سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
رشد نهال روی در معدن مهدی‌آباد
29 فروردین 1400 - 15:18
شناسه : 10676
معدن مهدی‌آباد، اکنون به ماده معدنی رسیده و آماده خوراک‌دهی به نخستین کارخانه است. مهدی‌آباد که روزگاری به عنوان معدنی پر از آرزوهای دست نیافتنی شناخته می‌شد، بار سنگین انتظار را از اواخر دهه ۲۰ قرن گذشته حمل می‌کرد. امروزه به سبب حضور تیمی ‌جوان، چابکِ مدیریتی و کارشناسی در مجتمع و نیز سرمایه‌گذار بخش‌خصوصی، وضعیتی متمایز پیدا کرده است. طرح احداث کارخانه‌های فراوری سرب و روی، از تجربه‌های نوین ایمیدرو بود که این سازمان خود را تنها در جایگاه ناظر می‌بیند و مدیریت سرمایه‌گذاری و اجرا را برعهده بخش‌خصوصی می‌گذارد.
ارسال توسط : منبع : دنیای اقتصاد
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، روش به کار گرفته شده که حاصل اعتماد به بخش خصوصی بود، هم‌اکنون در حال ثمر دادن است و صنعت روی ایران، شاهد سربرآوردن فاز نخست بزرگ‌ترین کارخانه فراوری روی در خاورمیانه است. این مجتمع معدنی به زودی وظیفه تامین خوراک صنعت روی ایران را عهده‌دار می‌شود تا جایگزینی برای معدن رو به اتمام انگوران در زنجان شود. معدنی که در آغوش کوهی در جنوب شهرستان مهریز استان یزد واقع شده و گویی با سرسبزی باغ‌های پسته روستاهای مجاور، تزئین شده است. در این مجتمع طی فاز نخست، کارخانه‌ای با خوراک ورودی سالانه دو میلیون تنی، کارخانه‌ای با هدف تولید ۲۰۰ هزار تن کنسانتره روی احداث شود. ساخت این کارخانه، اکنون از نیمه راه گذشته است؛ به نحوی که تا روز پایانی سال ۱۳۹۹ به پیشرفت ۵۳ درصدی دست یافت.

نقطه شروع؛ قرارداد

امین صفری، مدیر مجتمع سرب و روی و باریت مهدی‌آباد، به همراه حمیدرضا حمایت جانشین مدیریت و مدیر فنی و بهره‌برداری مجتمع، اظهار داشت: پس از آنکه ماه‌ها صرف نوشتن بندبند قرارداد شد، مدتی نیز در رفت و آمد با وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایمیدرو بوده‌ایم. استفاده از تیم خبرگان در امور حقوقی، اجرایی و زیرساخت، عاملی دیگر شد که قراردادی بدون ابهام و با جزئیاتی بسیار دقیق، با سرمایه‌گذار منعقد شود که شاید پیشتر نمونه‌ای از آن دیده نشده بود.

وی افزود: موضوع قرارداد سرمایه‌گذاری، احداث کارخانه‌هایی برای هدف نهایی تولید ۸۰۰ هزار تن کنسانتره روی با عیار ۳۵ درصد (یا معادل آن) و۸۰ هزار تن کنسانتره سرب و نقره با عیار ۶۰ درصد است. در این قرارداد، سرمایه‌گذار علاوه بر تجهیز، آماده‌سازی معدن، استخراج باطله و تامین زیرساخت شامل آب و برق را عهده‌دار است.

وی افزود: بهره‌برداری و فروش محصولات تولیدی نیز در اختیار سرمایه‌گذار قرار داده شده است. اگرچه فلز روی، ماده اصلی معدن مهدی‌آباد شناخته می‌شود، اما مهدی‌آباد را نمی‌توان تنها محدود به فلز روی کرد. تولید سالانه ۸۰ هزار تن کنسانتره سرب و نقره به عنوان محصول جانبی، از دیگر ثمرات مجتمع مهدی‌آباد محسوب می‌شود

مدیر مجتمع سرب و روی و باریت مهدی‌آباد گفت: در اکتشافات انجام شده این معدن، منبع قابل توجهی از فلز مس به میزان بیش از ۳۰۰ میلیون تن یافت شده است که پیش‌بینی می‌شود در آینده، صنعت مس نیز از آن بهره‌مند شود. استخراج فلز باریت از پیت کنار دست معدن اصلی و همچنین استخراج فلز روی از بخش پرعیار کالامین در قله معدن، از دیگر فعالیت‌های این مجتمع به حساب می‌آید.

