پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت ×
رشد چشمگیر ظرفیت تولید نفت خام ایران
14 فروردین 1401 - 10:02
شناسه : 26090
وزیر نفت با بیان اینکه ظرفیت کنونی تولید نفت به قبل از تحریم‌ها و به بیش از سه میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است، گفت: امیدواریم با تلاش همکاران در این بخش طی سال ۱۴۰۱ به ارقام بالاتری در زمینه صادرات نفت خام، میعانات گازی و دیگر فراورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی دست یابیم.
ارسال توسط : منبع : شانا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، جواد اوجی وزیر نفت درباره ظرفیت تولید نفت خام ایران، اظهار داشت: با انجام اقدام‌های موثر در میدان‌های نفتی خشکی و دریایی، حفاری چاه‌های جدید، تعمیر چاه‌ها و تعمیرات، بازسازی و نوسازی تاسیسات، مراکز جمع‌آوری نفت، ظرفیت کنونی تولید نفت به قبل از تحریم‌ها یعنی به رقم روزانه بیش از سه میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت رسیده است و در عملکرد و این مقدار تولید مشکلی نداریم.

وی افزود: در بخش گاز با اقدام‌های خوبی که در شرکت‌های ملی نفت و گاز ایران در فصل زمستان انجام شد بالاترین رقم برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی به مقدار ۷۰۵ میلیون مترمکعب در روز رقم خورد.

وزیر نفت درباره دلایل افزایش فروش نفت، گفت: با اراده قوی، شناسایی مشتریان و بازارهای جدید، بازاریابی قوی، استفاده از روش‌های مختلف در قراردادهای نفتی و استفاده از نیروهای متعهد و متخصص در این حوزه این اتفاق رقم خورد و فروش نفت خام و میعانات گازی به ارقام بالایی رسیده است.

اوجی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا وزارت نفت برنامه‌ای برای فروش بیشتر نفت دارد، بیان کرد: بله، ظرفیت صادرات نفت به‌ویژه میعانات گازی سال گذشته پایین بود و امیدواریم با تلاش همکاران در این بخش طی سال ۱۴۰۱ با ارقام بالاتری در زمینه صادرات نفت خام، میعانات گازی و دیگر فراورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی دست یابیم.

وی یادآور شد: امروز در بیست و هفتمین نشست وزارتی کشورهای عضو ائتلاف اوپک‌پلاس (سازمان کشورهای صادرکننده نفت-اوپک و غیراوپک)، اعضا بر سر ثابت نگه داشتن تصمیم ماه گذشته میلادی و افزایش تولید روزانه ۴۳۲ هزار بشکه برای ماه مه اشتراک‌ نظر داشتند.

وزیر نفت اذعان داشت: افزایش روزانه ۳۲ هزار بشکه‌ای نسبت به رقم تعیین شده برای ماه گذشته میلادی در نظر گرفته شد و همه اعضا با این تصمیم موافقت کردند و مقرر شد اعضای اوپک‌پلاس به دقت شرایط بازار جهانی نفت را رصد کنند.

اوجی عنوان کرد: وقوع تنش‌های سیاسی و امنیتی که در مناطق نفت‌خیز جهان رخ داد سبب افزایش نگرانی شد، اما افزایش قیمت‌های نفت ازسوی کارشناسان اوپک‌پلاس رصد می‌شود.

وی درباره عملیات اجرایی مرحله دوم طرح مخزن ذخیره‌سازی شوریجه، ادامه داد: گام نخست ذخیره‌سازی گاز طبیعی در میدان خانگیران و مخزن شوریجه ۱۰ سال پیش انجام شد و پس از ۱۰ سال در دولت سیزدهم امروز عملیات آغاز ذخیره‌سازی گاز در میدان گازی خانگیران و مخزن شوریجه D با دستور رییس‌جمهوری آغاز شد و با این اتفاق ظرفیت ذخیره‌سازی با استفاده از توان شرکت‌های سازنده داخلی از جمله پیمانکار شرکت مپنا دو برابر می‌شود.

وزیر نفت تصریح کرد: اختلاف گام نخست و دوم در این است که در گام نخست توربوکمپرسورها از خارج تامین شده بود، اما در گام دوم با استفاده از توان سازندگان داخلی نخستین بار توربوکمپرسورهای ۳۳۰ بار در کشور طراحی و ساخته شد که در ذخیره‌سازی مخزن شوریجه استفاده خواهد شد.

اوجی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به دغدغه‌های تامین گاز برای شمال‌شرق کشور در هشت ماه فصل گرم امکان ذخیره‌سازی داریم که روزانه بیش از ۲۰ میلیون مترمکعب در مخزن شوریجه گاز تزریق می‌شود که در چهار ماه فصل سرد روزانه ۴۰ میلیون مترمکعب گاز برداشت می‌شود و این برای پشتیبانی شبکه گاز در بخش شمال و شمال‌شرق کشور به‌ویژه استان‌های خراسان رضوی، مرکزی، جنوبی و شمالی خواهد بود. همچنین توربوکمپرسورهای ۳۳۰ بار توسط شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور طراحی و ساخته شد.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.