سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
رشد تولید خودروسازان در بهار ۱۴۰۱
09 تیر 1401 - 13:14
شناسه : 29702
بر اساس گزارش‌های منتشر شده،‌ سه خودروساز بزرگ کشور در بهار امسال، ۲۲۶ هزار و ۴۲۸ دستگاه خودرو تولید کردند که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشد ۱۱.۲ درصدی را نشان می‌دهد.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش اخبار فلزات، بررسی آمارهای منتشر شده در سامانه کدال حاکی از تولید ۲۲۶ هزار و ۴۲۸ دستگاه خودرو توسط سه خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو از ابتدای امسال تا پایان خرداد ماه است. این میزان تولید در مقایسه با آمار مدت مشابه سال گذشته با میزان تولید ۲۰۳ هزار و ۵۲۹ دستگاه خودرو، رشد ۱۱.۲ درصدی را نمایان می‌کند. تولید ۱۰۴ هزار و ۱۴۱ دستگاه از این خودروها مربوط به آمار خرداد ماه خودروسازان است.

رشد ۲۷ درصدی تولید آبی‌پوشان جاده مخصوص

طی سه ماهه ابتدایی امسال گروه صنعتی ایران‌خودرو ۱۲۳ هزار و ۸۸۷ دستگاه خودرو تولید کرد که بیش از ۶۲ درصد آن‌ها در گروه پژو بوده است. این گروه صنعتی توانست در این مدت ۷۷ هزار و ۱۲۸ دستگاه در گروه پژو، ۱۸ ‌هزار و ۶۱۸ دستگاه در گروه سمند، ۱۴ هزار و ۶۱۱ دستگاه دنا، هفت ‌هزار و ۷۸۶ دستگاه رانا، ۲‌ هزار و ۲۴۷ دستگاه تارا، سه‌ هزار و ۴۸۳ دستگاه هایما و ۱۴۹ دستگاه سایر محصولات تولید کند. مجموع تولیدات آبی‌پوشان جاده مخصوص در سه ماهه امسال در هم‌سنجی با سال گذشته به میزان ۹۷ هزار و ۲۳۰ دستگاه، رشد ۲۷.۴ درصدی داشته است. ایران‌خودرویی‌ها در خرداد ماه نیز موفق به تولید ۵۸ هزار و ۴۱ دستگاه خودرو شدند.

افت ۷.۸ تولیدات سایپا

برپایه آمارهای سامانه کدال، در این مدت گروه سایپا موفق به تولید ۷۵ هزار و ۳۰۴ دستگاه خودرو شد که شامل ۵۹ هزار و ۹۲۰ دستگاه خودرو از خانواده ایکس ۲۰۰ (مشتمل بر تیبا، کوئیک و ساینا)،‌ ۶‌ هزار و ۲۰۱ دستگاه شاهین و ۹‌ هزار دستگاه سایپا ۱۵۱ (وانت پراید) بود.

در سه ماه امسال همچنین ۱۸۳ دستگاه خودرو شامل ۱۶۰ دستگاه اس. کی. دی (قطعات نیمه‌کامل خودرو) و ۵۳ دستگاه سی. بی. یو (خودروی کامل صادراتی)  توسط این گروه خودروسازی به دیگر کشورها صادر شد.

این میزان تولید از سوی نارنجی‌پوشان جاده مخصوص در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۰با میزان تولید ۸۱ هزار و ۶۶۹ دستگاه خودرو، کاهش ۷.۷۹ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین ۳۳ هزار و ۴۶۵ دستگاه از تولیدات سه ماهه نارنجی‌پوشان مربوط به آمار خرداد ماه این شرکت است.

رشد ۱۰.۶ درصدی تولیدات پارس‌خودرو

از ابتدای امسال تا پایان خرداد ماه همچنین پارس‌خودرویی‌ها موفق به تولید ۲۷ هزار و ۲۳۷ دستگاه خودرو شامل ۱۴‌هزار و ۳۵۸ دستگاه در گروه کوئیک (کیو ۲۰۰)، ۱۹۴ دستگاه کوئیک اس، ۱۱‌ هزار و ۹۵۷ دستگاه کوئیک معمولی دنده‌ای، ۴۲۷ دستگاه کوئیک اتومات پلاس و ۳۰۱ دستگاه در گروه ساینا شدند.

این میزان تولید در مقایسه با مدت بهار ۱۴۰۰ با تولید ۲۴ هزار و ۶۳۰ دستگاه خودرو، رشد ۱۰.۵۸ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین ۱۲ هزار و ۶۳۵ دستگاه از مجموع تولیدات سه ماه پارس‌خودرو مربوط به آمار خردادماه این شرکت است. تعداد خودروهای ناقص کف پارکینگ‌ها در پایان بهار پارسال ۱۴۳ هزار دستگاه بود اما با کاهش ۷۰ درصدی امروز به کمتر از سال ۴۲ هزار دستگاه رسیده است.

در سه ماه نخست سال جاری تعداد ۲۴۶ هزار خودرو تحویل داده شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش ۳۶ درصدی همراه شده است. گروه صنعتی ایران‌خودرو در سال ۱۴۰۱، برای تولید ۷۲۵ هزار دستگاه سواری و ۲۵ هزار خودروی تجاری برنامه‌ریزی کرده است. همچنین تولید ۶۵۰ هزار دستگاه خودرو در سال جاری برای سایپا برنامه‌ریزی شده است.

گفتنی است، رییس‌ جمهور در تاریخ ۱۱ اسفند ماه سال ۱۴۰۰، از ایران‌خودرو و سایپا بازدید کرد و دستورالعمل هشت ماده‌ای به خودروسازان ابلاغ کرد. لزوم افزایش ۱.۵ برابری میزان تولیدات خودرویی کشور در سال آینده، افزایش کیفیت تولیدات با چند اولویت ویژه، خروج خودروهای دارای پلتفرم قدیمی از خطوط تولید و جایگزینی محصولات جدید و به‌روز و افزایش گارانتی خودروهای عرضه شده از دو سال و ۴۰ هزار کیلومتر به سه سال و ۶۰ هزار کیلومتر، ازجمله این دستورها بوده است.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.