکتشاف است.

وی افزود: منابع سرشاری از کانی‌های فلزی و راهبردی شامل طلا، مس، مولیبدن و منگنز در کنار کانی‌های با ارزش غیر فلزی اعم از سنگ‌های تزئینی، کائولن، نفلین سینیت، سیلیس، پرلیت، دیاتومیت، گچ و پوکه معدنی در آذربایجان شرقی وجود دارد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی، گفت: فرصت‌ها و پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری قابل توجهی در بخش معدن آذربایجان شرقی فراهم بوده است و این استان همواره بستر جذابی برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای ورود به عرصه‌ی معدن محسوب می‌شود.

رحمانی بر ضرورت برنامه‌ریزی دقیق برای بهره‌گیری از پتانسیل‌های بالقوه نهفته در این حوزه که از الزامات لاینفک توسعه‌ی اقتصادی استان است، تاکید و بیان کرد: در راستای هدایت صحیح این سرمایه‌های خدادادی به سمت اهداف عالی کشور با محوریت رشد اقتصادی پایدار، توجه ویژه به این بخش ضروری است.

وی، مجموع ذخایر قطعی موجود در معادن استان را افزون بر سه میلیارد تن البته به جز نفلین سنیت اعلام کرد و یادآور شد: با توجه به وجود ذخایر فلزی قابل توجهی نظیر مس، طلا، مولیبدن و آهن در استان، زمینه برای تغلیظ کانسنگ‌های معدنی و تولید کنسانتره‌های مختلف و متعاقب آن ایجاد صنایع تبدیلی پایین‌دستی جهت تکمیل زنجیره تولید وجود دارد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص ایجاد نهضت کاهش خام‌فروشی و حرکت در این مسیر، اذعان داشت: تقویت حوزه‌ی فراوری مواد معدنی یکی از حساس‌ترین کلید واژه‌های توسعه‌ی پایدار بوده که با تمهیدات پیش‌بینی شده و براساس برنامه‌های محوری وزارت صنعت، معدن و تجارت در جهت تحقق این امر پیش می‌رویم.

رحمانی در پایان با تاکید بر بر لزوم حفظ و حراست از منابع طبیعی و محیط‌زیست در کنار معدنکاری به‌عنوان وظیفه‌ای همگانی، خاطرنشان کرد: با رشد تکنولوژی و امکان بهره‌مندی از روش‌های پیشرفته معدنکاری در کنار استفاده از ظرفیت‌های قانونی موجود برای احقاق حقوق سرمایه‌گذاران، حراست از تمامی منابع الهی از جمله انفال معدنی و محیط‌زیست میسر خواهد بود.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.