دوشنبه, ۲۷ فروردین , ۱۴۰۳ Monday, 15 April , 2024 ساعت ×
رشد ۱۰۶ درصدی قیمت زغال‌سنگ
30 مرداد 1400 - 10:22
شناسه : 16396
براساس گزارش‌های منتشر شده، رشد فزاینده تقاضای الکتریسیته، چالش‌های زیرساختی و جهش قیمت‌های جهانی گاز طبیعی باعث شده است تا قیمت نامطلوب‌ترین کالای انرژی جهان شاهد افزایشی غیرعادی باشد.
ارسال توسط : منبع : خبرگزاری مهر
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، قیمت زغال‌سنگ گرمایی استرالیا در بندر نیوکاسل، بنچ‌مارک قیمت زغال‌سنگ در بازار بزرگ آسیا، امسال ۱۰۶ درصد جهش کرده و به بیش از ۱۶۶ دلار برای هر تن رسیده است. علاوه بر این قیمت هفتگی شاخص نیوکاسل که در اوایل ماه سپتامبر به پایین‌ترین سطح خود از ۲۰۲۰ تاکنون رسیده بود، از ۴۶.۱۸ دلار در حال حاضر به ۱۹۵.۲۰ دلار رسیده است که بالاترین سطح آن از ماه جولای ۲۰۰۸ تاکنون بود.

شاخص معادل این بنچ‌مارک در آفریقای جنوبی که نام آن شاخص زغال‌سنگ گرمایی بندر ریچارد است، در هفته منتهی به ۱۳ ماه آگوست به ۱۳۷.۰۶ دلار برای هر تن رسید که نشان دهنده جهشی ۵۵ درصدی در سال جاری است. البته برای اینکه متوجه رشد غیرعادی قیمت زغال‌سنگ شویم باید در مقایسه اشاره کرد بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت خام برنت امسال ۳۳ درصد جهش کرده است.

همچنین روند جهشی قیمت زغال‌سنگ گرمایی که برای تولید الکتریسیته سوزانده می‌شود پرسش‌های جدی‌ای را در خصوص روند تغییر به سوی انرژی‌های پاک، ایجاد می‌کند. در همین راستا ازآنجایی که زغال‌سنگ بیشترین میزان آلودگی کربنی را در میان سوخت‌های مختلف دارد، جایگزین کردن آن با انرژی‌های تجدیدپذیر باید اولین هدف جریان‌های جدید باشد. البته باید توجه داشت که زغال‌سنگ گرمایی هنوز ۳۵ درصد برق جهان را تولید می‌کند.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.