سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
رشد ۳۴ درصدی پروانه‌های بهره‌برداری آذربایجان غربی
25 خرداد 1400 - 10:39
شناسه : 13758
معدن و صنایع معدنی از جمله مهمترین بخش‌های درآمدساز در دنیای امروز هستند که میزان گردش مالی آن طی سال‌های اخیر در برخی کشورهای دنیا با درآمدهای حوزه نفتی برابری کرده و حتی بیشتر است. از این رو آذربایجان‌غربی به عنوان یکی از مناطق غنی کشور در حوزه معادن شناخته می‌شود. لذا دولت تدبیر و امید برای توسعه این بخش، اهتمام قابل توجهی را داشته که نشانه این نگاه، رشد ۳۴ درصدی پروانه‌های بهره‌برداری و اکتشاف در استان طی هشت سال گذشته است.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، تنوع و غنای ذخایر عظیم معدنی، ایران را به یکی از کشورهای با بیشترین پتانسیل در جهان تبدیل کرده است که وجود معادن غنی طلا، مس، فلزات گرانبها، آهن و دیگر اقلام مشابه شاهدی بر این مدعا است.

آذربایجان غربی نیز بین استان‌های مختلف کشور به لحاظ تنوع مواد معدنی بخش مهمی از ذخایر کشور را در خود جای داده و با وجود ۵۱ ماده معدنی متنوع جایگاه سوم کشور و از نظر ذخایر معدنی با داشتن یک میلیارد و ۲۲۷ میلیون تن ذخیره مواد معدنی در جایگاه هفتم کشور قرار دارد که رتبه‌های بسیار خوبی در این حوزه به شمار می‌رود.

نگاهی به اقدامات دولت تدبیر و امید در راستای توسعه زیرساختی معادن و توجه به ظرفیت غنی معدنی نشان می‌دهد که علاوه بر ایجاد ۲ پهنه گسترده معدنی در شمال و جنوب آذربایجان غربی، افزایش قابل توجه پروانه‌های بهره‌برداری و اکتشاف در این دولت موجب شده تا این ظرفیت غنی بیش از پیش متبلور و به سمت شکوفایی بیشتر حرکت کند.

رشد ۳۴ درصدی پروانه‌های بهره‌برداری و اکتشاف معادن در آذربایجان غربی

غلامرضا بابایی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی، اظهار داشت: در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید در حوزه معادن تنها ۵۲۴ پروانه بهره‌برداری و اکتشاف معادن صادر شده بود اما خوشبختانه طی سال گذشته این رقم به ۷۰۲ واحد افزایش یافت.

وی افزود: این روند صعودی نشان می‌دهد که حجم فعالیت در حوزه معادن با همراهی بخش خصوصی بسیار افزایش یافته و به همین میزان نیز شاهد رشد مولفه‌های مختلف اقتصادی در حوزه معدن بوده‌ایم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی، گفت: سالانه ۱۶ میلیون و ۵۳۴ هزار تن انواع مواد معدنی از معادن این استان استخراج می‌شود در حالی که این میزان در ابتدای دولت تدبیر و امید ۱۵ میلیون و ۷۵۹ هزار تن بوده است. این افزایش قابل توجه ۷۷۵ هزار تنی استخراج سالانه، ضمن جذب سرمایه، نشان از افزایش میزان کار در معادن است. البته این میزان برداشت از ۵۰۴ معدن استان به مراکز فراوری در داخل و خارج از کشور ارسال می‌شود.

دریاچه ارومیه به عنوان بزرگ‌ترین معدن کشور نیازمند توجه ویژه است

بابایی در خصوص دریاچه ارومیه نیز گفت: دریاچه ارومیه، بزرگ‌ترین معدن کشور به شمار می‌رود و نباید به این ظرفیت مهم اقتصادی بی‌توجه شود. این دریاچه منبع بزرگی از پتاسیم، لیتیوم و منیزیم است که بهره‌مندی از آن‌ها، نه تنها کاربرد مهمی در صنعت الکتریکی دارد بلکه سالانه از خروج قابل توجه ارز از کشور جلوگیری می‌کند.

وی با اشاره به دستاوردهای دولت در بحث جلوگیری از خام فروشی معادن در آذربایجان‌غربی، ادامه داد: به زودی اخبار امیدوار کننده‌ای در این راستا در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

بابایی اظهار کرد: بیش از ۵۰ درصد طلای شناخته شده کشور در این استان است که همین یک مورد از صدها موارد دیگر می‌تواند موجب توسعه منطقه شود.

آذربایجان‌غربی صاحب مرکز توسعه مراودات بین‌المللی معدنی می‌شود

تقی نبئی رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران ماه گذشته در سفری به آذربایجان غربی طی دیدار با استاندار این استان، اذعان داشت: با توجه به ظرفیت‌های معدنی آذربایجان‌غربی، مرکز توسعه مراودات بین‌المللی این بخش در این استان راه‌اندازی می‌شود.

وی یادآور شد: این استان علاوه بر ظرفیت‌های معدنی قابل توجه، جایگاه جغرافیایی منحصر به فردی نیز دارد که ارزش این ظرفیت‌های معدنی را چندین برابر کرده است.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن کشور، تصریح کرد: قابلیت‌های معدنی آذربایجان‌غربی بسیار قابل توجه است و باید از همه ظرفیت ملی و بین‌المللی برای شکوفا شدن این ظرفیت و توسعه صادرات با ارزش‌افزوده بالا در حوزه معدن تلاش شود.

بهره‌برداری بهتر از معادن نیاز اصلی در راستای ارتقای نقش این بخش در اقتصاد آذربایجان غربی

محمدمهدی شهریاری استاندار آذربایجان‌غربی نیز در این دیدار با اشاره به اینکه با وجود بهره‌مندی استان از ظرفیت‌های مختلف معدنی، این پتانسیل‌ها به دلایل مختلف به درستی شناسایی و مورد بهره‌برداری قرار نمی‌گیرد، اظهار کرد: مشکلات قانونی، ورود افراد غیرمتخصص و کارنابلد و نبود نظارت باعث شده تا معدن نقش مهمی‌در اقتصاد استان نداشته باشد.

وی یکی از راهکارهای شکوفایی معدنی و فعال‌سازی معادن راکد را فراهم‌سازی بستر برای ورود متخصصان این حوزه دانست و ادامه داد: به دلیل ورود افراد غیرمرتبط و نیز نبود سرمایه و دانش لازم علاوه بر اینکه در برخی مناطق طبیعت تخریب شده، بهره‌وری لازم نیز به دست نیامده است.

استاندار آذربایجان‌غربی عنوان کرد: نظام مهندسی معدن به جهت بهره‌مندی از کارشناسان تحصیل کرده و متخصص باید بیش از این در شکوفایی معدنی نقش‌آفرینی کند.

شهریاری ظرفیت اشتغال معدنی در استان را بالا دانست و بیان کرد: در حال حاضر، پنج ‌هزار نفر در بخش معدنی استان فعالیت دارند که متاسفانه متناسب با ظرفیت‌های معدنی نیست.

اطلس معادن آذربایجان‌غربی تهیه شود

استاندار آذربایجان غربی در پایان با بیان اینکه ظرفیت‌های معدنی استان برای سرمایه‌گذاری به درستی احصا و مشخص نشده است، خاطرنشان کرد: برای ورود بخش خصوصی جهت سرمایه‌گذاری در معادن استان باید اطلس معادن که دربرگیرنده ظرفیت‌ها و مزیت‌های سرمایه‌گذاری است، تهیه شود.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.