مهدی‌آباد معدنی با قابلیت‌های گسترده

محسن حاجی‌قاسمی‌ رییس معدن، اکتشاف و فراوری مجتمع، به کوره‌های پخت ماده معدنی اکسیدی اشاره کرد و اذعان داشت: کوره‌های پخت ماده معدنی اکسیدی مجتمع، همچنان در برابر چشم قرار دارند و روایتگر خاطرات معدنکاری حدود ۷۰ سال پیش هستند. شاید همین قدمت باشد که پیشتر مهدی‌آباد را به عنوان پروژه‌ای نیمه‌تمام معرفی کرده بود. همسایگی دو دوره زمین‌شناسی در ابتدای بخش کالامین، از نکات مورد توجه معدن است؛ به طوری که به محض رسیدن به مرز این بخش، دو دوره سازند قدیمی ‌و جدید زمین‌شناسی به صورت شیاری در دل کوه، خودنمایی می‌کند. این بخش نمونه‌ای عینی برای تدریس دوره‌های زمین‌شناسی برای علاقه‌مندان شده است.

ذخیره معدن مهدی‌آباد

مدیر مجتمع سرب و روی و باریت مهدی‌آباد اظهار کرد: معدن روی مهدی‌آباد به عنوان دومین یا سومین معدن بزرگ روی جهان شناخته می‌شود. اکتشافات اولیه این معدن، توسط شرکت صاحب‌نام استرالیایی انجام شده و همین امر توجه جهانی را به خود جلب کرده است. این معدن دارای ذخیره زمین‌شناسی ۶۶۷ میلیون تنی است که از این میزان، ۱۷۰ میلیون تن به عنوان ذخیره قطعی روی شناخته می‌شود؛ به طوری که کارخانه‌های فراوری به مدت ۲۰ سال، از نظر خوراک مورد نیاز تامین هستند.

وی درباره فرایند انتخاب سرمایه‌گذار، اذعان داشت: مناقصه سرمایه‌گذاری پروژه فوق بر اساس استانداردهای جهانی برگزار شد؛ به نحوی که آگهی آن در آمریکا، آفریقا، اروپا و سایر نقاط دیگر به چاپ رسید. در نهایت، اواخر سال ۱۳۹۵ کنسرسیومی‌ از شرکت‌های ایرانی پیشگامان صنعت سرب و روی مهدی‌آباد به عنوان برنده این طرح شناخته شده و پروژه‌ای به ارزش تقریبی یک میلیارد دلار را در اختیار گرفتند. قرارداد این طرح در واپسین روزهای همان سال، طی مراسمی ‌رسمی برگزار شد.

ساخت تجهیزات از برندهای معتبر جهانی

صفری گفت: شرایط آن روزها به گونه‌ای بود که سرمایه‌گذار به سرعت توانست با شرکت‌های معتبر و برندهای جهانی قرارداد ساخت تجهیزات اصلی را امضا کند. تجهیزات غول‌آسایی از جمله مدار آسیا، مدار خردایش، مدار فلوتاسیون، موتور آسیا، به سرعت و با دقت بالا سفارش داده شدند. در این میان، شرکت‌های ایرانی نیز همراه شرکای خارجی وارد قراردادهای ساخت شدند و به این صورت، همزمان با دوره باطله‌‌برداری از معدن، مراحل ساخت تجهیزات اصلی در نقاط مختلف دنیا و نیز داخل کشور صورت گرفت. در حال حاضر، تمامی ‌آن تجهیزات یا به طور کامل وارد سایت کارخانه شده‌ است یا در حال ورود به سایت مجتمع قرار دارند.

ساختاری چابک برای پروژه یک میلیارد دلاری

نکته مهم ساختار چابک تیم مجتمع و سرمایه‌گذار است. ارزش سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری، زمانی برجسته‌تر می‌شود که ساختار نیروی انسانی مجتمع مورد بررسی قرار گیرد. در حال حاضر تیم ۴۰ نفری مجتمع به عنوان ناظر و از طرف ایمیدرو در حال همکاری با کنسرسیوم سرمایه‌گذار، مشاوران و سایر پیمانکاران هستند. از دیگر سو، تعداد نیروی انسانی کنسرسیوم به ۳۸۱ نفر، مشاوران و سایر پیمانکاران به ۸۸ نفر می‌رسد که این اعداد،‌ مجموع نیروی انسانی را به ۵۰۹ نفر می‌رساند.

