جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
رشد شاخص بهره‌وری در گروی معدن
15 اسفند 1400 - 10:08
شناسه : 25373
رییس سازمان ملی بهره‌وری در مراسم هشتمین جایزه ملی بهره‌وری معدن و صنایع معدنی گفت: بخش معدن پتانسیل لازم برای رشد شاخص بهره‌وری از طریق خلق ارزش‌افزوده بیشتر و تکمیل زنجیره ارزش را دارد.
ارسال توسط : منبع : ایمیدرو
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، میرسامان پیشوایی رییس سازمان ملی بهره‌وری امروز در مراسم هشتمین جایزه ملی بهره‌وری معدن و صنایع معدنی ضمن اشاره به میانگین رشد مثبت بهره‌وری بخش معدن در ۱۰ سال اخیر، اظهار داشت: بخش معدن پتانسیل لازم برای رشد شاخص بهره‌وری از طریق خلق ارزش‌افزوده بیشتر و تکمیل زنجیره ارزش را دارد.

وی افزود: این در حالی است که میانگین رشد این شاخص در بخش‌های دیگر(به جز کشاورزی) منفی به ثبت رسیده است. بنابراین ۲ حوزه معدن و کشاورزی توانسته‌اند تا حدودی کاهش نرخ رشد بهره‌وری در سایر بخش‌ها را جبران کنند.

رییس سازمان ملی بهره‌وری، گفت: تشکیل نرخ سرمایه ثابت از موضوعات راهبردی حوزه صنعت و معدن است. با این حال، متوسط روند شاخص نرخ تشکیل سرمایه خالص در بخش معدن منفی است که باید در سیاست‌گذاری حوزه معدن مد نظر قرارگیرد.

پیشوایی بیان کرد: اگر در ماشین‌آلات معدنی سرمایه‌گذاری نشود، قطعا اثرات آن در سال‌های پیش رو این حوزه را تحت تاثیر قرار خواهد داد؛ بنابراین شاید یکی از سیاست‌های جدی دو سال آینده این است که نرخ تشکیل سرمایه ثابت در ماشین‌آلات معدنی مورد توجه قرارگیرد.

وی یادآور شد: از آنجا که موضوع بهره‌وری فرایند بسیار مهم است، ضمن حرکت به سمت تکمیل زنجیره ارزش باید در حوزه بهره‌وری فرایند نیز اقدامات لازم را انجام دهیم و رقابت‌پذیری خود را در سطح جهانی حفظ کنیم.

رییس سازمان ملی بهره‌وری ضمن اعلام اینکه نوآوری مهمترین محرک بهره‌وری است، اظهار کرد: اهمیت به نوآوری نیز باید مورد توجه قرار گیرد؛ چراکه برای داشتن ارزش افزوده بالاتر باید ریسک هزینه در نوآوری را نیز در نظر گرفت.

مشارکت ۴۵ شرکت در ارزیابی همایش

در این مراسم پرویزی علوی عضو کمیته علمی هشتمین جایزه ملی بهره‌وری معدن و صنایع معدنی نیز ضمن ارائه گزارش فرایند ارزیابی جایزه عنوان کرد: ۱۰۷ ارزیاب شامل ۵۴ ارزیاب ارشد اول و دوم ۳۱ ارزیاب و ۲۲ مشاهده‌گر در فرایند ارزیابی شرکت‌ها همکاری کرده‌اند و هر فرد ارزیاب ۵۰ نفر ساعت برای ارزیابی زمان اختصاص داده است.

وی با اشاره به ذی‌نفعان جایزه بهره‌وری، اذعان داشت: نیاز به مدل نوین جایزه بهره‌وری معادن و صنایع معدنی داریم. با تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، امیدواریم در سال ۱۴۰۲ ارزیابی بر اساس مدل جدید انجام شود.

عضو کمیته علمی هشتمین جایزه ملی بهره‌وری معدن و صنایع معدنی در پایان خاطرنشان کرد: برگزاری دوره‌های آنلاین آشنایی با مفاهیم بنیادین، آشنایی با مدل جایزه، آشنایی با منطق رادار و آشنایی با روش‌های خودارزیابی برای ۱۸۰ نفر و با مشارکت ۴۵ شرکت صورت گرفت. همچنین دوره تربیت ارزیاب مدل جایزه، جلسه آشنایی با مدل برای نمایندگان شرکت‌ها و انجام نظرسنجی از شرکت‌ها از جمله اقدامات صورت گرفته است.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.