جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
رشد اقتصاد جهانی قربانی گرانی سوخت می‌شود؟
12 اردیبهشت 1401 - 17:08
شناسه : 27335
داده‌ها نشان می‌دهد، جنگ در اوکراین باعث افزایش شدید قیمت‌های انرژی و مواد غذایی شده و با اعمال فشار صعودی روی تورم، رشد اقتصاد جهانی را در معرض تهدید جدی قرار داده است.
ارسال توسط : منبع : ایسنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، طبق اعلام بانک جهانی در جدیدترین گزارش دورنمای کالاهای نیم سالانه خود، جنگ در اوکراین به شدیدترین افزایش قیمت‌های انرژی در ۵۰ سال گذشته و بزرگ‌ترین رشد نرخ‌های مواد غذایی در ۱۴ سال گذشته منجر شده و بزرگ‌ترین شوک را، برای بازارهای کالا از سال ۱۹۷۳، به بعدایجاد کرده است.

افزایش قیمت‌های انرژی و مواد غذایی، باعث تشدید رشد تورم در سطح جهانی شده و ماموریت بانک‌های مرکزی برای مهار تورم را در مقایسه با دو ماه گذشته، پیچیده‌تر کرده است. انتظار می‌رود بانک مرکزی آمریکا و بانک‌های مرکزی دیگر جهان، نرخ بهره را در سال جاری چندین دور افزایش دهند. تحلیل‌گران و سازمان‌های بین‌المللی معتبر هشدار داده‌اند که این اقدام به همراه قیمت‌های بالای انرژی و مواد غذایی، رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۲ را آهسته خواهد کرد و به نوبه خود، رشد تقاضای جهانی برای نفت را متاثر می‌کند.

بر اساس گزارش دورنمای بازارهای کالای بانک جهانی، انتظار می‌رود بزرگ‌ترین شوک انرژی از دهه ۱۹۷۰، قیمت‌های نفت و سایر محصولات انرژی را سال‌ها در سطح بالا نگه دارد؛ زیرا حمله روسیه به اوکراین، جریان تجارت، مصرف و تولید انرژی را تغییر داده است. اگرچه پیش‌بینی می‌شود قیمت‌ها در سال ۲۰۲۲ به اوج خود برسند، اما بسیار بالاتر از پیش‌بینی گذشته، خواهند بود. دورنمای بازارهای کالا، به مدت جنگ در اوکراین و شدت اختلالات جریان کالا بستگی خواهد داشت و ریسک اصلی این است که قیمت‌های کالا، برای مدت طولانی‌تر، بالا بمانند.

پس از حمله روسیه به اوکراین، قیمت‌های انرژی در ماه مارس سال ۲۰۲۲ دو برابر سطح ماه مارس سال ۲۰۲۱، شد و بزرگ‌ترین افزایش قیمت برای گاز طبیعی و زغال‌سنگ اتفاق افتاد.

انتظار می‌رود میانگین قیمت نفت برنت امسال به ۱۰۰ دلار به ازای هر بشکه برسد که ۴۲ درصد افزایش در مقایسه با سال ۲۰۲۱ خواهد داشت و بالاترین سطح از سال ۲۰۱۳ خواهد بود. همچنین ممکن است قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۳ ملایم شده و میانگین آن ۹۲ دلار به ازای هر بشکه باشد، اما همچنان بسیار بالاتر از میانگین پنج ساله ۶۰ دلار به ازای هر بشکه خواهد بود.

بانک جهانی اعلام کرد قیمت‌های غذا به بالاترین رکورد همه زمان‌ها صعود کرده‌اند. همچنین، از زمان آغاز جنگ در اوکراین، افزایش قیمت‌های کالاهای غذایی که روسیه و اوکراین به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکنندگان آن شناخته می‌شوند و کود که برای تولید به گاز طبیعی نیاز دارد، بزرگ‌ترین افزایش از سال ۲۰۰۸ بوده است.

سازمان غذا و خواربار ملل متحد (فائو)، اوایل آوریل اعلام کرد: شاخص قیمت غذای فائو در ماه مارس، به رکورد بالایی افزایش پیدا کرد و به ۱۵۹.۳ واحد رسید که ۱۲.۶ درصد بالاتر از فوریه بوده و شاخص به بالاترین رکورد از سال ۱۹۹۰ صعود کرد.

افزایش فشار تورمی، پیچیدگی شرایط

افزایش قیمت‌های انرژی و مواد غذایی، فشارهای صعودی روی قیمت‌های مصرف‌کننده را افزایش می‌دهد و سیاست‌گذاران با افزایش چالش‌ها برای مهار تورم مواجه هستند که موقتی نبوده است.

بانک جهانی اعلام کرده است که جنگ در اوکراین به الگوهای تجارت پرهزینه‌تر، منتهی شده که می‌تواند به تورم ادامه‌دار منجر شود. انتظار می‌رود این وضعیت باعث تغییر عمده در تجارت انرژی شود. رشد سریع قیمت‌های انرژی و غذا، روی رشد اقتصادی تاثیر گذاشته و باعث افزایش تورم است و تصمیمات سیاست پولی که بر دوش بانک‌های مرکزی افتاده است را، پیچیده‌تر می‌کند.

صندوق بین‌المللی پول هم طی دو هفته گذشته، هشدار داد جنگ در اوکراین، روند احیای اقتصادی جهانی را عقب رانده و آسیب‌های اقتصادی ناشی از این جنگ، عامل موثر کندی قابل توجه رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۲ خواهد بود و به تورم می‌افزاید.

لازم به ذکر است صندوق بین‌المللی پول منتظر است تا رشد اقتصاد جهانی از ۶.۱  درصد در سال ۲۰۲۱، به ۳.۶ درصد در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ آهسته شود. این رقم به میزان ۰.۸ و ۰.۲ درصد، پایین‌تر از نرخ رشد پیش‌بینی شده برای سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ در ژانویه بوده و طبق گزارش صندوق، به دلیل افزایش قیمت‌های کالاها تحت تاثیر جنگ، پیش‌بینی که شده، این است که تورم برای مدت طولانی‌تری از آنچه پیش از این اعلام شده بود، بالا بماند.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.