۷۵ میلیون تن باطله‌برداری

پس از انجام ۷۵ میلیون تن باطله‌برداری از ابتدای سال ۱۳۹۶ تاکنون، در حاضر به ماده معدنی رسیده است. طول دهانه معدن حدود ۷۰۰ متر و عمق آن به یک هزار و ۶۶۵ متر از سطح دریاهای آزاد می‌رسد. همچنین قرار است در طول دوره بهره‌برداری، به حداکثر یک هزار و ۹۵۰ متر در بخش جنوبی و یک هزار و ۳۱۰ در بخش غربی برسد. عمق معدن نیز به یک هزار و ۸۳۰ متر خواهد رسید.

اکتشاف در ۲۴۰۰ هکتار

محسن حاجی‌قاسمی رییس معدن، اکتشاف و فراوری مجتمع، تصریح کرد: از سال ۱۳۹۷ اکتشاف در دو هزار و ۴۰۰ هکتار از مجموع مساحت معدن و نواحی مجاور، انجام شده و ۵۰۰ هکتار به عنوان مناطق با اولویت بالا مشخص شده‌اند. تا پایان سال قبل، فاز شناسایی و پی‌جویی به اتمام رسید و قرار است در انتهای سال ‌جاری، یکصد هکتار به عنوان هدف نهایی برای اکتشافات تکمیلی تعیین شود. نکته قابل توجه، مرتفع بودن معدن مهدی‌آباد است. در واقع، مدیریت مجتمع با همکاری ایمیدرو، بخشی از فعالیت‌های اکتشافی را با همکاری فدراسیون کوهنوردی عملیاتی کرده است. همچنین در پایین‌دست معدن، فاز ۱ توسعه احداث کارخانه کنسانتره روی در حال اجرا و فاز دو در صدد رسیدن به مرحله ساخت قرار دارد.

بزرگ‌ترین کارخانه تولید کاتد روی

صفری عنوان کرد: چنین اقداماتی ‌سبب تسریع در اجرای فاز دوم با ظرفیت۲۰۰ هزار تن کنسانتره روی می‌شود. فاز سوم که با استفاده از ماده معدنی اکسیدی، کنسانتره روی و در نهایت کاتد روی تولید خواهد کرد، مراحل تست پایلوت را می‌گذراند و قرار است با ظرفیت تولید ۴۰۰ هزار تنی، لقب بزرگ‌ترین کارخانه تولید کاتد روی به روش اکسیدی را در اختیار گیرد. خط انتقال آب مجتمع نیز از محل پساب شهریِ شهر یزد، مراحل پایانی را می‌گذراند. پیش از این، تملک زمین‌ها، خرید تجهیزات،‌ حفر کانال و لوله‌گذاری انتقال آب به طول ۹۰ کیلومتر از یکصد کیلومتر، انجام شده است. از دیگر سو، برای تامین فاز ۱، هزینه اتصال به برق سراسری به میزان ۲۵ مگاوات صورت گرفت و قرارداد ساخت ترانسفورماتورها و تجهیزات، منعقد و ساخته شد.

محیط‌زیست و تعلیف حیوانات منطقه

مدیر مجتمع معدن سرب و روی و باریت مهدی‌آباد گفت: ما درصدد هستیم تا همزیستی حیات وحش منطقه و صنعت را محقق سازیم؛ به طوری که ساخت آبشخور و تعبیه محلی برای تعلیف حیوانات منطقه، از جمله اقدامات بخش محیط‌زیست مجتمع به حساب می‌آید. همچنین طراحی مسیری برای عبور امن حیوانات صورت گرفته است. علاوه بر این، ضمن آمادگی مجتمع برای همکاری و سرمایه‌گذاری در اجرای پروژه فنس‌کشی جاده پایین دست معدن، مدیریت مجتمع در پی این است که زمینه ارتقای جایگاه نیروی انسانی را فراهم آورد.

صفری اظهار کرد: علاوه بر تقویم آموزشی، برنامه‌ای هم برای کتاب‌خوانی درنظر داریم؛ به طوری که هر فرد، ابتدا کتابی را انتخاب می‌کند و پس از مطالعه، به صورت عمومی‌ آن را در قالب فایل پاور پوینت برای سایر همکاران خود ارائه می‌دهد. این اقدام در راستای افزایش مطالعه و ارتقای «توان ارائه دانش» کارکنان صورت می‌گیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در جایی که تاکنون معادل یکصد و ۵۳ میلیون دلار در آن سرمایه‌گذاری شده است، باید پرسنل نیز از مطالعه و دانش روز بی‌بهره نمانده و توان خود را برای ارائه و انتقال دانش افزایش دهند.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.