سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
رشد ۱۹۵ درصدی سود ذوب‌آهن اصفهان
12 آبان 1400 - 10:02
شناسه : 20006
مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان گفت: ذوب‌آهن اصفهان موفق شد رکورد سودآوری خود را تنها در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰ ارتقا دهد و با افزایش ۱۹۵ درصدی به سود بیش از دو هزار میلیارد تومان برسد و حاشیه سود این شرکت برای اولین بار از ۱۲ درصد عبور کرد.
ارسال توسط : منبع : روابط عمومی ذوب‌آهن
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، منصور یزدی‌زاده مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان در اولین روز نمایشگاه ماینکس(نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در معدن و صنایع معدنی ایران)، اظهار داشت: عمده سودآوری ذوب‌آهن اصفهان حاصل بهبود فرایند، تولید محصولات با ارزش‌افزوده بالاتر و رشد صادرات بوده و تنها حدود ۳۰ درصد از این افزایش سود حاصل تورم و افزایش قیمت ارز است.

وی افزود: فرایند تولید ذوب‌آهن اصفهان با سایر تولیدکنندگان متفاوت است و حامل‌های انرژی را که وارد می‌کنیم، ۵۰ درصد هزینه‌های را تشکیل می‌دهد در حالیکه هم‌اکنون که شاهد رشد قیمت‌های حامل‌های انرژی هستیم این میزان برای رقبای ذوب‌آهن تنها به ۱۰ درصد رسیده و نشان دهنده یک رقابت ناعادلانه است.

مدیرعامل ذوب‌آهن گفت: صادرات ذوب‌آهن اصفهان که به بیش از ۱۷ کشور جهان صورت گرفته است با رشد ۲۴ درصدی تناژ و رشد بیش از یکصد درصدی درآمد به بیش از ۶۰۰ هزار تن در ۶ ماهه اول سال جاری رسید که درآمد ارزی آن بالغ بر ۳۴۳ میلیون دلار شد.

یزدی‌زاده بیان کرد: تلاش کردیم که با رشد صادرات، از افزایش قیمت‌های جهانی بیشترین بهره را ببریم و در داخل با رشد تنوع محصولات و تولید محصول با ارزش افزوده بالاتر از جمله انواع ریل، آرک معدنی، ناودانی، تیرآهن‌های سبک و میلگردهای آلیاژی را روانه بازار کردیم و خوشبختانه نیاز کشور به این محصولات تامین شده است.

وی ادامه داد: یکی از استراتژی‌ها ذوب‌آهن در جهت افزایش سود، پیوند دادن صادرات به واردات است. در واقع از کشورهایی که کک و زغال وارد می‌کنیم در مقابل صادرات محصول انجام می‌دهیم که منجر به ایجاد ارزش افزوده شد.

۱۵ محصول جدید در نیمه اول سال به سبد ذوب‌آهن اضافه شد  

مدیرعامل ذوب‌آهن، اذعان داشت: بیش از ۱۵ نوع محصول جدید برای امسال در سبد محصولات تولیدی ذوب‌آهن اصفهان قرار گرفت که تاکنون بی‌سابقه بوده است و محصولاتی که در این شرکت تولید می‌شود دارای ارزش افزوده بالایی هستند.

یزدی‌‌زاده عنوان کرد: با توجه به تولید ریل در ذوب‌آهن اصفهان محصولاتی که تولید می‌شود به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شده تا در جهت واردات در جریان باشند که چه محصولاتی در داخل تامین می‌شود و نیازی به واردات آن محصول نیست.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ذوب‌آهن کمترین بهره را از یارانه انرژی دریافت می‌کند، امیدواریم زمستان امسال مشکلی در زمینه انرژی نداشته باشیم؛ روش تولید ذوب‌آهن، کوره بلندی است و لذا در زمستان با محدودیت گاز در بخش های تولید چدن و فولاد با مشکل چندانی مواجه نمی‌شویم هر چند بخش نورد با کمبود گاز مشکل خواهد داشت.

مدیرعامل ذوب‌آهن تصریح کرد: ظرفیت تولید فولاد شرکت به ۴۰ میلیون تن رسیده است و مشکلی در جهت تامین آن برای یک میلیون واحد مسکونی نداریم. مهم‌ترین مشکل ذوب‌آهن در زمینه بوروکراسی‌های اداری بوده که بهتر است اتاق فکری ایجاد و تمامی تولیدکنندگان نیز در این اتاق فکر حضور داشته باشند تا موانع رسیدن به ساخت یک میلیون واحد مسکونی بررسی شود و به دغدغه تولیدکنندگان فولاد و سایر صنایع مرتبط با مسکن رسیدگی شود.

یزدی‌زاده گفت: در زمینه صادرات ریل با توجه به توان تولید ریل ۳۶ متری به دنبال بازارهای صادراتی هستیم. اما در زمینه توقف صادرات ریل به افغانستان باید عنوان کنم بحث قرارداد ریل شرکت مربوط به دولت قبلی افغانستان بوده و در خصوص ارتباط با دولت جدید تابع سیاست‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی هستیم.

وی یادآور شد: امیدواریم با توجه به شرایط تحریمی که وجود دارد موانع موجود برطرف شود. تاکنون مانعی به لحاظ تحریم‌ها در واردات و صادرات نداشته‌ایم و بیشتر تحریم‌های و مشکلات، داخلی هستند. امیدواریم قراردادهای جدیدی منعقد شود و شاهد صادرات ریل باشیم. البته در حوزه ریل با تولید انواع ریل‌های شهری توان‌ تامین کلیه ریل‌های مورد نیاز مترو را داریم، همچنین در پروژه ریلی چابهار – زاهدان تمام ریل آن از سوی ذوب‌آهن تولید می‌شود.

مدیرعامل ذوب‌آهن به پروژه‌های جدید توسعه این شرکت اشاره کرد و اذعان داشت: پروژه ساخت پلنت اکسیژن که تولید آن ۲۵ هزار متر مکعب است، تلاش دارد شرایط تولید فولاد را بهبود ببخشد. پروژه پساب در حوزه تامین آب و حفظ محیط‌زیست در حال انجام است که با خرید پساب شهرستان اطراف انجام شد. البته احداث کوره پاتیلی و همچنین ساخت باتری شماره ۲ کک‌سازی را در دست اجرا داریم که ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار تن به تولید کک شرکت می‌افزاید و با توجه به افزایش قیمت کک، ارزش افزوده آن ۲۵۰ تا ۳۰۰ دلار در هر تن است.

یزدی‌زاده در پایان با اشاره به شرایط خوب شرکت‌های تابعه این مجتمع عظیم صنعتی، خاطرنشان کرد: در۶ ماهه اول سال جاری، خوشبختانه شاهد سودآوری تمام این شرکت‌ها برای اولین بار بودیم و تولید نیوجرسی سبز نیز برای اولین بار توسط شرکت تارابگین صورت گرفت.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.