دوشنبه, ۲۷ فروردین , ۱۴۰۳ Monday, 15 April , 2024 ساعت ×
رشد ۱۹۲ درصدی صادرات ایران به ترکیه
26 تیر 1401 - 18:15
شناسه : 30438
سخنگوی گمرک گفت: طی سه ماهه ابتدایی امسال، سه میلیون و ۷۰ هزار تن کالا معادل یک میلیارد و ۷۳۷ میلیون دلار به ترکیه صادر کردیم که رشد ۳۶۳ درصدی در وزن و ۱۹۲ درصدی در ارزش نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.
ارسال توسط : منبع : مهر
پ
پ

به گزارش اخبار فلزات، روح‌الله لطیفی سخنگوی گمرک، در آستانه سفر رجب طیب اردوغان رییس‌جمهور ترکیه به تهران، اظهار داشت: تجارت غیر نفتی کشور با ترکیه در سال ۱۴۰۰، شاهد جهش مناسبی بوده و این رشد در بهار امسال نیز ادامه داشته است.

وی افزود: حدود ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۱.۴ میلیارد دلار، بین ایران و ترکیه در سال ۱۴۰۰ تبادل شد که نسبت به سال قبل از آن، با رشد ۷۳ درصدی در وزن و ۶۴ درصدی در ارزش همراه بوده است. از این میزان کالای تبادل شده، ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن به ارزش ۶٫۱ میلیارد دلار از ایران به ترکیه صادر شد و سه میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۵.۳ میلیارد دلار نیز از ترکیه به ایران وارد شده است که نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹، ۱۴۰ درصد صادرات به ترکیه و ۲۰ درصد واردات از این کشور به ایران افزایش داشته است.

سخنگوی گمرک با اشاره به جایگاه ترکیه در تجارت خارجی کشور، بیان کرد: ترکیه در تجارت خارجی، بین چهار شریک اول ایران بوده است و در سال گذشته نیز ۱۲ درصد وزن و ۱۱ درصد ارزش کل تجارت کشور با دنیا مربوط به ترکیه بوده است.

لطیفی در خصوص تجارت غیر نفتی کشور با ترکیه در بهار امسال، گفت: در سه ماهه اول امسال نیز این روند رو به رشد ادامه پیدا کرده است و سه میلیون و ۷۷۰ هزار تن کالا به ارزش سه میلیارد و ۱۰ میلیون دلار بین دو کشور تبادل شد که افزایش ۱۴۱ درصد در وزن و ۸۴ درصد در ارزش نسبت به بهار سال قبل را در تجارت شاهد هستیم.

وی اضافه کرد: از این میزان کالای تبادل شده در بهار امسال، سه میلیون و ۷۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۷۳۷ میلیون دلار صادرات کالای ایرانی به ترکیه با رشد ۳۶۳ درصدی در وزن و ۱۹۲ درصدی در ارزش بوده است و ۷۰۰ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۲۷۳ میلیون دلار واردات از ترکیه بوده که با رشد ۲۲ درصدی همراه بوده است.

سخنگوی گمرک در پایان راجع به کالاهای صادراتی به ترکیه، خاطرنشان کرد: مواد معدنی، محصولات پتروپالایشگاهی، مواد شیمیایی، لوازم خانگی، محصولات صنعتی، محصولات فولادی و ماشین‌آلات کشاورزی نیز، عمده کالاهای عمده صادراتی ایران به ترکیه بوده‌اند.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.