دوشنبه, ۲۷ فروردین , ۱۴۰۳ Monday, 15 April , 2024 ساعت ×
رفع مانع‌تراشی برای بهره‌برداری از معادن
19 شهریور 1401 - 17:29
شناسه : 31634
استاندار قزوین گفت: مصوبه شورای معادن استان درباره ممنوعیت فعالیت معادن در شمال آبیک از سوی شورای عالی معادن رد شد و سازمان صنعت و معدن استان قزوین باید به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان متخصص در حوزه معادن و با نظارت محیط زیست، یک کار پژوهشی دقیق در معادن باشگل انجام دهد.
ارسال توسط : منبع : تسنیم
پ
پ

به گزارش اخبار فلزات، محمد مهدی اعلایی در جلسه شورای معادن استان قزوین که در سالن جلسات شهید سلیمانی استانداری قزوین برگزار شد، بیان کرد: مصوبه شورای معادن استان درباره ممنوعیت فعالیت معادن در شمال آبیک از سوی شورای عالی معادن رد شد و به همین خاطر مانع صدور مجوز فعالیت معادن در شمال آبیک برداشته شده است.

وی اضافه کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان باید روند اعطای پروانه بهره‌برداری به معدنداران در شمال این شهرستان را دوباره شروع کند و البته این کار با نظارت سازمان حفاظت محیط زیست انجام شود.

استاندار قزوین با اشاره به سفر ریاست‌ جمهوری به استان قزوین در اردیبهشت‌ ماه گذشته، عنوان کرد: در این سفر یکی از دستورات رئیس‌ جمهور این بود که سازمان حفاظت از محیط زیست باید از مانع‌تراشی برای بهره‌برداری از معادن خودداری کند و به همین خاطر یکی از دستور کارهای اصلی شورای معادن برطرف کردن موانع تولید معدنی در استان قزوین است.

رئیس شورای معادن استان قزوین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه معادن استان به دو دسته کم‌بهره و پربهره تقسیم می‌شوند، تصریح کرد: بدون شک معادنی مانند معادن شن و ماسه نمی‌توانند ارزش افزوده زیادی در تولید ایجاد کنند و به همین خاطر نقش آن‌ها در توسعه استان نمی‌تواند چندان پررنگ و پربازده باشد و در استحصال از این معادن باید به فکر هزینه و فایده نیز باشیم.

اعلایی اذعان کرد: دسته دیگر معادن پربهره و با ارزش افزوده بالا هستند که از جمله آن می‌توان به معادن آلانیت در منطقه حفاظت‌ شده باشگل اشاره کرد که میزان زیادی سنگ آلانیت در آن ذخیره شده است. با این حال به دلیل حفاظت‌ شده بودن منطقه، باید یک روش فرآوری برای آن پیدا کنیم که به محیط زیست آسیب کمی برساند.

وی در پایان یادآور شد: سازمان صنعت و معدن استان قزوین باید به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان متخصص در حوزه معادن و با نظارت محیط زیست، یک کار پژوهشی دقیق روی معادن باشگل انجام دهد و این موضوع را بررسی کند که چقدر می‌توان با شیوه‌های فناورانه و به‌ روز دنیا، ذخایر آلانیت باشگل را  بدون اینکه محیط زیست آن صدمه ببیند، استخراج کرد.

انتهای پیام//

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.