دوشنبه, ۲۷ فروردین , ۱۴۰۳ Monday, 15 April , 2024 ساعت ×
روزهای روشن پیش‌روی بازار سرمایه
20 فروردین 1401 - 11:02
شناسه : 26347
یک کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد؛ یک کارشناس بازار سرمایه گفت: مجموعه اقداماتی که در چند ماه گذشته توسط سازمان بورس انجام شد، باعث شده است تا بازار بتواند در معاملات خود به روزهای روشنی دست پیدا کند و این امر زمینه‌ساز شفافیت معاملات و اعتماد سهامداران به بازار سرمایه خواهد بود.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

 به گزارش اخبارفلزات، رسول رحیم‌نیا کارشناس بازار سرمایه، به اقدامات سازمان بورس برای بهبود روند معاملات بورس اشاره کرد و اظهار داشت: سازمان بورس باید مکانیزمی را فراهم کند تا بتواند از منابعی که وارد صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌شود به درستی استفاده کند.

وی افزود: اگر روند مذاکرات برجام به شکل درست پیش برود و زمینه آزادسازی دارایی‌های مسدود شده نیز فراهم شود، در آن زمان می‌توانیم به خوبی شاهد اثر مستقیم چنین اتفاقی در بازار باشیم.

کارشناس بازار سرمایه، گفت: در وضعیت فعلی یکی از نگرانی‌های ایجاد شده در بازار، تامین مالی دولت از طریق اوراق بدهی و تصمیم‌گیری مسئولان دولتی در حوزه بازار سرمایه قلمداد شده است.

رحیم‌نیا، بیان کرد: آزادسازی پول‌های مسدود شده چنین نویدی را به سهامداران می‌دهد که دولت دیگر به دنبال تامین مالی از طریق بازار سرمایه و فروش سهام نیست و همین امر باعث می‌شود تا بازاری آرام و بدون دخالت دولت را داشته باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه، با بیان اینکه بهتر است اقدامی انجام شود تا چگونگی مدیریت ترکیب دارایی جذب شده در صندوق‌های سرمایه‌گذاری به درستی انجام پذیرد، ادامه ‌داد: در این زمینه صندوق‌های سرمایه‌گذاری باید ضمن خرید سهام بنیادی، زمینه‌ساز افزایش نقدشوندگی سهام در بازار باشند.

رحیم‌نیا، خاطرنشان کرد: افزایش شفافیت و عدالت از مجموعه عواملی هستند که موجب بازگشت اعتماد به بازار سرمایه می‌شوند.

وی بیان‌ کرد: افزایش عمق مظنه ازجمله اقداماتی است که در دستور کار سازمان بورس قرار گرفت و این اقدام با مزیت‌های زیادی برای کلیت بازار همراه خواهد بود.

کارشناس بازار سرمایه ادامه ‌داد: این اتفاق نشان‌دهنده نمای کلی از همه سفارش‌های مربوط به یک نماد است که از این طریق زمینه تشخیص سفارش‌های غیر واقعی در بازار فراهم می‌شود.

رحیم‌نیا با بیان اینکه در بازار با برخی از سفارش‌ها روبه‌رو هستیم که با هدف دستکاری قیمت و گمراهی سهامداران ایجاد می‌شوند، اضافه کرد: با توجه به وجود چنین معضلاتی در بازار، افزایش عمق مظنه باعث می‌شود تا سطح حمایت و مقاومت واقعی قیمت‌ها در همان لحظه پیدا شود که این مسئله بر روند کلی بازار و تشخیص سفارش‌های غیر واقعی تاثیرگذار خواهد بود.

وی گفت: یکی از نکات تاثیرگذار در به بار آمدن زیان هنگفت برای سهامداران در دو سال گذشته، رفتارهای هیجانی بود که به دلیل سفارش‌گذاری در برخی از نمادها ایجاد شد.

رسول رحیم‌نیا، با بیان اینکه با مشاهده عمق بازار می‌توان تشخیص داد که سفارش‌ها در بازار واقعی هستند یا خیر، اضافه‌کرد: برخی سعی دارند تا با ایجاد رفتارهای هیجانی، سهامداران را در خرید و فروش هیجان‌زده کنند بنابراین افزایش عمق قیمت جزو تصمیمات به موقع سازمان بورس بود که می‌تواند کمک شایانی در جلوگیری از به وجود آمدن زیان چشمگیر سهامداران داشته باشد.

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: از دیگر اقداماتی که قرار است سازمان بورس در دستور کار قرار دهد، مسئله مربوط به افزایش حجم مبنا و دامنه نوسان است که این عوامل در کنار یکدیگر منجر به افزایش نقدشوندگی و شفافیت در بازار خواهد شد.

وی گفت: در مجموع، سازمان بورس روند مثبتی را در اقدامات خود آغاز کرده است که امیدواریم در آینده هم این تصمیمات تاثیرگذار ادامه‌دار باشد.

رحیم‌نیا در پایان خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته یکی از نگرانی‌های موجود در بین سهامداران این بود که سازمان بورس به عنوان نهاد مستقل درگیر دخالت‌های سیاسی دولت شود و بهتر است سازمان بورس شفاف‌سازی‌هایی را در این زمینه انجام دهد.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.